کد خبر: ۵۵۹۲۹
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۵
صادرات 12 هزار تن شمش روی
واحد تولید هیدروکسید روی از باطله ها به ظرفیت 20 تن در شرکت ذوب و احیای روی قشم به زودی افتتاح می شود.
بهره برداری از واحد تولید هیدروکسید روی شرکت ذوب و احیای روی قشم

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تجارت آنلاین؛ دکتر امیر رحیمی سرپرست شرکت ذوب و احیای روی قشم ضمن بیان مطلب فوق گفت: تولید آزمایشی این واحد مدتی است آغاز شده و قرار است به زودی با حضور مقامات به صورت رسمی افتتاح شود.
دکتر رحیمی در خصوص این پروژه گفت: یکی از پروژه های مهمی که فاز مطالعاتی آن از سال 94 شروع شده است، پروژه "احداث واحد تولید هیدروکسید روی از باطله ها " است که فاز اجرایی آن در سال 95 آغاز شده است. در این واحد تولیدی خاک های با عیار 4 تا 5 درصد  (موجود در محل دپو باطله ها) به کنسانتره 20 درصد تبدیل و به ابتداي خط تولید ورق روی منتقل می شود. پیشرفت این پروژه تاكنون حدود 96 درصد بوده است.
سرپرست شرکت ذوب و احیای روی قشم در ادامه گفت: فاز تحقيقاتي و مطالعاتي واحد توليد كنسانتره هيدروكسيد روي از سال 94 شروع و در دي ماه سال 95 عمليات اجرايي فاز اول آن به ظرفيت 10 تن فلز روي در روز شروع و  در شهريور 96 به بهره برداري رسيد. فاز دوم پروژه در مهر ماه 96 آغاز و در آذر ماه 96 به بهره برداري رسيد كه مجموعا ظرفيت واحد را به 20 تن در روز افزايش داد.
وی با اشاره به اینکه با توجه به موقعیت جغرافيايي کارخانه تقریباً اکثر تولیدات شرکت صادر می شود تاکید کرد: در واقع تولید این مجتمع صادرات محور است و فقط حدود 5 درصد از تولیدات ما در بازار داخلی به فروش می رسد.
دکتر رحیمی افزود: شرکت ذوب و احیای روی قشم سال گذشته موفق به صادرات حدود 12 هزار تن شمش روی شد و توانست محصولات تولیدی خود را به کشورهايی مانند ترکیه، امارات، چین و کره جنوبی صادر کند که در حدود 27 میلیون دلار ارزآوری داشته است. امیدواریم این رقم تا پایان سالجاری به 35 میلیون دلار افزایش یابد و همانند سال گذشته به عنوان صادرکننده نمونه منطقه قشم معرفی شويم.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر به دنبال دستيابي به دو هدف عالي برای این شركت هستیم؛ نخست افزایش تولید و ديگر تولید  محصولات جانبی است. به طور مثال یکی از محصولاتی که قصد داریم تولید آن را در سال آینده عملیاتی كنيم؛ طرح تولید کنسانتره سرب از کیک های باطله است. تولید کنسانتره سرب نیز با دو هدف انجام می شود. در درجه نخست بحث های مرتبط با محیط زیست است که با اجرای این طرح و تبدیل آنها به کنسانتره سرب مشکلات محیط زیستی برطرف خواهد شد و در درجه دوم ارزآوری برای کشور و کسب سود برای سهامداران است.  
وی همچنین گفت: انتظار ما به عنوان یک تولیدکننده از دولت این است که زیرساخت های اولیه و اساسی تولید را فراهم کند تا سرمایه گذاران و صنعتگران بتوانند به تولید و اشتغالزایی بپردازند؛ اما متأسفانه در سراسر کشور از جمله جزیره قشم زیرساخت های مناسب از جمله آب، برق و گاز فراهم نیست. مهمترین خواسته ما از دولت این است که لوله کشی آب و گاز  صورت پذیرد و دیماند مناسب برق جهت تولید را در اختیار این شرکت قرار دهد و هزینه های برق نسبت به سرزمین اصلی کاهش یابد.
وی گفت: این شركت در سال 78 با ظرفيت 5 هزار تن در سال کار خود را آغاز کرد و در سال 80  ظرفيت آن به 10 هزار تن در سال افزایش یافت. ظرفيت فعلي كارخانه توليد سالانه 24 هزار تن شمش روي است. همچنین كارخانه اسيد سولفوريك سال 90 احداث شد و در سال 92 به بهره برداري رسيد. ارزش سرمايه گذاري اين واحد توليدي 9 ميليارد تومان با ظرفيت اسمي 180 تن در روز و سالانه 60هزار تن اسيد سولفوريك است. اسيد توليد شده در اين كارخانه جهت مصرف داخلي مجتمع و مازاد آن به شركت توليد روي بندرعباس - پالايشگاه نفت بندر عباس و ... ارسال می شود. 
وی افزود: در حال حاضر 373 نفر پرسنل به طور مستقيم در واحدهاي توليدي كارخانه كه شامل واحدهاي واحد توليد ورق روي در دو فاز 1 و2، واحد توليد پودر روي با ظرفيت 4 تن در روز، كارخانه توليد اسيد سولفوريك با ظرفيت 160تن در روز، واحد توليد آب شيرين كن با ظرفيت تصفيه 1000 متر مكعب آب در روز و واحد توليد كنسانتره هيدروكسيد روي با ظرفيت توليد 20 تن فلز روي  مشغول به كار هستند.
دکتر رحیمی در پایان خاطرنشان کرد: این شرکت موفق به دريافت گواهينامه هاي استاندارد مديريت كيفيت(ISO9001/2015) و استاندارد مديريت محيط زيست(ISO4001/2015) و جايزه ملي مديريت انرژي(تنديس برنزي3 ستاره) شده است. شركت ذوب روي قشم در زمره معدود شركت ها و تنها دارنده اين جايزه در گروه توسعه روي ايران است.

نام:
ایمیل:
* نظر: