کد خبر: ۵۵۷۵۸
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۳
سرپرست بیمه های اتکایی و امور بین الملل «بیمه ما» در گفتگو با «تجارت آنلاین» خبر داد؛
تجارت انلاین: شرکت “بیمه ما” با شرکت اسکور فرانسه قرارداد اتکائی نسبی منعقد کرد. قرارداد اتکائی خود را با شرکت پارتنر ری فرانسه برای یکسال دیگر تمدید نمود. قراردادهای بین المللی توان و جایگاه “بیمه ما” را نشان می دهد.

امروزه بیمه اهمیت ویژه ای دارد و تمامی کسانی که به نوعی در زمینه تولید یا تجارت فعالیت می کنند،برای تضمین سرمایه خودشان در قبال هر نوعی حادثه ای، به بیمه متوسل می شوند. در کشور ما نیز شرکتهای بیمه بسیاری وجود دارد که تضمین کننده سرمایه های دولتی و خصوصی هستند و خطر ریسک را کاهش می دهند. اما این شرکتها سرمایه تعریف شده ای دارند و برای آنکه بتوانند سرمایه های بزرگ را بیمه و تضمین کنند، با شرکتهای بزرگ خارجی همکاری می کنند تا هم باعث آرامش خاطر سرمایه گذار شوند و هم امکان ارایه خدمات بیشتر و بهتر را داشته باشند. شرکت "بیمه ما” یکی از این شرکتهاست که برای افزایش توان بیمه خود، با شرکتهای بیمه خارجی همکاری گسترده ای را آغاز کرده است. در این رابطه با مهندس احسان همتی، سرپرست بیمه های اتکایی و امور بین الملل "بیمه ما” با خبرنگار روزنامه تجارت گفتگو کرده که نتیجه آن در ادامه آمده است.

= "بیمه ما” در قالب قرارداد با دو شرکت خارجی، سطح همکاری بیمه ای خود را گسترش داده است. این قراردادها چیست؟

شرکت "بیمه ما” در راستای چشم انداز بین الملل خود، برای آنکه بتواند به اهداف از پیش تعیین شده دست پیدا کند، با شرکتهای بیمه گر اتکائی بین المللی وارد مذاکره شد. این یک کار دو ساله است و از اوایل ژانویه 2016 که برجام شکل گرفت، مدیریت بخش اتکایی "بیمه ما” مذاکرات بین المللی را در اولویت کار خود قرار داد. از سوی دیگر به دلیل آنکه بانک ملت به عنوان سهامدار اصلی "بیمه ما” شخصیت والایی دارد، تلاش کردیم در این حوزه امنیت اقتصادی خوبی را برای تامین پرداخت خسارات برای بیمه گذارانی که از سوی بانک می آیند و تسهیلات کلانی در بخشهای صنعتی و بازرگانی می گیرند، تامین کنیم و خدمات بیمه ای مطمئنی ارایه کنیم.

= با کدام شرکتهای بیمه ای خارجی قرارداد بسته اید؟

یکی از شرکتهایی که "بیمه ما” وارد قرارداد بیمه اتکایی با آنها شد، شرکت پارتنرری است. این شرکت هفتمین شرکت بیمه اتکائی در جهان است که در سال 2016 توانستیم قرارداد بیمه اتکایی را بین "بیمه ما” و این شرکت پارتنری برقرار کنیم. سفرهای بسیاری به فرانسه و سوئیس صورت گرفت و مذاکرات بسیار پر حجمی با این شرکت داشتیم. دلیل رفتن به سوی این شرکت این بود که می خواستیم شرکت بیمه اتکایی خوبی را برای همکاری با "بیمه ما” دعوت به همکاری کنیم و به سمت آن برویم تا دانش و فناوری روز را برای "بیمه ما” به ارمغان بیاوریم. این قرار داد را در سال 2016 بستیم و برای اولین بار به عنوان اولین شرکت بیمه ای، توانستیم چنین قراردادی را در حوزه اتکائی نسبی منعقد کنیم. در آن موقع شرکتهای بیمه بزرگی مانند اسکور فرانسه برای ورود به بازار ایران به دلیل مباحث تحریم و تهدیدهایی که از آن ناحیه مطرح می شد، تردید داشتند. بی شک قرارداد با شرکت های بیمه ای ایرانی برای شرکتهای بیمه ای اتکائی بزرگ ریسک پذیری داشت.

= این قرارداد برای "بیمه ما” چقدر اهمیت داشت؟

اهمیت این قرارداد این است که ثابت می کرد علاوه بر اینکه شرکت "بیمه ما” در هیچیک از لیستهای تحریمی نبود و بانک ملت هم نیست، مهر تائیدی بود بر مدیریت ریسک مطلوب ، وجود استراتژی ورود به بازار مناسب و اخذ سهم از بازار ، مدیریت های فنی متخصص ، مدیریت بانک و بیمه موثرو بسیاری دیگر از موارد دیگر. امروزه بانک ملت و "بیمه ما” ، همچنین مدیران ارشد این دو مجموعه نیز در عرصه بین المللی هیچ مشکلی برای فعالیت ندارند. مدیریت "بیمه ما” و بانک ملت همکاری موثری در عرصه بیمه داشته اند و "بیمه ما” پرتفوی خوبی دارد . ضریب خسارت بسیار پایین بوده و مدیریت ریسک خوبی که صورت گرفته و تمامی این گزینه ها بیانگر این بود که "بیمه ما” شرایط مناسب برای همکاری بین المللی را دارد. بنابراین قرارداد اتکائی شرکت "بیمه ما” در سال 2017 نیز با شرکت پارتنرری فرانسه مجددا منعقد شد و اطلاعاتی که شرکتهای بیمه گر نیازمند آن بودند، برای ما مشخص شد و الحمدلله توانستیم با شرکت های بیمه گر اروپائی به یک زبان مشترک و نقطه تلاقی دست پیدا کنیم. در همین سال و بر اساس همین اصول موفق شدیم تا با شرکت اسکور فرانسه که چهارمین شرکت بیمه اتکائی بزرگ دنیاست، قرارداد اتکائی نسبی خود را منعقد کنیم. این نشان می دهد که شرکت "بیمه ما” در تمام مدتی که با شرکت پارتنرری همکاری داشته، عملکرد مناسب و مدیریت ریسک مطلوبی داشته است.

= در قالب این قرارداد چه اتفاقی برای ایران رخ خواهد داد؟

این سوال بسیار مهم است. این سوال به بیمه اتکایی باز می گردد که چرا قرارداد اتکایی مهم است و منعقد میگردد. ما در شرکتهای بیمه سرمایه های بزرگی را در زمینه های صنعتی و تجاری بیمه می کنیم. مهمتر اینکه این بنگاههای اقتصادی سرمایه های این کشور هستند که یا دولت برای احداث آنها هزینه کرده یا بخش خصوصی نقدینگی اش را به بنگاه اقتصادی تبدیل کرده است. اینها یک فعالیت اقتصادی را ایجاد کرده اند که ما در قبال سرمایه آنها مسوول هستیم. نقش بیمه هم در چرخه اقتصادی یک نقش تعیین کننده است. اگر اکنون بیمه را از اقتصاد حذف کنیم، زنجیره اقتصادی ناقص می ماند. داشتن یک سری قراردادهای سنگین در حوزه بیمه، شرکتهای بیمه ای را به این فکر فرو می برد که ریسک ها و سرمایه های بزرگ را پخش کند که در اصطلاح از شانه شرکت های بیمه ای به شانه شرکت های بیمه گر اتکایی معتبر و دارای رتبه بندی مناسب از موسسات رتبه بندی بین المللی منتقل کند و تضمینی باشد به جهت پرداخت در خسارات احتمالی. این حرکت برای حفظ و تضمین سرمایه های ملی و بخش خصوصی مهم بوده و در نتیجه انواع قراردادهای اتکائی بسته میشوند.

= چرا با شرکتهای پارتنرری یا اسکور قرارداد بسته اید؟

به دلیل اینکه اینها شرکتهای توانمندی هستند. شرکت پارتنری یک شرکت هشت میلیارد دلاری است و دارای رتبه بندی بین المللی مناسبی است. این رتبه بندی نشان می دهد که این شرکتها امکان پرداخت خسارت در سطح کلان را دارند و به همین دلیل انعقاد قرارداد اتکائی با این دوشرکت حائز اهمیت است.

= آیا شرکتهای بیمه ایران توانایی بیمه کردن ندارند که به سراغ بیمه های بین المللی می روند؟

شرکتهای بیمه داخلی بر اساس ضوابط بیمه مرکزی ج.ا.ا فعالیت می کنند. شرکتهای بیمه سرمایه هایی و ذخایری دارند. علی ایحال بر اساس آیین نامه شماره 55 مصوب شورای عالی بیمه شرکتهای بیمه ای تا حدی از سرمایه را می توانند نزد خودشان نگهداری کنند و از یک اندازه ای به بالاتر باید تمهیدات پشتیبانی و اتکائی لازم را بیندیشند. این بدان معناست که سرمایه ای که در داخل کشور بیمه می شود و مقرراتی که وجود دارد، شرکت بیمه را ملزم به بستن قراردادهای تجاری می کند. بستن قرارداد بیمه اتکایی ضعف نیست بلکه بر اساس فرمول توانمندی مالی، بایستی برای خودش تمهیدات مالی را بیندیشد. شرکتهای بیمه ذخایر فراوانی دارند که بایستی بر اساس آن ذخایر عمل کنند. قرارداد اتکایی ابزاری در دست شرکتهای بیمه است تا بتواند کمکی باشد به جهت ایفای تعهدات هر شرکت بیمه و ریسک را پخش کنند. در این شرایط هرچقدر شرکت بیمه اتکایی قوی تر باشد، تضمین پرداخت خسارت بالاتر خواهد بود. هرچقدر شرکت اتکایی متخصص تر باشد تضمین ورود دانش به شرکت بیمه بیشتر خواهد بود. این یک امتیاز برای شرکتهای بیمه است که بتوانند با بستن قرارداد اتکایی دانش و اطلاعات لازم روز دنیا را به دست بیاورند و به مرور زمان نیروهای متخصص پرورش پیدا کنند و شکافی که در زمان تحریم ها شکل گرفته اند را کم رنگ تر کنند.

= قراردادهایی که "بیمه ما” با شرکتهای خارجی بسته است، چه پیامهایی برای مخالفان برجام و دشمنان ایران دارد؟

شانزدهم ژانویه سال 2016 مبنای زمان اجرای برجام است. از آن موقع تا امروز کارهای بزرگی صورت گرفته ا ست. وقتی شرکت های بزرگی مانند پارتنرری و یا اسکور فرانسه با شرکت "بیمه ما” قرارداد اتکائی می بندد ، بدان معناست که این شرکتهای بزرگ آینده روشنی را در صنعت بیمه کشور در ایران ترسیم می کنند و به همکاری با ایران علاقمند هستند. آنها با داشتن استانداردهای بین المللی معتقد هستند که امکان همکاری با "بیمه ما” در ایران وجود دارد. پیامی که ارسال می کنند که پس از برجام امکان ارایه خدمات بین المللی وجود دارد. اکنون نیز ایران با "بیمه ما” در بازارهای بین المللی ورود کرده و این پیامی برای شرکتهایی است که یا به بازار های بیمه ای و بانکی ایران ورود نکرده اند و یا اجازه ورود نداشته اند. شرکتهایی که در اروپا کار می کنند، علیرغم آنکه هنوز خود را متعهد به سرمایه گذاری هایی که در امریکا انجام داده اند و یا دارای سهمامداران امریکایی می باشند ، بسیاری از فشارهای آمریکا را نادیده می گیرند شرکتهایی که به بازار ایران ورود کرده اند امکان همکاری با جمهوری اسلامی ایران را عملیاتی نموده اند. شایان ذکر است که کلیه قرارداد های اتکائی منعقد شده بر اساس ضوابط و چارچوب های داخلی بین المللی صورت پذیرفته است.

= اگر دوباره تحریم های جدید اعمال بشود، قرارداد "بیمه ما” با پارتنرری و اسکور چه وضعیتی پید می کند؟

تحریمهای بین المللی یک شبه اعمال نگردیده است و یک شبه نیز هم برداشته نشده است. اما باید به سابقه و تجربه زمان تحریم بازگردیم. ما در زمان تحریم ریسکها را در داخل کشور بیمه می کردیم. بیمه مرکزی ایران به عنوان تنها نهاد نظارتی صنعت بیمه کشور در زمینه ایجاد ظرفیت های اتکائی اعم از قرارداد ظرفیت مشترک، صندوق ویژه تحریم با کمک و ابتکار خود شرکت های بیمه ای و البته پشتیبانی دولت اقدام کرد و بسیاری از نفتکشها و پروژه های نفتی و سرمایه های بزرگ در داخل کشور بیمه شد. اما این ریسکها اکنون می بایستی در خارج از کشور اتکائی گردد تا منافع ملی و سرمایه های کشورمان حفظ گردد . اگر هم زمانی این تحریم ها برگردد، این امکان را داریم که با بیمه مرکزی و شرکتهای بیمه در منطقه که حتی در زمان تحریم کنار کشورمان ایستاده بودند کار را مدیریت کنیم.

= آیا اکنون شرکت بیمه ای در ایران داریم که با شرکتهای خارجی قرارداد بیمه بسته باشد یا فقط "بیمه ما” این اقدام را انجام داده است؟

تاجایی که اطلاع دارم در حوزه قراردادهای اتکائی نسبی رشته های اموال، تنها شرکتی که با بیمه های بین المللی قرارداد بسته، شرکت "بیمه ما” بوده است. البته شرکتهایی بوده اند که در زمینه قراردادهای خسارات فاجعه آمیز با شرکت اسکور وارد قرارداد شده اند.

= چه شرکتها یا موسساتی شامل قرارداد "بیمه ما” و اسکور یا پارتنری می شوند؟

کلیه بیمه گزاران شرکت "بیمه ما” بر اساس اصول و قواعد بیمه های داخلی و بین المللی مشمول این پوشش اتکائی می باشند. البته با توجه به حضور بانک ملت در کنار شرکت "بیمه ما” ، بیمه گزاران صنعتی و غیر صنعتی بسیاری نیز تحت حمایت و پوشش بیمه ای شرکت "بیمه ما” قرار گرفته اند. اصل حد اعلای حسن نیت در شرکت "بیمه ما” در قبال با بیمه گزاران داخلی ، صنعت بیمه کشور و بیمه گران اتکائی بین المللی اصلی شرکت است.

= جمع بندی شما از اهمیت این قرارداد بین المللی چیست؟

اگر بخواهم در پایان نکته ای را بگویم این است که یکی از اهداف شرکت "بیمه ما” از همکاری با شرکتهای بیمه گر اتکائی بین المللی این است که برای سرمایه گذاران خارجی و یا سرمایه پذیران ایرانی نقطه قوتی به جهت ارائه پوشش های روز دنیا و به همراه پوشش اتکائی بین المللی باشد و نشان دهد که در حوزه بیمه امکان پوشش قراردادهای بین المللی وجود دارد. شرکت "بیمه ما” اعتقاد دارد که می تواند در حوزه بین الملل، علاوه بر پوشش بیمه های تضمین شده با رتبه بین المللی بالا، به حوزه بیمه نامه های نوین با اتکاء بر پوشش اتکائی بین المللی ورود کند.

نکته بسیار مهم آنکه لیدر قرارداد های اتکائی شرکت "بیمه ما” ، بیمه مرکزی ج.ا.ا. است . شرکت های پارتنر ری و اسکور فرانسه ، با اتکاء بر اصول بین المللی خود ، از شروط مندرج در قرارداد اتکائی پیروی میکنند و کلیه اطلاعات اصلی بیمه گزاران تنها به لیدر اتکائی (بیمه مرکزی ) ارسال میگردد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار