کد خبر: ۵۵۳۲۶
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۲
فصنامه نقدکتاب هنر ویژه پاییز 1396 به چاپ رسید. این فصلنامه به نقدکتاب‌های هنری اختصاص دارد.
به گزارش پایگاه خبری تجارت آنلاین به نقل از خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، پانزدهمین شماره فصلنامه نقد کتاب هنر ویژه پاییز سال 1396 منتشر شد.

 علی بوذری سردبیر این فصلنامه به مطالبی مانند تسهیل دسترسی علاقه‌مندان به مقالات و مجلات تخصصی پرداخته است. علی بوذری در این شماره می‌نویسد: «در حالی که بسیاری از مجلات در سایت‌ها فهرست شده‌اند، ولی بسیاری از نشریات قدیمی و نادر نیز از این قاعده مستثنا مانده‌اند و مقالات آن‌ها در این پایگاه‌ها قابل دسترسی نیست. از سوی دیگر، تغییر منابع و شیوه پژوهش از مکتوب به دیجیتال، این خطر را ایجاد می‌کند که بسیاری از مقالات تحفه و طرفه مجلات قدیمی از دید محققان دور بماند. فصلنامه نقدکتاب هنر، درصدد است تا با توجه به این موضوع و نقصان، در بخش «از دیروز به امروز» برخی از مقالات اساس و ارزشمند نشریات کهنه و نادر قدیم که هنوز جایگاهی به عنوان منابع پژوهشی دارند را به شکل نسخه‌برگردان منتشر نماید.»

در بخش نقد شفاهی این شماره از فصلنامه نقدکتاب هنر مطلبی باعنوان ، نشست نقدوبررسی کتاب «هنر به مثابه کار جمعی» منتشر شده و در بخش نقد تالیف مطالبی همچون نگاهی به کتاب «دائره‌المعارف هنر» به قلم مهناز احمدی، آشنایی با شیوه‌های تصویرسازی به قلم محسن حسن‌پور، از«امپرسیونسیم سینمایی» تا «سینمای نوین آلمان» نقدوبررسی کتاب مکتب‌های سینمایی نوشته مریم صلح‌کننده سردرود، آغاز یک راه دشوار:نقد کتاب مبان زیبایی‌شناختی سینمای اسلامی به قلم علی راغبیان و از خیال‌پردازی تا خیالی‌نگاری:مروری بر کتاب آشنایی با خیالی‌نگاری به قلم منیژه کنگرانی منتشر شده است.

علاقه‌مندان در بخش نقد ترجمه می‌توانند مطالبی با عناوین نقدوبررسی کتاب تاریخ زرتشتی به قلم کیوان موسوی اقدم و مروری بر کتاب از گیم تا فیلم به قلم رافعه رستمی مشاهده کنند.
نقدوبررسی کتاب خطاطان و خوشنویسان چاپخانه منشی نول کشور نوشته دلارام کاردار طهران، دانشنامه خطوط اسلامی با بدائع‌الخط‌العربی به قلم شیدا رحیمی و نگاهی به کتاب پنج طیاطر نوشته غلامحسین دولت‌آبادی مطالبی است که در بخش نقد موجز ارائه شده است.

در بخش نقد دیروز مطالبی چون نقدونظری بر دانشنامه جوانمردی به قلم علی صادق‌زاده وایقان و معرفی و نقد کتاب هرمنوتیک و تئاتر نوشته رحمت‌الله قائمی، منتشر شده است. همچنین الهام طالبی مطلبی با عنوان نگاهی به آثار دیوید فریدبرگ و رویا کریمی مطلبی با عنوان گوستاو کلیمت در بخش شایسته ترجمه ارائه داده‌اند.

 تصویرهای خمسه نظامی در موزه بریطانی به قلم لورنس بینیون و فلزکاری‌های ایران نوشته باسل گرای از مقالاتی است که در بخش از دیروز تا به امروز فصلنامه نقدکتاب هنر این شماره منتشر شده است. پایان‌بخش فصلنامه نقد کتاب هنر این شماره مطلبی با عنوان بررسی ارکستراسیون و پهنه‌بندی سطوح در فرش ایرانی نوشته شهام اسدی است که در بخش هنرپژوهی ارائه شده است.

فصلنامه نقدکتاب هنر در 264 صفحه با بهای 10 هزار تومان از سوی موسسه خانه کتاب منتشر شده و در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.
 
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار