کد خبر: ۵۵۴۵۲
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۲
رئیس اتحادیه دستگاههای مخابراتی و ارتباطی تهران گفت: سه هزار گوشی تلفن همراه از نشان تجاری اپل به دلیل ورود غیر قانونی به کشور بر اساس تصمیم مسئولان از عصر امروز (شنبه) خدمات شبکه تلفن همراه دریافت نخواهند کرد.

«مهدی محبی» روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: شهروندانی که این نوع گوشی ها را خریداری کرده اند از عصر امروز شنبه خدمات شبکه تلفن همراه کشور را روی تلفن های خود دریافت نخواهند کرد و گوشی های آنها با محدودیت برقراری ارتباط مواجه خواهند شد.
وی ادامه داد: طبق گفته مسئولان، خارج شدن شبکه تلفن همراه از چنین گوشی هایی به دلیل اجرای مرحله دوم طرح رجیستری بوده که از چهاردهم آذرماه امسال به مرحله اجرا درآمده است.
محبی گفت: شهروندانی که گوشی های آنان از خدمات شبکه تلفن همراه باز خواهند ماند، برای دریافت وجه خود به فروشگاهی که آنجا خرید کرده اند، مراجعه کنند؛ در صورت خودداری فروشگاه از بازگرداندن مبالغ مشتریان، مردم می توانند به محل اتحادیه دستگاههای مخابراتی و ارتباطی تهران واقع در خیابان حافظ جنب ساختمان بورس کوچه شهید حسنی مراجعه کرده و اقدام های لازم را آنجا پیگیری کنند.
به گزارش ایرنا، طرح کددار کردن گوشی های تلفن همراه یا رجیستری گوشی تلفن های همراه طرحی است که در آن گوشی های تلفن همراه کاربران بر اساس شماره سریال گوشی و شماره سریال سیمکارت در سامانه ای که وزارت صنعت، معدن و تجارت برای این منظور طراحی و پیاده سازی کرده است، ثبت می‌شوند که به هنگام روشن شدن در شبکه تلفن همراه کشور، این شماره سریال‌ها با زیرساخت های شبکه مخابراتی کشور مطابقت داده می‌شوند و اگر از مبادی رسمی وارد نشده باشند، امکان فعالیت در شبکه تلفن همراه کشور را نخواهند داشت.
طرح رجیستری که یکبار در سال 1385 به مرحله اجرا درآمد و به دلیل های مختلف شکست خورد در دولت یازدهم و با هدف کنترل بازار از گوشی های قاچاق مطرح و پیگیری شد که در فرصت این دولت و به دلیل آنکه طرحی باشد که امکان شکست در آن به شدت کاهش یابد امکان اجرایی شدن نیافت.
پس از روی کارآمدن دولت دوازدهم و انتخاب محمد جواد آذری جهرمی به عنوان وزیرارتباطات این دولت طرح رجیستری مجدد در دستور کار قرار گرفت و مطالعات کارشناسانه آن ادامه یافت تا آنکه روز جمعه بیست و هشتم مهرماه امسال طبق گزارش ها و وعده های قبلی داده شده طرح کددارکردن گوشی های تلفن همراه (رجیستری) وارد مرحله نخست خود که مرحله پایش بازار بود، شد.
مرحله پایش بازار به گفته محمدجواد آذری جهرمی تنها تلاش داشت با رصد بازار تلفن همراه کشور آمار دقیقی از انواع گوشی های تلفن همراهی که وارد کشور می شوند چه از راه قانونی و چه از راه های غیرقانونی به دست آورد و علاوه بر آن همه گوشی های فعال در شبکه تلفن همراه کشور را رجیستر کند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هفتم آبان ماه و در نشست خبری خود در بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات به مرحله نخست اجرای طرح کددار کردن گوشی های تلفن همراه (رجیستری) اشاره کرد و گفت: تاکنون 60 درصد گوشی های فعال شبکه تلفن همراه کشور رجیستر شده اند.
آذری جهرمی این وعده را داد که مرحله پایش بازار تا آخر هفته دوم آبان به پایان می رسد و از ابتدای هفته سوم آبان وارد مرحله عملیاتی می شود.
وی ادامه داد: با پایان یافتن مرحله نخست وارد فاز عملیاتی و اجرایی ثبت و شناسه دار کردن گوشی های موبایل در شبکه ارتباطی کشور می شویم تا ساماندهی بازار از گوشی های قاچاق اجرایی شود.
گوشی تلفن همراه یکی از کالاهای اصلی قاچاق به کشور است که به گفته سید محمود سفار رئیس انجمن واردکنندگان تلفن همراه، تبلت و لوازم جانبی گفت: قاچاقچیان گوشی های تلفن همراه سالیانه بیش از 20 هزار میلیارد ریال از واردات غیرقانونی خود سود می برند.
تقاضای سالیانه تلفن همراه در کشور بالغ بر 9 میلیون دستگاه برآورد می شود که تنها 2 میلیون دستگاه آن از طریق واردات رسمی و 2 میلیون و 300 هزار دستگاه نیز از سایر روش های وارداتی نظیر ورود همراه مسافر تامین می شود.
به گفته رئیس انجمن واردکنندگان تلفن همراه، تبلت و لوازم جانبی، 95 درصد تلفن های همراه موجود در بازار قاچاق است.
تازه ترین آمار گمرک از واردات تلفن همراه به کشور تا نیمه دی ماه نشان می دهد که واردات انواع گوشی های تلفن همراه در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 2 برابر شده است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار