کد خبر: ۵۵۸۴۰
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۷
دلار 4 هزار و 446 تومان؛ سکه یک میلیون و 507 هزار تومان
نرخ سکه و دلار یکباره از صبح امروز سیر صعودی شدیدی را آغاز کرد تا جایی که دلار در بازار آزاد هم اکنون ۴۴۵۰ تومان فروخته می شود در صرافی‌ها امروز هم هر قطعه سکه دوباره رکورد یک میلیون و ۵۰۶ هزار تومان را شکست.
گرانی سکه و دلار بازار را غافلگیر کرد
نرخ سکه و دلار که چند روزی است تکانه های جزئی دارد یکباره از صبح امروز سیر صعودی شدیدی را آغاز کرد تا جایی که دلار در بازار آزاد هم اکنون ۴۴۵۰ تومان فروخته می شود در صرافی‌ها امروز هر قطعه سکه طرح قدیم هم یک میلیون و ۵۰۶ هزار و سکه طرح جدید یک میلیون و ۴۶۰ هزار تومان به فروش رسید.
نرخ سکه و دلار که چند روزی است تکانه های جزئی دارد یکباره از صبح امروز سیر صعودی شدیدی را آغاز کرد تا جایی که دلار در بازار آزاد هم اکنون ۴۴۵۰ تومان فروخته می شود در صرافی‌ها امروز هر قطعه سکه طرح قدیم هم یک میلیون و ۵۰۶ هزار و سکه طرح جدید یک میلیون و ۴۶۰ هزار تومان به فروش رسید.
همچنین نیم سکه با قیمت ۷۲۷ هزار تومان، ربع سکه ۴۱۷ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲۸۲ هزار تومان داد و ستد شد.
ارزش هر گرم طلای ۱۸ عیار ساخته نشده در بازار طلای تهران، ۱۴۱ هزار و ۳۱۲ تومان و هر اونس طلا ۱.۳۳۷ دلار و ۶۹ سنت است.
به گزارش تجارت آنلاین از تسنیم بازار ارز درحالی از صبح امروز فعالیت خود را آغاز کرد که فعالان ارزی و صراف ها را با شوک همراه کرد چراکه قیمت ها نسبت به دیروز با اختلاف بالایی همراه بود.
بانک مرکزی نرخ پایه ارز تزریقی به صرافی ها را 4399 تومان اعلام کرد آنهم درحالی که بانک دیروز قیمت دلار را 4329 تومان به بازار اعلام کرده بود؛ اما به دنبال افزایش قیمت امروز ارز تزریقی از سوی بانک مرکزی به بازار، سیر صعودی قیمت ها در خیابان فردوسی آغاز شده و کماکان ادامه دارد؛‌  دلار هم اکنون مقابل پاساژ افشار 4440 تا 4450 تومان فروخته می شود.
صراف ها و فعالان بازار ارز علت مشخصی برای گرانی های امروز دلار پیدا نمی کنند و می گویند: همه چیز دیروز آرام بود ولی نمی دانیم یکباره چه شد که بانک مرکزی نرخ را افزایش داد؟
یکی از فعالان این بازار با تعجب از خبرنگار تسنیم سوال می کند که از دیشب تا امروز اتفاق خاصی رخ داده که بانک مرکزی قیمت را افزایش داد؛ وی می گوید: موضع گیری ترامپ هم که افتاد برای ماه های اینده؛ بنابراین نمی توانیم بگوییم بخاطر مسائل خارجی و امریکا دلار مجدد گران شده است.
صراف دیگری در تشریح چرایی گران شدن دلار از صبح امروز با تأکید براینکه بازار سورپرایز شده است، می گوید: نمی دانیم بگوییم دلار ارزان می شود یا گران! مهم این است که ما ضرر سنگینی از دیروز تا به امروز متحمل شدیم.
یکی از صراف ها که سالهاست در این بازار به خرید و فروش ارز می پردازد، می گوید: از صبح صراف ها مدام با بانک مرکزی تماس می گیرند تا بتوانند ارز بگیرند ولی هنوز بانک ارز به صراف ها نداده است.
وی با بیان اینکه بانک مرکزی به برخی صرافی ها ارز می دهد ولی میزانش خیلی کم است می گوید: دیروز هم بانک مرکزی عرضه چندانی در بازار نداشت؛ اما امروز این وضعیت بدتر شده چراکه تا کنون ارزی به صرافی ها نداده است.
گرانی یکباره دلار که علت اصلی آن افزایش قیمت پایه از سوی بانک مرکزی است، موجب شد تا بار دیگر خیابان فردوسی، روز متلاطمی را سپری کند؛ دلال هایی هم که مقابل پاساژ افشار برای روسای خود دلار می خرند و می فروشند روز شلوغی را در پیش دارند.
دلال های این بازار می گویند هر زمان قیمت ها یکباره جهش پیدا می کند، خیابان منوچهری مقابل پاساژ افشار هم شلوغ تر از روزهای قبل می شود چراکه همه می خواهند بدانند در این مرکز چه قیمت هایی برای دلار ثبت می شود.
خیابان منوچهری، مقابل پاساژ افشار که پاتوق اصلی دلارفروشان تهران است امروز هم روز شلوغی را سپری می‌کند و از صبح شاهد افزایش قیمت بوده تا جایی که دلار از 4 هزار و 380 تومان دیروز به 4  هزار و 450 تومان رسیده است.
یکی از واسطه‌های بازار ارز که شغلش خرید و فروش دلار برای یکی از صراف‌های بزرگ است، می‌گوید: ارز در بازار کم است و دلارهای نقدی را سریع می‌خرند.
دلال ارزی دیگری هم می گوید: این کارها کار بانک مرکزی است به خاطر اینکه دولت و بانک مرکزی راحت می‌توانند با تزریق دلار بازار را کنترل کنند ولی وقتی بانک مرکزی بعضی روزها دلار کم عرضه می‌کند و قیمت را بالا می‌برد همین وضعیت شکل می‌گیرد.
گفتنی است، مرکز پژوهش های مجلس در گزارشی اعلام کرده است که شرایط فعلی تعامل بازار تعادلی و بازار غیررسمی به گونه‌ای نیست که در صورت ثبات اقتصادی و اوضاع سیاسی تا انتهای سال شوکی به بازار ارز وارد شود که بتوان نام جهش را به آن اطلاق کرد.
با این حال باید توجه داشت که صرفنظر از رابطه نرخ ارز تعادلی و بازار، همیشه و برای همه اقتصادها امکان وقوع جهش ارزی به واسطه حادث شدن شوک‌های غیرمنتظره اجتماعی، سیاسی و بین‌المللی وجود دارد. در این باره تهدیدات اخیر در رابطه با بازگشت تحریم ها می تواند از عوامل بروز جهش باشد.
تسنیم گزارش می دهد بعد از اغتشاش‌های اخیر در کشور بازار ارز و سکه متلاطم شد و قیمت دلار و البته سکه رکوردهای بالایی به ثبت رساند ولی بعد از آن تنها دو سه روز سیر نزولی در این بازار آغاز شد اما مجدداً در روزهای بعد دلار اوج گرفت بنابراین به نظر می‌رسد افراد پشت پرده اجازه نمی‌دهند قیمت‌ها شکسته شود.


نام:
ایمیل:
* نظر: