کد خبر: ۵۵۶۶۰
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۴
تاثیر اتفاق های اخیر در بازار ارز، طلا و بورس
در پیاده روهای فردوسی و چهارراه استانبول نرخ دلار باز هم صعودی شد و ۴۳۹۵ تومان به فروش رسید. این در حالی است که انتظار می رفت سخنان دیروز رییس جمهور در جمع وزیر و معاونان وزارت اقتصاد تاثیرمثبتی بر بازار بگذارد.
بازار سکه و دلار در جستجوی آرامش از دست رفته
در بازار امروز - سه‌شنبه - نرخ دلار باز هم صعودی شد و ۴۳۹۵ تومان به فروش رسید. همگام با این افزایش قیمت در بازار ارز عمده ارزهای دیگر هم افزایشی شده اند. یورو ۵۳۴۵ تومان، پوند انگلستان ۶۰۱۱ تومان، لیر ترکیه ۱۱۸۴ تومان و یوان چین ۶۸۰ تومان عرضه می‌شوند. دلار مبادله‌ای نیز از سوی بانک مرکزی ۳۶۲۱ تومان قیمت‌گذاری شده است.
این در حالی است که انتظار می رفت سخنان دیروز رییس جمهور در جمع وزیر و معاونان وزارت اقتصاد تاثیرمثبتی بر بازار ارز بگذارد،اما بازار ارز امروز واکنشی نشان نداد و همچنان روند صعودی خود را طی کرد.
در بازار سکه هم هر چند امروز قیمت سکه کمی کاهش یافته و یک میلیون و ۴۶۶ هزار تومان خرید و فروش می شود اما نیم سکه برخلاف سکه تمام باز هم افزایش قیمت پیدا کرده است و ۷۱۸ هزار تومان قیمت دارد. در این میان ربع سکه با اندکی کاهش ۴۱۴ هزار تومان فروخته می‌شود.
هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز با شیب ملایم کاهش قیمت ۱۳۶ هزار و ۸۰۰ تومان و هر مثقال طلا ۵۹۲ هزار و ۴۰۰ تومان فروخته می‌شود.
این افزایش قیمت در روزهای اخیر به یک روند ثابت تبدیل شده است و فعالان بازار معتقدند متهم ردیف نخست این گرانی و رشد قیمت ها نا آرامی های اخیر است.
نخستین جرقه اعتراضات اخیر در روز 8 دی ماه در مشهد زده شد. تنها چند روزپس از اعتراضات اخیر، اقتصاد ایران و بازارهای آن تحت تأثیر قرار گرفتند.
گرچه مسئولان ارشد دولتی همواره حق اعتراض را برای مردم محفوظ می‌دانند ولی زمانی که این اعتراضات به خشونت آغشته شد، همین اقتصادی که بخشی از دلایل اعتراضات را به خود اختصاص می‌دهد نیز با تبعات منفی روبه‌رو شد.
نخستین آثار این اعتراضات و خشونت‌ها در بازارهایی مانند ارز، طلا و بازارسرمایه خود را نشان داد. بازار ارزی که با محدوده نوسانی کمی به پیش می‌رفت به یکباره با شوک قیمتی مواجه شد به طوری که دلار امریکا را به 4400تومان نزدیک کرد. دراین روزها یورو نیز با جهش کم سابقه‌ای مواجه شد و مرزهای 5500 تومان را درنوردید. پوند نیز با رسیدن به قیمت 6 هزار تومان بالاترین سقف قیمتی خود را تجربه کرد.
در سوی دیگر بازار طلا و سکه نیز تحت تأثیر این شرایط رکوردهای تازه‌ای در قیمت به ثبت رساند. سکه تمام بهار آزادی برای نخستین بار از مرز 1.5میلیون تومان عبور کرد. این درحالی است که تحت تأثیر شرایط روانی روزهای اخیر برخی از سرمایه‌گذاران به سمت بازارهایی که بیشترین نقدشوندگی و سود آنی را دارند هجوم بردند. گزارش‌ها نشان می‌دهد که تعدادی از سپرده‌گذاران بانک‌ها با خارج کردن سرمایه خود از شبکه بانکی به خرید سکه و دلار رو آوردند. هرچند از روزپنجشنبه قیمت‌ها در این بازارها به عقب بازگشت، اما آثاراین رشد جهشی همچنان بر فضای اقتصادی کشور حکمفرماست.
یکی دیگر از آثار وقایع اخیر در بازارسرمایه بخصوص بورس اوراق بهادار تهران قابل مشاهده است. بورس تهران که در ماه‌های اخیر رکوردهای پی در پی را به نام خود ثبت کرده بود، پس از آغاز و تشدید این اعتراضات از خود واکنش نشان داد و شاخص چند کانال به عقب بازگشت.
درحالی که در روزکاری قبل از آغاز اعتراضات یعنی ششم دی ماه جاری شاخص کل 97 هزار و 899 واحد بود، پس از گذشت چند روز از این اعتراضات در روز 13 دی ماه به 95 هزار و 929 واحد رسیده است. بدین ترتیب در فاصله 6تا 13 دی ماه شاخص کل بورس 1970 واحد به عقب بازگشته است و 2 درصد از بازدهی سهامداران را کاهش داده است. البته تمام علت این عقبگرد به‌اعتراضات اخیر بازنمی‌گردد ولی از آن می‌توان به‌عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل ریزش بورس اشاره کرد.
در روزهای اخیر و با آرام شدن فضا هر چند بسیاری امیدوار بودند وضعیت بازار ارز و سکه به ثبات و آرامش برسد و بورس با گرم شدن دوباره فضای معاملاتی به رکود شکنی خود ادامه دهد اما هنوز جو ناشی از این حوادث تلخ در بازارها وجود دارد و همه به روزهای اینده چشم دوخته تا ثبات در فضای سیاسی ایران به ثبات بازارها منجر شده و سایه گرانی از روی بازار ارز و طلا برداشته شود.

 

نوع طلا

قیمت

هر گرم طلای ۱۸ عیار

۱۳۶ هزار و ۸۰۰ تومان

مثقال طلا

۵۹۲ هزار و ۴۰۰ تومان

اونس طلا در بازار جهانی

۱۳۱۸ دلار

نوع سکه


سکه تمام طرح جدید

یک میلیون و ۴۶۶ هزار تومان

نیم سکه

۷۱۸ هزار تومان

ربع سکه

۴۱۴ هزار تومان

سکه گرمی

۲۷۸ هزار تومان

نوع ارز


دلار آمریکا

۴۳۹۵ تومان

یورو

۵۳۴۵ تومان

پوند انگلستان

۶۰۱۱ تومان

لیر ترکیه

۱۱۸۴ تومان

یوان چین

۶۸۰ تومان

درهم امارات

۱۱۹۴ تومان

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار