کد خبر: ۵۵۸۰۱
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۲
امکان دریافت تسهیلات صندوق یکم برای خانه دارها، شرایط دریافت تسهیلات به صورت سه دانگ و چگونگی پرداخت تسهیلات به زنان خانه‌دار از سوالات رایج متقاضیان است که در این نوشتار به آنها پاسخ داده شده است.
پاسخ به چهار پرسش رایج درباره صندوق یکم

به گزارش پایگاه خبری تجارت آنلاین به نقل از بانک مسکن - هیبنا، یکی از پرسش‌های رایج درباره تسهیلات خرید مسکن از محل صندوق پس‌ انداز مسکن یکم این است که آیا امکان استفاده از این تسهیلات برای خرید سه دانگ از یک خانه وجود دارد؟ صرف‌ نظر از زوجینی که امکان استفاده از دو فقره تسهیلات را روی یک خانه دارند و سه دانگ از ملک نیز به نام هر یک از آنها ثبت خواهد شد، امکان استفاده از انواع تسهیلات خرید مسکن روی سه دانگ از یک خانه در صورت احراز شرایطی که در مقررات بانک مسکن تعریف شده است، وجود دارد.
شرایط استفاده از تسهیلات روی سه دانگ از ملک این است که شریک (فردی که باقی سهم منزل به نام او است) در شعبه بانک حاضر شود و رضایت خود را برای این موضوع اعلام کند. افزون بر این باید در ارزیابی کارشناسی تایید شود که سه دانگ از خانه مذکور ارزش دریافت تسهیلات را داشته باشد. به عبارت دیگر، طبق نظر ارزیاب بانک، ارزش سه دانگ از ملک باید بیشتر از 125 درصد از مبلغ تسهیلات پرداختی باشد. افزون بر این شش دانگ خانه خریداری شده در رهن بانک قرار می‌گیرد و رضایت شریک در این زمینه الزامی است.
دومین پرسش رایج کسانی که قصد دریافت تسهیلات از محل سپرده‌گذاری در صندوق پس‌ انداز مسکن یکم را دارند این است که اگر قبلا خانه‌دار شده‌اند، اکنون می‌توانند از این نوع تسهیلات بانک مسکن استفاده کنند یا خیر؟ اشتباه رایج برخی از تسهیلات‌گیرندگان این است که تصور می‌کنند برای سپرده‌گذاری در این صندوق و استفاده از در استطاعت‌ترین و ارزان‌ترین تسهیلات خرید مسکن موجود در شبکه بانکی، لازم است هیچ ملکی به نام آنها ثبت نشده باشد. این در حالی است که تعریف بانک مسکن از خانه اولی کاملا متفاوت است.
بر خلاف این تصور رایج، مالکیت و صاحبخانه بودن مانعی برای دریافت تسهیلات صندوق پس‌ انداز مسکن یکم نیست و محدودیت تسهیلات مذکور این است که متقاضی قبلا از تسهیلات مسکن استفاده نکرده باشد.
به طور کلی متقاضیان واجد شرایط دریافت این تسهیلات برابر مقررات موجود باید 18 سال تمام و دارای درآمد مستقل باشند و در این میان تفاوتی میان افراد متاهل و مجرد نیست. همچنین متقاضی نباید قبلا از تسهیلات بانک مسکن یا سایر بانک‌ها برای خرید و احداث واحد مسکونی، انتقال سهم‌ الشرکه یا تعمیر واحد مسکونی استفاده کرده باشد. افزون بر این استعلام فرم «ج» متقاضی از وزارت راه و شهرسازی نیز صورت می‌گیرد و در صورتی که این فرم سبز باشد، به این معنا که متقاضی از امکانات دولتی برای تهیه مسکن استفاده نکرده باشد، دیگر هیچ مانعی از جمله صاحبخانه بودن او، مانعی برای دریافت تسهیلات صندوق یکم نیست.
با این توضیحات معمولا سومین پرسش رایج درباره چگونگی اخذ تسهیلات خرید مسکن از محل صندوق یکم مطرح می‌شود؛ زنان خانه‌دار که نمی‌توانند گواهی اشتغال به کار ارائه کنند، چگونه می‌توانند از این تسهیلات برخوردار شوند؟
طبق قاعده کلی، توانایی بازپرداخت اقساط برای گیرنده هر نوع تسهیلات بانکی اعم از تسهیلات مسکن باید احراز شود. در صورتی که فرد غیرشاغل و بدون درآمد مستقل قصد استفاده از این تسهیلات را داشته باشد، فقط در صورت معرفی ضامن معتبر امکان اخذ تسهیلات را خواهد داشت. شرایط و تایید ضامن نیز در زمره اختیارات شعب بانک است.
مدارک لازم برای دریافت تسهیلات یکم نیز سوال بعدی متقاضیان است. افزون بر مدارک شناسایی کامل تسهیلات‌ گیرنده، فروشنده و ضامن، لازم است سند آزاد ملک، پروانه ساختمانی، گواهی پایان کار، مبایعه‌ نامه و در املاک آپارتمانی افرازنامه (اسناد مربوط به تفکیک ملک) ارائه شود.

نام:
ایمیل:
* نظر: