کد خبر: ۵۵۸۱۸
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۵
بررسی «تجارت آنلاین» نشان داد؛
تجارت آنلاین: جاده نقش بسیارپررنگی دراقتصاد، تجارت وامداد رسانی دارد؛ از گذشته های دور وجود جاده ها درهرنقطه ای آبادانی آن منطقه را به دنبال می آورد.

تجارت- محمد خادمی: جاده نقش بسیارپررنگی دراقتصاد، تجارت وامداد رسانی دارد؛ از گذشته های دور وجود جاده ها درهرنقطه ای آبادانی آن منطقه را به دنبال می آورد،به طورنمونه جاده ابریشم که به چند کشورمتصل می شود موجب توسعه شهرهای کوچک و بزرگ شده است.به دلیل پهناوربودن کشور مان توسعه راه سازی ازیک قرن بیش دردستورکارحکومت ها قرارگرفته است و با پیروزی انقلاب اسلامی توجه بیشتری به این فعالیت عمرانی شده است.یکی از مهم ترین اولویت های ساخت جاده را می توان به موضوع ترانزیت یا همان جابه جایی کالا دانست، چرا که بیشتر محصولات کشاورزی و معدنی درشهرهای کوچک تولید می شوند و برای انتقال این کالا ها به شهر های بزرگترنیازمند وجودجاده مناسب است، درحال حاضربیش از90 درصد جابه جایی کالا درکشورمان از طریق جاده صورت می گیرد،که این موضوع موجب سرعت بخشیدن به تجارت و بالا بردن اقتصاد آن منطقه شده است؛ همچنین جابه جایی کالا از کشور های همسایه به دیگر کشورها ازطریق جاده های کشورمان باعث رونق صنعت ترانزیت می شود که ایمن و مناسب بودن جاده ها کمک بزرگی به توسعه ترانزیت کشورمی کند. ازسوی دیگرنقش جاده ها درزمان وقوع حوادثی مانند زلزله،آتش سوزی،سیل و... دردورترین نقاط کشوردرزمان امداد رسانی پررنگ است چرا که خودروهای امدادی باید هرچه سریع تر خودشان را از طریق جاده ها به محل وقوع حادثه برسانند؛ در این گزارش نگاه انداخته ایم به وضعیت جاده های کشور که درادامه می خوانید:

چند هزارکیلومترجاده درکشوروجود دارد

طبق تحقیقات خبرنگار«تجارت»درکشورما7 آزادراه وجود دارد،که درمجموع دوهزار و200 کیلومترمسافت دارند.همچنین یک صد جاده و بزرگراه درکشوروجود دارد که شهرها را به یکدیگر متصل می کند، بزرگترین جاده کشورمربوط به جاسک - فیض آباد است که یک هزارو 720 کیلومتر مسافت دارد. درطول شبکه جاده ای کشوربالغ بر354 هزار و 761 دستگاه پل با طول یک هزار و 505 کیلومتر وجود دارد، همچنین 14 هزار و 149 کیلومتر از جاده کشور مربوط به بزرگراه هاست و68 هزار و 53 کیلومتر راه اصلی و فرعی است و طول کل راههای روستایی در کشور 204 هزار کیلومتر است که 104 هزار کیلومتر آسفالت، 23 هزار و 800 کیلومتر شوسه، و 75 هزار و 985 کیلومتر راه خاکی روستایی داریم. ارزش کل راه‌های کشور 200 هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود، در عرف جهانی سالانه 2 تا 6 درصد ارزش راه‌ها به هزینه نگهداری آنها اختصاص می‌یابد که با توجه به ارزش راه‌های ایران این رقم باید سالانه 8 هزار میلیارد تومان باشد. در حالی که اینگونه نیست. 45.9 درصد راه‌های کشور از نظر کیفیت و همواری در وضعیت خوب، 51 درصد در وضعیت متوسط و 0.82 در وضعیت عالی قرار دارد.اعتبار لازم برای نگهداری راه‌های روستایی سالانه 400 میلیارد تومان است که اعتبار تخصیصی آن 40 میلیارد تومان است،که دراین زمینه بسیارکم کاری صورت گرفته است.درکلانشهر تهران 535 کیلومتر بزرگراه و 8هزار کیلومترمعابر غیر بزرگراهی داریم که سالانه 100 میلیارد تومان برای نگهداری معابر بزرگراهی و 209 میلیارد تومان برای نگهداری معابرغیر بزرگراهی اختصاص می‌یابد و حدود 70 درصد اعتبارات لازم است.

40 درصد کاهش اعتبار برای سال آینده

برای اینکه این موضوع را بیشتر بررسی کنیم، به سراغ «سید کمال الدین شهریاری»عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی رفته ایم، او دراین باره به خبرنگار«تجارت»می گوید:« وضعیت زیرساخت های حمل ونقل جاده ای کشور مان درحال حاضر در شرایط مناسبی است،اما به دلیل اینکه دردهه های گذشته توجهی به حمل و نقل ریلی کشورصورت نگرفته است بارسنگین جابه جایی مسافر و کالا به روی حمل و نقل جاده ای کشیده شده استاو ادامه می دهد:« دربرنامه ششم توسعه توجه بسیارزیادی به توسعه حمل و نقل از طریق ریل شده است تا بارحمل ونقل جاده ای کاهش یابد،اما به دلیل کمبود اعتباروهزینه زیاد زیرساخت های ریلی نیازمند سرمایه گذاری بخش خصوصی وخارجی هستیماین نماینده مجلس شورای اسلامی به سفری که به همراه وزیرمسکن وشهر سازی به فرانسه داشته اند، اشاره می کند،می گوید:«فرانسه و ایتالیا ازسرمایه گذاری درحوزه ریلی بسیاراستقبال کرده اند و به دنبال برقی کردن خطوط ریلی و افزایش سرعت خط ریلی تهران- مشهد هستند.»«شهریاری» به جاده های کشورمی پردازد،می گوید:« دو موضوع در حوزه راه سازی کشورمان وجود دارد، موضوع نخست مربوط به ساخت جاده هایی مانند بزرگراه وآزادراه است که دراین زمینه بخش خصوصی فعالیت می کنند، چرا که درزمان بهره برداری عوارض عبوری خودروها از این مسیرها بازگشت سرمایه بخش خصوصی را به دنبال می آورد، موضوع دوم برمی گردد به راه های فرعی و روستایی که دراین راه ها توجیه اقتصادی برای سرمایه گذارندارد و دراین زمینه وظیفه حاکمیت است تا اقدام به ساخت جاده ایمن در این مناطق کنداین نماینده مجلس شورای اسلامی درادامه می افزاید:«درسال های اخیربه دلیل کمبود اعتبارات و منابع درآمدی نه تنها جاده های فرعی و روستایی توسعه پیدا نکرده،بلکه آن دسته ازجاده هایی که ساخته شده اند نیزاعتباری برای نگهداری آن در نظر گرفته نشده است، متاسفانه اعتبار مناسبی دراختیارسازمان راهداری که مسئولیت نگهداری جاده های کشور را برعهده دارد قرار نمی گیرد و حجم وسیعی از تردد خودروهای سبک و سنگین به شکل شبانه روزی در جاده ها صورت می گیردوی در پاسخ به سوال خبرنگار «تجارت» درباره اینکه در لایحه بودجه سال آینده بودجه مناسبی برای وزارت راه و شهرسازی در نظر گرفته شده است؟ پاسخ می دهد:« در لایحه جدید که دولت به مجلس ارائه داده است، 40 درصد از بودجه این وزارت خانه را نسبت به سال جاری کاهش داده است، با این وجود کمیسیون عمران مجلس بودجه سال آینده این وزارت خانه را 7 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته است، البته قرار شده تا این پیشنهاد در کمیسیون تلفیق مورد تایید قرار بگیرد و سپس در صحن مجلس شورای اسلامی به تصویب برسد

هزینه جاده سازی چقدر است

اسفند 92 «خیرالله خادمی»معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشوربا بیان اینکه تبدیل محورهای جاده‌ای و راه‌های اصلی غرب کشور به بزرگراه یکی از اولویت‌های این شرکت است، می گوید:«هزینه ایجاد یک کیلومتر بزرگراه در دشت حدود دو میلیارد تومان، در کوهپایه 2.5 میلیارد تومان و در مسیرهای کوهستانی مثل جاده هزارچهار تا پنج میلیارد تومان استوی درباره هزینه ساخت آزادراه نیز می گوید:«‌هزینه ساخت هر کیلومتر آزادراه به طور میانگین در دشت شش میلیارد تومان، در کوهپایه 9 میلیارد تومان و در مناطق کوهستانی 15 میلیارد تومان است

راه سازان ازدولت طلب دارند

برای پیگیری بیشتر این موضوع به سراغ «علی آزاد» دبیرانجمن شرکت‌های راه‌سازی کشوررفته ایم، او دراین باره می گوید:« بخشی از بدهی‌ها پرداخت‌شده است با این‌ حال به دلیل مشکلات مالی، وضعیت اجرای پروژه ها نسبت به قبل کاهش پیداکرده استاو در پاسخ به سوال خبرنگار ما درباره اینکه اطلاعی دارید چه تعداد طرح راه سازی درکشور وجود دارد؟ پاسخ می دهد:« آن طور که ما اطلاع داریم نزدیک به 53 هزار کیلومتر راه و شبکه ریلی درکشوردردست‌ ساخت واجرا بوده که این رقم شامل 43 هزار کیلومتر راه و بزرگراه و 10 هزار کیلومتر هم شبکه ریلی است که این حجم ازطرح‌ کشوررا به یک کارگاه راه‌سازی مبدل کرده است.»«آزاد» با اشاره به پرداخت بدهی و مطالبات پیمانکاران از طریق اسناد خزانه و اوراق مشارکت می‌گوید:« به علت تأخیردرپرداخت مطالبات ضررهای زیادی به این قشر وارد شد با این‌حال آن ها با هدف حفظ وضعیت اشتغال خود و همراهی و همکاری با دولت کاررا روی زمین نگذاشتند و برهمین اساس اکنون از دولت انتظار داریم که ضرر و زیان‌ها را جبران کنددبیر شرکت های راه سازی کشوردرادامه صحبت هایش می افزاید:«با وجود پرداخت از طریق اسناد خزانه نزدیک 2 هزار میلیارد تومان طلب جدید جامعه پیمانکاران ازدولت وجود دارد که هنوزحتی اسناد خزانه هم به آن تعلق نگرفته استاودرپاسخ به این سوال که آیا علت گران بودن راه سازی استفاده ازروش های سنتی است؟می گوید:«اینكه دركدام راه استفاده ازكدام شیوه مناسب است، باید از سوی كارشناسان حوزه راه‌سازی تایید شود و نمی‌توان به شكل كلی شیوه آسفالت را كنارگذاشت یا همه را به استفاده از بتن غلتكی دعوت كرد.»«آزاد» درادامه می افزاید:«بخش خصوصی بارها آمادگی خود را برای ورود به عرصه‌های مختلف راه‌سازی نشان داده و ما درصورتی كه منابع لازم از سوی دولت تامین شود آمادگی استفاده از روش‌های نوین و كاهش هزینه‌ها از این طریق را خواهیم داشت

حمایت ازسرمایه گذاران خارجی

«علی لاریجانی» رئیس مجلس شورای اسلامی که سه هفته پیش سفری به اسلام آباد پاکستان داشته اند، دردیداربا «اسماعیل قهرمان» رئیس مجلس ترکیه با اشاره به روند روبه پیشرفت همکاری های ایران و ترکیه درهمه زمینه ها به ویژه اقتصادی و تجاری، اعلام کرد:« فرصت های سرمایه گذاری دوجانبه درسفرم به استانبول با نخست وزیرترکیه مطرح شد.» وی با بیان آمادگی ایران برای همکاری با بازرگانان و فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران ترکیه ای درصنعت نفت وگازگفت:«بخش های راهسازی، راه آهن و صنعت هواپیمایی از زمینه هایی است که سرمایه گذاران ترکیه ای می توانند در ایران فعالیت کنند.» «لاریجانی» همچنین از صنعت داروسازی و هتلداری به عنوان دیگر زمینه های فعالیت سرمایه گذاران ترکیه ای در ایران یاد کرد و افزود:« باید از فرصت های پیش رو برای افزایش میزان مبادلات استفاده کرد

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار