کد خبر: ۵۵۵۹
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۳
تعامل كج دار و مريزايران با شركت رنو؛
سال 2011 بود كه صنعت خودروسازي جمهوري اسلامي‌نيز به خيل تحريم‌هاي بين‌المللي پيوست.
به گزارش روزنامه تجارت، پس از آن شركاي خارجي خودروسازان داخلي بازارهاي ايران را ترك كردند. دولت يازدهم كه بر سر كار آمد، بهبود روابط بينالمللي را به عنوان نخستين اولويت برگزيد. در صد روز نخست عمر دولت حسن روحاني توافق ابتدايي ميان ايران و كشورهاي 1+5 بر سر پرونده هستهاي حاصل شد. برداشته شدن تحريمهاي مربوط به صنعت خودروسازي تنها يكي از شروط اجرايي شدن توافق ژنو در آذرماه سال گذشته بود. پس از آن بود كه حضور خودروسازان خارجي براي بررسي وضعيت بازارهاي ايران و مذاكره با خودروسازان داخلي آغاز شد. پژو كه سابقه زيادي در همكاري با ايران خودرو داشت، يكي از اولين خودروسازان بينالمللي بود كه در جاده مخصوص ظاهر و مشغول مذاكره شد. پس از خبرهايي مبني بر مذاكره ميان طرفهاي ايران و شركتهاي خودروسازي هيونداي، رنو و چند شركت اروپايي، آسيايي و حتي آمريكايي ديگر شنيده شد. حضور خودروسازان خارجي اما منوط به پذيرش پيششرطهاي ايران و امضاي قراردادهاي جديد بود. براساس اعلام نوروززاده، مديرعامل ايدرو؛ داخليسازي از مرز 40 درصد و تامين بازارهاي هدف تنها بخشي از پيششرطهاي طرف ايراني بود. با اين حال حضور و تمايل رنو براي سرمايهگذاري در ايران و حضور مجدد در بازارهاي ايران نقل محافل كشور بود. با نزديك شدن به زمان مذاكرات وين برخي نشانهها مبنيبر تمايل خودروسازان خارجي بهويژه رنو براي نهايي كردن مذاكرات با خودروسازان ايراني پس از توافق نهايي بر سر مذاكرات هستهاي شنيده ميشد. در همان زمان بود كه رئيس شوراي رقابت به خودروسازان داخلي توصيه كرد كه تا زماني كه قرارداد دقيق و مشخصي با شركت رنو بسته نشده پيش فروش تندرو 90 به مشتريان ارائه نشود. بر اين اساس رضا شیوا با اشاره به وضعیت قیمت تندر 90 در كشور گفته بود: در جلسه شوراي رقابت با افزایش قیمت تندر 90 مخالفت شد و خودروسازان نیز متعهد شدند خودروهایی را که ثبتنام کردهاند، تحویل دهند. در آن زمان اعلام شده بود كه شركت رنو از تمدید قرارداد تولید خودروی تندر 90 با وجود اتمام مهلت این قرارداد، خودداری کرده و همه چیز را به نتیجه مذاکرات موکول کرده است. با این حال براساس جدیدترین اخبار به دست آمده در مذاکرات یک ماه اخیر توافق اولیه با شرکت رنو برای افزایش تولید تندر 90 صورت گرفته است. پيش ازا ين قائممقام فروش شرکت پارسخودرو اعلام كرده بود كه مهمترین اولویت اين شركت، انجام تعهدات در خصوص تندر90 است. حسین کاظمی ميگويد: اعتماد مردم بالاترین سرمایهای است که شرکت پارسخودرو بهعنوان قدیمیترین خودروساز کشور در طی 54 سال فعالیت به دست آورده و روند رو به رشد تولید و عمل به تعهدات این شرکت بیانگر عزم جدی در تثبیت اعتماد مردم به پارسخودرو است. وی گفت: با توجه به مشکلات خاصی که در راه تولید تندر90 وجود دارد، شرکت پارسخودرو خود را ملزم به تولید و تحویل به موقع این خودرو دانسته و انجام تعهدات خود را براساس برنامه زمانبندی شده به مشتریان محترم ادامه خواهد داد.

قطعي شدن همكاري با رنو

همزمان با برگزاري دومين همايش بينالمللي خودرو در تهران بود كه معاون پارسخودرو از نهایی شدن توافقات با رنو برای افزایش تولید تندر 90 به بیش از 200 دستگاه در روز خبر داد. آرمین مکوندی، معاون برنامهریزی تولید شرکت پارسخودرو گفته بود: بعد از کاهش چند ماهه تولید خودروی تندر 90 برنامه افزایش تولید این خودرو نهایی شد. وی با بیان اینکه برنامه افزایش تولید تندر 90 با رنو نهایی شده و این شرکت متعهد به تامین قطعات به میزان برنامهریزی صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: تیراژ تولید تندر 90 هماکنون از روزانه 30 دستگاه در گذشته به 50 دستگاه افزایش یافته است. معاون برنامهریزی تولید شرکت پارسخودرو ادامه داد: طبق برنامه در آینده تیراژ تولید تندر 90 به روزانه 70 دستگاه افزایش یافته و با ادامه روند افزایشی تولید، تیراژ تولید این محصول در ماههای بهمن و اسفند به روزانه بیش از 200 دستگاه در روز افزایش خواهد یافت. وی افزود: بنابراین با توجه به برنامهریزیهای صورت گرفته برای افزایش تولید تا پایان سال تمام تعهدات ایجاد شده در زمینه فروش تندر 90 انجام خواهد شد. مکوندی با بیان اینکه اولویت افزایش تولید تندر 90 با مدل پارس تندر این خودرو است، تصریح کرد: با توجه به توافقات صورت گرفته با رنو و افزایش تولید تندر 90 امیدواریم تولید دیگر محصولات این شرکت در پارسخودرو تسهیل شود.در این زمینه برنامههای اجرایی تولید خودرو ساندرو نیز طبق برنامه پیش میرود.

شاهرگ تندر 90 در دستان رنو

با اين حال روز گذشته گزارشي منتشر شد مبنيبر اينكه شرکت فرانسوی رنو شاهرگ تولید تندر 90 در ایران را در دست خود دارد، به گونهای که در هر لحظه میتواند خط تولید این محصول در ایران را متوقف کند. براساس اين گزارش جدیدترین اطلاعات رسیده حاکی از آن است که شرکت رنو با نحوه ارائه شماره شاسی به خودروهای تندر 90 تولیدی، شاهرگ تولید این خودرو را در اختیار خود گرفته است. ارائه شماره شاسی و الصاق آن به خودروهای تندر 90 تولیدی در خطوط تولید خودروسازان داخلی به صورت آنلاین و لحظهای از سوی شرکت رنو صورت میگیرد. به گونهای که خودروی در حال تولید در مرحلهای از خط تولید متوقف میشود تا شرکت رنو از آن سوی دنیا و به صورت آنلاین شماره شاسی خاص مد نظر خود را برای الصاق به آن خودرو، به اپراتور خط تولید اعلام کند. بنابراین در هر لحظهای که شرکت رنو روند اعلام شماره شاسی برای خودروهای در حال تولید را متوقف کند الزاما خط تولید خودروهای تندر 90 نیز متوقف خواهد شد. چراكه خودرو بدون شماره شاسی امکان خروج از خط تولید و تحویل به بازار را ندارد. اگرچه در چنین شرایطی خودروسازان داخلی میتوانند شماره شاسی مدنظر خود را بر روی تندر 90 تولیدی حک کنند اما در آن صورت امکان دریافت هزینههای مربوط به خدمات گارانتی ارائه شده به این خودروها از شرکت رنو را از دست خواهند داد، زیرا شرکت رنو تنها براساس شماره شاسی اعلامی از سوی خود هزینههای مربوط به خدمات گارانتی خودروهای تولیدی را متقبل میشود.

تولید خودرو تندر 90 از حدود 10 سال پیش در ایران آغاز شد. با این حال در چندماه گذشته تولید این محصول به دلیل عدم تحویل قطعات از سوی شرکت رنو به حداقل ممکن رسید. کاهش تولید تندر 90 علنی شدن برخی اعتراضات از سوی دو شرکت خودروساز بزرگ داخلی نسبت به عملکرد رنو را به دنبال داشت. به گونهای که مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو اظهار کرد که شرکت پژو به صورت مستقیم و رنو به صورت غیرمستقیم ما را اذیت میکنند. مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا نیز اخیرا اظهار کرد که در حال مذاکره با رنو برای اصلاح قرارداد فیمابین هستند. با این حال یکی از تندترین انتقادات وارده به رنو این بود که این شرکت میتواند در هر لحظه دلخواه خط تولید تندر 90 در ایران را متوقف کند. با این حال دلیلی در این باره ذکر نشد. شماره شاسی اعلامی از سوی شرکت رنو تمام اطلاعات خودرو اعم از روز و ساعت و مکان تولید خودرو را مشخص میکند. در این شرایط به نظر میرسد خودروسازان ایرانی راهی جز تعامل کجدار و مریز با شرکت فرانسوی رنو ندارند.

برچسب ها: تندر90 ، تجارت آنلاین ، رنو
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار