کد خبر: ۵۵۵۰۱
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۵
پیش‌بینی سازمان توسعه تجارت در خصوص قیمت خودروهای خارجی
تجارت آنلاین: چند روزی است با ابلاغ دستورالعمل جدید واردات خودرو، ثبت سفارش مجدداً از سر گرفته شده تا بسیاری از ان به عنوان عاملی برای ترکیدن حباب قیمتی در بازار خودروهای وارداتی یاد کنند. این در حالی است که ...
خودروهای وارداتی 15 تا 40 درصد گران می شوند
تجارت آنلاین: با ابلاغ دستورعمل جدید واردات خودرو، ثبت سفارش واردات این محصول پس از چند ماه وقفه از روز یکشنبه مجدداً از سر گرفته شده است و بسیاری از این اتفاق بوی ارزان شدن خودروهای وارداتی را استشمام کردند.
توقف ثبت سفارش خودروهای وارداتی از تیرماه سال جاری موجب وارد شدن شوک قیمتی و تورمی به بازار و گران شدن حبابی خودروهای وارداتی و داخلی شد.
دی ماه سال گذشته واردات خودروها متوقف و پس از آن در اواخر دولت یازدهم سایت ثبت سفارش خودروهای وارداتی موسوم به ثبتارش مسدود شد. در طی این مدت، خودروسازان داخلی هم بیکار ننشستند و از بلاتکلیفی بازار استفاده کرده و طی 6 ماه چند بار سقف قیمت هایشان را بالا کشیدند. دلالان هم بازار سیاه درست کردند تا از این آب گل آلود ماهی خودشان را صید کنند.
در حالی که پیش از این مجتبی خسروتاج رئیس سازمان توسعه تجارت ایران دلیل توقف ثبت سفارش خودرو را برای اصلاح منابع ارزی اعلام کرده بود، اما رئیس انجمن واردکنندگان خودرو معتقد است که این تصمیم دولت برای ساماندهی ارز نه تنها این هدف را به دنبال نداشت، بلکه به التهاب بیشتر در بازار و خروج 45 درصدی بیشتر ارز از این طریق از کشور منجر شد؛ زیرا این تصمیم یک شبه، قیمت خودروها را به صورت غیرمنطقی افزایش داد.
در دستورعمل جدید واردات خودرو تعرفه واردات این محصولات با حجم موتور 1000 تا 1500 سی‌سی معادل 55 درصد، تعرفه واردات خودروهای با حجم موتور 1501 تا 2000 سی‌سی 75 درصد و تعرفه واردات خودروهای با حجم موتور 2001 تا 2500 سی‌سی نیز 95 درصد تعیین شده است.
طبق این دستورعمل واردات خودروهای با ارزش گمرکی بیش از 40 هزار دلار و حجم موتور بیش از 2500 سی‌سی نیز ممنوع است.
به این ترتیب واردات برند پورشه به کشور متوقف شده و در برندهایی همچون بی‌ام‌و، بنز و لکسوس نیز تنها مدل‌های پایه و ارزان‌تر از 40 هزار دلار، امکان ورود به کشور را خواهند داشت.
در فهرست 58 گانه خودروهای سواری مجاز به واردات، برندهایی همچون کیا، بی‌ام‌و، بورگوارد، رنو، نیسان، تویوتا، سیتروئن، سانگ یانگ، میتسوبیشی و هیوندا به چشم می‌خورد و حالا بسیاری امیدوارند با عادی شدن روال واردات و ترکیدن حباب قیمت ها کاهش یابد.
در همین راستا امروز مدیر کل دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت تاکید کرد: با تعرفه‌های جدید واردات خودرو باید قیمت انواع خودروی خارجی در بازار کاهش یابد و پیش‌بینی ما نیز با توجه به باز شدن سایت ثبت سفارش و ورود خودروهای جدید، کاهش قیمت‌هاست.
علی علی‌آبادی در پاسخ به این سوال که به دنبال افزایش تعرفه‌های واردات، سایر هزینه‌هایی که به واردکنندگان تحمیل می‌شود هم افزایش می‌یابد، این موضوع تا چه اندازه می‌تواند در قیمت انواع خودرو تاثیرگذار باشد، اظهار کرد: این گونه نیست که بگوییم تمام هزینه‌های واردات افزایش پیدا می‌کند. زمانی که به عوارض واردات یک خودرو افزوده می‌شود، برخی موارد دیگر مانند ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده نیز وجود دارد که این بخش‌ها جدا از تعرفه گمرکی هستند.
وی افزود: معمولا حقوق ورودی خودروها بر اساس ارزش آنها دریافت می‌شود و بر همین اساس تعرفه واردات روی این مسئله تاثیر چندانی ندارد.
مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت اظهار کرد: با توجه به مجموع شرایط و اینکه در ماه‌های گذشته قیمت انواع خودروی خارجی رشد قابل توجهی داشته اکنون پیش‌بینی ما این است که با باز شدن سایت ثبت سفارش و ورود خودروهای جدید، قیمت‌ها نسبت به گذشته کاهش می‌یابد.
علی‌آبادی تاکید کرد: تعرفه واردات انواع خودرو حدود ۱۵ تا ۴۰ درصد افزایش داشته که این رقم کمتر از افزایشی است که در حال حاضر در بازار خودروهای خارجی صورت گرفته است.
وی در پاسخ به این سوال که اگر این گونه است آیا در جلسات تعیین تعرفه راهکاری برای مبارزه با گران‌فروشی در این بخش دیده شده است؟ توضیح داد: اطلاع دقیقی از جلسات هیات وزیران در این باره ندارم، اما به هر صورت سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و همچنین شورای رقابت به کنترل اوضاع خواهند پرداخت.
اظهارات مسئولان سازمان توسعه تجارت در حالی بر کاهش قیمت ها و ارزان شدن خودروهای وارداتی تاکید می کند که در بازار اتفاق دیگری در جریان است و قیمت خارجی ها مدام افزایش می یابد. به عنوان مثال  چند روز قبل گروه صنعتی کرمان موتور با ابلاغ یک بخشنامه جدید به نمایندگی‌های خود در سراسر کشور، قیمت جدید محصولات هیوندای را اعلام کرد که بر اساس این اطلاعیه جدید قیمت برخی از محصولات به صورت چشمگیری رشد داشته است.
جالب اینجاست که با توجه به تعیین تکلیف تعرفه واردات خودرو و ثبت سفارش خودروهای وارداتی، فعالان بازار پیش‌بینی می‌کردند قیمت برخی خودروها روندی کاهش داشته باشد.
در همین رابطه سعید مؤتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران اتومبیل تایید می کند: در حال حاضر قیمت سانتافه 2017 توسط کرمان‌موتور 309 میلیون تومان تعیین شده که در واقع نوع ساده سانتافه است و این در حالی است که با محاسبه تعرفه 95 درصدی و دلار 4350 تومانی، قیمت سانتافه فول مدل 2018 معادل 285 میلیون تومان خواهد بود.
حال تنها باید منتظر ماند و دید بالاخره با باز شدن سایت ثبت سفارش و بازگشت روند عادی واردات قیمت ها دوباره کاهش خواهد یافت یا دلار گران همچنان خودروهای وارداتی را گران و دور از دسترس بسیاری از خانواده های متوسط قرار خواهد داد.
خودروهای وارداتی 15 تا 40 درصد گران می شوند

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار