کد خبر: ۵۵۴۰۷
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۳
وزارت صنعت، معدن و تجارت خبر داد:
با پیگیری‌های وزیر صنعت، معدن و تجارت موضوع کاغذ در دستور کار کارگروه تنظیم بازار برای ارایه بسته مدیریت بازار و در شمول کالاهای اساسی جهت اخذ ارز مبادله ای قرار گرفت و هیچ انحصاری در حوزه واردات کاغذ وجود ندارد.
تخصیص ارز مبادله ای برای واردات کاغذ
با پیگیری‌های وزیر صنعت، معدن و تجارت موضوع کاغذ در دستور کار کارگروه تنظیم بازار برای ارایه بسته مدیریت بازار و در شمول کالاهای اساسی جهت اخذ ارز مبادله ­ای قرار گرفت. از سوی دیگر واردات کاغذ بر اساس ردیف تعرفه و انجام ثبت سفارش انجام گرفته و هیچ انحصاری در حوزه واردات کاغذ وجود ندارد.

به گزارش روابط عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت، به دنبال انتشار خبری در روزنامه ها با عنوان " وزارتخانه‌های صنعت و ارشاد ورشکست مان کردند" مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزرات صنعت، معدن و تجارت به منظور جلوگیری از نشر اخبار نادرست توضیحاتی جهت روشنگری در خصوص موضوعات مطرح شده ارایه داد :

با توجه به وضعیت بازار انواع کاغذ چاپ و تحریر و روزنامه ، افزایش قیمت در بازار و در راستای رفع مشکلات تأمین و مدیریت آرامش بازار، جلسات متعددی با حضور تمامی اصحاب و متصدیان صنعت کاغذ، چاپ و نشر و نمایندگان وزارتخانه‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی و آموزش‌ وپرورش و تشکل‌های حوزه تأمین و مصرف (صنعت چاپخانه، نشریات و روزنامه‌ها و...) در محل معاونت امور اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت‌، معدن و تجارت تشکیل شدد، که در این رابطه نسبت به بررسی راهکارهای کوتاه‌مدت و طرح جامع تنظیم بازار زنجیره تأمین کاغذ تصمیم‌گیری به عمل آمد.

 

1- موضوع گرانی کاغذ

در بخشی از گزارش منتشر شده در آن روزنامه به سکوت مقامات وزارت صنعت ،معدن وتجارت و ارشاد به جهش قیمت غیر معمول و عجیب تا 50 درصد افزایش قیمت کاغد اشاره شده است که این موضوع واقعیت ندارد و در رد این ادعا می‌توان به برخی اقدامات این وزارتخانه به شرح ذیل استناد کرد :‌

 

  • پیگیری و دستور ویژه وزیر صنعت، معدن و تجارت از ماه‌ها قبل و قرار گرفتن موضوع کاغذ در دستور کار کارگروه تنظیم بازار که منجر به افزایش هم‌اندیشی و ارایه بسته مدیریت بازار با محوریت اتاق ایران و نیز دست اندرکاران مربوطه شد.
  • دستور رسیدگی فوری و برگزاری جلسه‌ای با حضور همه اصحاب دخیل در موضوع کاغذ و سنجش همه‌جانبه موارد و ارایه پاسخ روشن در اسرع وقت در راستای کنترل آرامش بازار .
  • برپایی جلسه‌ای فوری با حضور معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت و تمامی اصحاب و دست اندرکاران حوزه کاغذ، چاپ و نشر کشور، نمایندگان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت آموزش‌وپرورش که پس از طرح مباحث مختلف از سوی تولیدکنندگان، مصرف‌کنندگان و واردکنندگان در جهت اتخاذ تصمیمات کلی .
  • برگزاری سریع کارگروه و جلسه بررسی راهکارهای کوتاه‌مدت و تدوین طرح جامع تنظیم بازار و زنجیره تأمین کاغذ

 

  • تشکیل کارگروه با مسؤولیت دفتر امور اقتصادی و سیاست‌های تجاری ، عدم تغییر تعرفه واردات انواع کاغذ چاپ و تحریر و روزنامه تا پایان سال، تخصیص ارز مبادله‌ای جهت انواع کاغذ رول و شیبت ،پیشنهاد حذف مالیات ارزش افزوده برای مواد اولیه تولید کاغذ ، ثبت سفارش واردات مواد اولیه تولید و .... از مهمترین تصمیمات اتخاذ شده در جلسات بود.

 

2-واردات کاغذ

در بخشی از گزارش به موضوع ارتباط وزیر صنعت، معدن و تجارت با واردکنندگان کاغذ برای افزایش قیمت کاغذ اشاره شده است ، انتظار می رفت نگارنده گزارش ابتدا صحت موضوع را براساس مستندات مورد بررسی قرار می‌داد و سپس نسبت به انتشار آن اقدام می‌کرد .

در رد ادعای مطرح شده به نکاتی چند اشاره می‌شود :

  • واردات کاغذ بر اساس ردیف تعرفه و انجام ثبت سفارش در چارچوب ضوابط و مقررات جاری توسط واردکنندگان انجام گرفته و هیچ انحصاری در حوزه واردات کاغذ وجود ندارد.
  • پر واضح است قیمت هر محصول بر اساس مکانیزم عرضه و تقاضا در بازار است ؛ با توجه به افزایش قیمت جهانی مواد اولیه کاغذ و همچنین افزایش نرخ ارز در ماه‌های اخیر و جو روانی حاصل از ادعای کذب عدم واردات و دپوی کاغذ در انبارها و عدم عرضه آن به بازار موجب افزایش یک‌باره قیمت کاغذ گردید؛ که سریعاً پس از پایش و اعلام مصوبات جلسات مذکور در جراید و نظارت مستمر بر بازار کاغذ جو روانی و التهاب بازار کنترل گردیده و شرایط به‌سرعت به سمت اعتدال بازار و کاهش متعارف قیمت‌ها پیش رفته است.

 

3-موضوع ثبت سفارش کاغذ :

در بخشی دیگر این گزارش به سخنان رییس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوای ایران که به موضوع آخرین وضعیت قیمت کاغذ و اقلامی که در انتظار افزایش تعرفه واردات بوده و در حالت توقف ثبت سفارش است، اشاره شده ، ‌که باید گفت :

عدم ارایه ارز مبادله­ ای از تصمیمات بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بوده که از دلایل کارشناسی این تصمیم می­تواند مدیریت ذخایر ارزی در شرایط کنونی و اختصاص ارز مذکور به اقلام ضروری و مایحتاج اساسی کشور باشد؛ که این مورد با پیگیری‌های مکرر وزارت صنعت از بانک مرکزی ج.ا.ا جهت کنترل و رفع التهاب بازار کاغذ، برطرف شدد و کاغذ در شمول کالاهای اساسی جهت اخذ ارز مبادله­ای قرار گرفت. همچنین در جلسات مذکور مشکل 9 درصد مالیات بر ارزش‌افزوده حوزه تولید، چاپ و نشر و مصارف انرژی برق، برطرف گردید.

 

4- موضوع کاغذ جراید و روزنامه‌ها

در پاسخ به موضوع «اعتراض به گرانی کاغذ توسط روزنامه­ ها» و «واکنش مسئولان» در انتهای گزارش مذکور ذکر مواردی ضروری است :

  • با توجه به شواهد و قرائن موجود در کاهش تیراژ نشریات و روزنامه ­های کشور به خاطر استقبال مردم از شبکه­ها و سایت­های خبرگزاری‌ها و جراید، طبیعتاً در حوزه مصرف روزنامه ­ها با کاهش استقبال عمومی مواجه بوده‌ایم.
  • افزایش ناگهانی و غیرمنتظره قیمت کاغذ عمدتاً ناشی از افزایش قیمت ارز، افزایش قیمت جهانی نهادهای تولید کاغذ و انواع کاغذ و همچنین جو روانی ناشی از افزایش قیمت­های جهانی و دامن زدن به شایعه‌های ممنوعیت واردات یا تغییر نرخ ارز از سوی برخی رسانه‌ها و افراد فرصت‌طلب بوده است. لذا در پاسخ به اظهار این تیتر که «1000 تومان گران کن، 500 تومان ارزان کن» باید گفت؛ وزارت صنعت، معدن و تجارت تا تثبیت قیمت، کنترل و رفع التهاب بازار و همچنین ارایه قیمت متعارف کارشناسی شده کاغذ با توجه به قیمت جهانی این محصول و همچنین قیمت ارز مبادله­ای، به پایش و کنترل و تنظیم بازار ادامه داده و قیمت تمام‌شده واردات را با توجه به حفظ حقوق مصرف­ کنندگان و تولیدکنندگان داخلی در سطح پاینی تثبیت نموده است.

در پایان خاطر نشان می سازد با توجه به اینکه بخش از مصرف کاغذ از طریق واردات تأمین می‌گردد، لذا افزایش قیمت­های جهانی نهاده‌ها و کاغذ تأثیر مستقیم بر بازار داخلی خواهد داشت که در این رابطه با اقدامات و هماهنگی‌های انجام شده در حوزه مصرف و تأمین عملاً در روزهای اخیر شاهد کاهش قیمت بازار کاغذ چاپ و تحریر خواهیم بود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار