کد خبر: ۵۵۷۰۹
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۰
رییس کنفدراسیون صادرات: بانک توسعه صادرات بیشترین منابع را از صندوق توسعه ملی دریافت و بیشترین‌تسهیلات‌را‌هم‌تاکنون‌به‌متقاضیان‌پرداخت‌کرده است.

به گزارش پایگاه خبری تجارت آنلاین به نقل از روابط عمومی بانک توسعه صادرات، آقای محمد لاهوتی با اشاره به سپرده‌گذاری صندوق توسعه ملی در بانک‌های مختلف افزود: سال گذشته مبلغ 800 میلیارد تومان با نرخ 11 درصد تسهیلات توسط بانک توسعه صادرات به صادرکنندگان تسهیلات پرداخت شد.
عضو شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی اظهار داشت: امسال به دلیل افزایش منابع تسهیلات پرداختی به صادرکنندگان مقرر شد 50 درصد از منابع توسط صندوق توسعه ملی با نرخ 11 درصد و 50 درصد دیگر آورده بانک‌ها با نرخ مصوب شورای اقتصاد باشد که با نرخ کارمزد میانگین 13.5 تا 14.5 درصد این منابع به عنوان تسهیلات در اختیار صادرکنندگان قرار می‌گیرد.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با اعلام این مطلب که نرخ سود تسهیلات نسبت به سال گذشته حدود 3.5 درصد افزایش یافته است گفت : براساس مصوبه ابلاغی معاون اول رئیس جمهور، 50 درصد از منابع بسته حمایتی برای پرداخت تسهیلات از صندوق توسعه ملی و 50 درصدی دیگر از منابع بانکی تأمین می‌شود.
رئیس کنفدراسیون صادرات ایران افزود: نرخ کارمزد تسهیلات صندوق توسعه ملی 11 درصد و نرخ کارمزد تسهیلات بانک‌ها براساس مصوبه شورای پول و اعتبار 18 درصد تعیین شده که میانگین این دو نرخ برای تسهیلات پرداختی به صادرکنندگان 14.5 درصد می‌شود.
وی افزود: اما از میانگین کارمزد تسهیلات پرداختی به صادرکنندگان در صورت ارائه ضمانت‌نامه صندوق؛ درصدی کم می‌شود و میانگین این کارمزد برای صادرکنندگان نمونه نیم درصد کاهش می‌یابد و با محاسبه این ارقام می‌توان گفت که میانگین نرخ کارمزد تسهیلات به صادرکنندگان در بانک‌های تخصصی مثل توسعه صادرات حدود 13.5 درصد و یا حتی کمتر است.
رییس کنفدراسیون صادرات اضافه کرد: میانگین نرخ کارمزد تسهیلات در سایر بانک‌ها 14.5 درصد است.
لاهوتی با تاکید بر اینکه نرخ 14 تا 14.5 درصد برای صادرات گران است گفت: اگر واقعا نرخ تورم 9 درصد است میزان نرخ بهره بانکی باید 2 درصد بیشتر و حدود 11 درصد باشد.
وی افزود: بهتر بود به جای افزایش منابع، تسهیلات به صادرکنندگان از همان محل منابع صندوق توسعه ملی و با نرخ کارمزد 11 درصد پرداخت می‌شد.
لاهوتی گفت: براین اساس تاکنون بانک توسعه صادرات حدود 800 میلیارد تومان تسهیلات به صادرکنندگان پرداخت کرده و علاوه بر این رقم 200 میلیارد تومان دیگر هم منابع از صندوق توسعه ملی دریافت و 200 میلیارد تومان از منابع داخلی خود به این امر اختصاص داده است تا مبلغ 400 میلیارد تومان دیگر به صادرکنندگان تسهیلات پرداخت کند.
وی در پاسخ به این سوال که آیا سال گذشته کارمزد تسهیلات پرداختی به صادرکنندگان 24 درصد بود، گفت: سال گذشته کارمزد تسهیلات 11 درصد بود زیرا منابع فقط از صندوق توسعه ملی تأمین می‌شد و بدین ترتیب تسهیلات با کارمزد 11 درصد به صادرکنندگان پرداخت می‌شد.
لاهوتی با بیان اینکه در سال گذشته نرخ کارمزد بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات به صادرکنندگان 18 درصد بود گفت: با توجه به اختصاص منابع از صندوق توسعه ملی نرخ کارمزد از 18 به 11 درصد کاهش یافت ولی برخی بانک‌ها تا 24 درصد هم سود تسهیلات دریافت می‌کردند.

نام:
ایمیل:
* نظر: