کد خبر: ۵۵۳۸۹
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۳
سه تفاهمنامه پژوهشی میان بانک قرض الحسنه مهر ایران و پژوهشکده پولي و بانکي توسط دكتر مرتضي اكبري و دكتر علي ديواندري امضاء شد.

به گزارش پایگاه خبری تجارت آنلاین به نقل از  روابط عمومی بانک قرض الحسنه مهر ایران، دکتر مرتضی اکبري در رابطه با مفاد اين تفاهمنامه بيان داشت: «ارزيابي عمليات فعلي اين بانك از منظر انطباق با شريعت و طراحي الگوي نظارت شرعي»، «طراحي ۶ ابزار اسلامي جديد در قالب عقد قرض الحسنه براي كاربرد در بانك قرض الحسنه مهر ايران» و «توسعه ابزارهاي قابل استفاده بانك در قالب ساير عقود اسلامي (به ويژه عقد مرابحه) با رويكرد تأمين مالي خرد» از محورهاي مطرح شده در اين سند همكاري است.
وی ادامه داد: هدف از فاز اول طرح پژوهشی ارزیابي عمليات بانکي در بانک قرض الحسنه مهرايران، ارزيابي عمليات اين بانک به عنوان يكي از موسسات تاثيرگذار در نظام بانكي كشور از منظر انطباق با شريعت، طراحي ابزارهاي اسلامي جديد براي آن و معرفي اين بانك به عنوان الگوي موفق اجراي بانكداري اسلامي در كشور است.
مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهرایران تصریح کرد: ارزيابي عمليات فعلي بانک از منظر تجهيز منابع، تخصيص منابع و خدمات، صدور گواهي انطباق با شريعت توسط پژوهشكده پولي و بانكي در رابطه با ماهيت فقهي ابزارها و شيوه‌هاي مورد استفاده (در صورت تامين معيارهاي شرعي) و طراحي الگوي استقرار ساختار نظارت شرعي در بانك قرض الحسنه مهرايران با استفاده از تجارب و استانداردهاي بين‌المللي، سه حوزه اي است كه در فاز اول مطالعاتي اين همكاري قرار مي گيرد.
وی افزود: فاز دوم این طرح پژوهشی ارزيابي عمليات بانکي در بانک قرض الحسنه مهرايران از نظر انطباق با شريعت و طراحي ابزارهاي اسلامي جديد است.
دکتر اکبری اظهارداشت: این طرح تحقیقاتي تلاش مي‌کند تا در راستاي تقويت جايگاه بانك قرض‌الحسنه مهر ايران در اجراي بانكداري اسلامي در كشور، به طراحي ۶ ابزار اسلامي جديد در قالب عقد قرض‌الحسنه (منطبق با ساختار موجود فعاليت‌هاي بانك‌ قرض‌الحسنه مهر ايران) بپردازد. 
مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهرایران خاطرنشان ساخت: طراحی صکوک قرض‌الحسنه، صكوك وقف، سپرده‌هاي قرض‌الحسنه امتيازي، تسهيلات قرض‌الحسنه مبتني بر وثيقه‌گذاري اموال منقول با ارزش، كارت اعتباري قرض‌الحسنه و اعتبار اسنادي مبتني بر قرض‌الحسنه از جمله ابزارهاي مطرح شده در اين پژوهش به شمار مي آيد.
وی ادامه داد: در فاز سوم، طرح پژوهشی ارزیابي عمليات بانکي در بانک قرض الحسنه مهرايران از منظر انطباق با شريعت و طراحي ابزارهاي اسلامي جديد مورد بررسي قرار مي گيرد.
دکتر مرتضی اکبری در ادامه افزود: این طرح تحقيقاتي تلاش مي‌کند تا به طراحي ابزارها و شيوه‌هاي قابل استفاده در بانك قرض‌الحسنه مهر ايران در قالب ساير عقود اسلامي (به ويژه عقد مرابحه و استفاده از كارت اعتباري) با رويكرد تامين مالي خرد و ارائه تسهيلات اشتغال‌زا بپردازد.
شایان ذکر است، در این تفاهمنامه مدت زمان لازم برای اجام اين سه فاز مطالعاتي به ترتيب ۱۲، ۱۵ و ۱۸ ماه در نظر گرفته شده است.
نام:
ایمیل:
* نظر: