کد خبر: ۵۵۷۳۹
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۹
معاون وزیر امور خارجه و نماینده ویژه ایران در امور دریای خزر گفت: با تکیه بر ظرفیت های مجتمع بندری کاسپین توان رقابتی ایران در ترانزیت بین المللی افزایش می یابد.

به گزارش پایگاه خبری تجارت آنلاین به نقل از فرینا، ابراهیم رحیم پور معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه و نماینده ویژه ایران در دریای خزر با مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی دیدار کرده و در خصوص ساز و کارهای بهره گیری از ظرفیت های این منطقه جهت توسعه روابط با کشورهای حاشیه دریای خزر به بحث و تبادل نظر پرداخت.
رضا مسرور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی، با اشاره به امکانات و طرح های زیرساختی که از سوی این سازمان در خصوص افزایش ظرفیت های ایران در حوزه ترانزیت در دستور کار قرار دارد، توانمندی های مجتمع بندری کاسپین را تشریح و اظهار داشت: با بهره گیری از ظرفیت بخش خصوصی، سیلوهای غلات با ظرفیت 120 هزار تن و مخازن سوختی 90 هزار تنی و سردخانه در این منطقه در حال ساخت است که در کنار امکان فرآوری کالا در صنایع مستقر در پسکرانه بندر، این بندر را به بنادر نسل سوم جهان ارتقاء می دهد که این امر یکی از مهمترین مزیت های بندر کاسپین ارزیابی می شود.
وی خواستار توجه به افق های پیش روی تجارت کشور شده و از تلاش سازمان متبوع خود برای فعال سازی کریدورهای بین المللی از طریق انعقاد تفاهم نامه با طرف های دولتی و بخش خصوصی چین، روسیه و قزاقستان خبر داد و افزود: هدف سازمان منطقه آزاد انزلی رونق فضای کسب و کار و افزایش درآمدهای ارزی کشور است.
مسرور با بیان اینکه درخواست های سرمایه گذاری زیادی برای مشارکت در ساخت مجتمع بندری کاسپین وجود دارد، ساخت بزرگترین مارینا کشور در جوار بندر کاسپین را از دیگر اقدامات سازمان جهت تأمین زیرساخت های گردشگری دریایی کشور در این منطقه اعلام کرد .
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با اشاره به تفاهم نامه منعقده شده با منطقه ویژه اقتصادی لوتوس آستراخان در خصوص واگذاری 20 هکتار از اراضی آن منطقه به سرمایه گذاران ایرانی، تصریح کرد که این اقدام به منظور توسعه صادرات محصولات ایرانی به کشورهای اوراسیا با بهره گیری از معافیت های تعرفه ای موجود میان این کشورها صورت گرفته است.
ابراهیم رحیم پور معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه و  نماینده ویژه ایران در امور دریای خزر نیز با بیان اینکه با تکیه بر ظرفیت های مجتمع بندری کاسپین منطقه آزاد انزلی توان رقابتی ایران در ترانزیت بین المللی افزایش می یابد، اظهار داشت: مجتمع بندری کاسپین توان کشور در افزایش مبادلات با روسیه را افزایش داده و به تعبیری بندر کاسپین یعنی آینده نگری برای توسعه روابط و صادرات کشور در سطح منطقه، چراکه منطقه آزاد انزلی از نقش موثری در گسترش روابط با کشورهای حاشیه دریای خزر، قفقاز و آسیای میانه برخوردار است.
وی اتصال شبکه ریلی کشور به بندر کاسپین و آستارا را بدلیل اتصال آن به شبکه ریلی جمهوری آذربایجان و روسیه که منجر به کاهش هزینه های حمل و نقل به این منطقه می شود را مهم ارزیابی کرد و گفت: رقابت در حوزه ترانریت بین المللی یکی از مهمترین عرصه های رقابت بین المللی است و بهره مندی از کریدور شمال جنوب  که از منطقه آزاد انزلی عبور می کند موجب کاهش هزینه و زمان حمل و نقل کالا در مسیر آسیا به اروپا می شود.
ابراهیم رحیم پور، صادرات، تجارت، ترانزیت ، تولید و گردشگری را از اولویت های مناطق آزاد برشمرد و افزود: با توجه به ظرفیت های استان گیلان در حوزه شیلات و آبزی پروری، منطقه آزاد انزلی می تواند به هاب پرورش و صادرات ماهی در دریای خزر تبدیل شود و این امر در چارچوب سیاست های اقتصاد مقاومتی زمینه افزایش درآمدهای ارزی کشور و اشتغالزایی را فرآهم می کند.
رحیم پور با بیان اینکه توسعه چشمگیر زیرساخت ها در منطقه آزاد انزلی و صادرات بیش از 300 میلیون دلاری از این منطقه به کشورهای حاشیه خزر بسیار تحسین بر انگیز و نوید بسیار خوبی برای استفاده از ظرفیت های این منطقه در صادرات کالاهای غیر نفتی است افزود: با توجه به انعقاد تفاهم نامه ایران با چهار کشور حاشیه خزر در خصوص ممنوعیت صید ماهیان خاویاری به مدت 10 سال، و جایگاه ایران به عنوان چهارمین کشور تولید کننده ماهی قزل آلا در دنیا، سرمایه گذاری در پرورش ماهی قزل آلا  با نگاه صادراتی در منطقه آزاد انزلی علاوه بر تامین مصرف داخلی موجب تامین ذخایر  ماهیان خاویاری در دریای خزر خواهد شد.
نماینده ویژه ایران در امور دریای خزر با اشاره به برگزاری اجلاس سران کشورهای حاشیه خزر در سال آینده و در شهر آستانه کشور قزاقستان اظهار امیدواری کرد که نشستی با نتیجه برد برد با چهار کشور دیگر حاشیه خزر به سرانجام رسد.
گفتنی است صادرات ماهی به کشورهای حاشیه دریای خزر، پرورش ماهی در قفس و فعالیت در زمینه صنایع شیلاتی و ساخت کارخانه تولید و فرآوری ماهی در منطقه آزاد انزلی از دیگر مباحث مطرح شده در این جلسه بود.
نام:
ایمیل:
* نظر: