کد خبر: ۵۵۹۳۲
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۸
در بازار خودروی ایران چه خبر است؟
تجارت آنلاین: در تازه ترین اتفاقهای بازار خودرو در ایران این روزها همه از نوعی بلاتکلیفی در بین خریداران و خودداری از عرضه در بین فروشندگان سخن می گویند تا بازار خودرو با نوعی رکود یا آرامش پیش از طوفان مواجه شود. طوفانی به نام بازار سیاه!
رکوردشکنی 500 میلیون تومانی خودروهای وارداتی
تجارت آنلاین: به زودی با آغاز مجدد ثبت سفارش جدید برای واردات خودرو شاهد ترکیدن حباب قیمتی و کاهش نرخ این محصولات در بازار خواهیم بود. این خبری بود که چند هفته قبل و با از سر گرفتن کار ثبت سفارش و واردات دوباره خودروهای خارجی بعد از تعیین تعرفه های جدید اعلام شد.
خبری که از زبان مجتبی خسروتاج - رییس سازمان توسعه تجارت و معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت نقل شد و پیش بینی می کرد حباب قیمت خودروهای وارداتی در بازار که با بسته شدن سایت ثبت سفارش افزایش چشمگیری یافته بود می ترکد و وارداتی ها دوباره ارزان می شوند.
وزارت صنعت، معدن و تجارت از تیر ماه امسال با هدف ساماندهی واردات خودرو، ثبت سفارش جدید برای واردات این محصول را متوقف کرد.
این اقدام اگرچه تاثیری بر روند واردات خودروهای ثبت سفارش شده در پیش از این تاریخ به کشور نداشت و حتی در هشت ماهه نخست امسال نیز واردات خودرو بیش از مدت مشابه سال گذشته بود اما باعث شد برخی واردکنندگان خودرو با هدف سودجویی و همچنین فشار بر دولت، عرضه خودروهای وارداتی به بازار را متوقف کنند.
این موضوع به هم خوردن تعادل عرضه و تقاضا در بازار خودروهای وارداتی و افزایش حباب‌گونه‌ و جهشی قیمت خودروهای وارداتی در چند هفته اخیر را به دنبال داشت تا جایی‌که به گفته فعالان بازار خودرو در یکی دو هفته گذشته خودروهای وارداتی قیمت دقیق و مشخصی در بازار نداشته و فروشندگان قیمت‌های مختلف و به اصطلاح "پرتی" را برای این محصول عنوان می‌کردند.
فعالان بازار خودروهای وارداتی معتقد بودند باز شدن مجدد ثبت سفارش باعث از بین رفتن جو روانی افزایش قیمت‌ها و همچنین آغاز مجدد عرضه این محصولات از سوی واردکنندگان خواهد شد بنابراین در روزهای آینده باید شاهد ترکیدن حباب قیمتی خودروهای وارداتی و روند کاهش قیمت‌ها در این بازار باشیم. اما متاسفانه با وجود باز شدن سایت نه تنها خودروها ارزان نشدند بلکه روز به روز به قیمت آنها افزوده شد.
در تازه ترین اتفاقهای بازار خودرو در ایران این روزها همه از نوعی بلاتکلیفی در بین خریداران و خودداری از عرضه در بین فروشندگان سخن می گویند تا بازار خودرو با نوعی رکود یا آرامش پیش از طوفان مواجه شود. طوفانی که یک فعال از ان به عنوان گرانی لجام گسیخه و بازار سیاه در آینده ای نزدیک یاد می کند.
در همین راستا روز گذشته رئیس انجمن واردکنندگان خودرو از ایجاد بازار سیاه خودروهای وارداتی و و افزایش 500 میلیون تومانی متوسط قیمت آنها خبر داد و اعلام کرد: قیمت خودروهای وارداتی بنزینی ۳۸.۵ درصد و قیمت خودروهای هیبریدی ۴۲ درصد افزایش یافته است، این درحالی است که سهم بخش خصوصی از بازار واردات خودرو فقط پنج درصد است.
فرهاد احتشام‌زاد در نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران درباره وضعیت واردات خودرو در ماه های اخیر اظهار کرد: در مرداد و اسفند ماه سال گذشته تقاضا برای خودرو وجود داشت اما میزان تقاضا در خرداد ماه سال ۱۳۹۶ با افزایش همراه شد و به حداکثر میزان خود رسید.
وی ادامه داد: در دی ماه سال گذشته به از غیر نمایندگی ها، دیگر مراکز اجازه واردات خودرو را نداشتند و این امر موجب نابسامانی در موضوع واردات و نیز افزایش آن شد، پس از آن ثبت سفارش برای نمایندگی ها در تیرماه ممنوع شد و ۱۳ هزار و ۷۰۰ دستگاه خودرو در انبارها ماند و مشکلات بسیاری را برای واردکنندگان ایجاد کرد.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران اضافه کرد: در دی‌ماه پارسال ابلاغیه ساماندهی ارز توسط معاون اول رئیس جمهور مطرح شد و در آنجا تصمیم‌گیری در مورد واردات خودرو به وزارت صنعت تنفیذ شد و وزارت صنعت تصمیم گرفت تا اجازه واردات خودرو را از نمایندگان غیررسمی سلب کند.
احتشام زاد اظهار کرد: پس از این اقدام بسیاری از شرکت های واردکننده خودرو تعطیل شدند و پیگیری های بسیاری از طرف ما به عنوان بخش خصوصی صورت گرفت. در نهایت در ۹ دی ماه سال جاری به جایگاه سال گذشته رسیدیم، با این شرایط که ضوابط واردات خودرو تغییر کرد و قفلی بر واردات زده شد. بنابراین نمایندگان غیررسمی واردکننده‌های خودرو به‌ عنوان آخرین فرصت از ۱۰۰ درصد توان خود برای ثبت سفارش خودرو استفاده کردند. پس‌ از آن وزارت صنعت با آمار افزایش ثبت سفارش واردات خودرو روبرو شد و پس از آن اعلام کرد که ثبت سفارش حتی برای نمایندگان رسمی هم ممنوع است.
رییس انجمن واردکنندگان درباره واردات هشت ماهه توضیح داد: ۵۵ هزار دستگاه خودرو در این مدت به کشور وارد شد که بیش از ۶۰۰۰ دستگاه مربوط به خودرو سازان و مجوزهای خاص بوده است. در این بین سهم بخش خصوصی از بازار خودروهای وارداتی تنها پنج درصد از بازار است. این تصمیمات موجب شد که در خودروهای بنزینی ۳۸.۵ و در خودروهای هیبریدی ۴۲ درصد افزایش قیمت و بازار سیاه ایجاد شود.
به گفته وی، به طور متوسط 500 میلیون تومان قیمت خودروهای وارداتی افزایش یافت.
وی در توضیح صحبت‌های خود مبنی بر متوسط افزایش قیمت ۵۰۰ میلیون تومانی خودروهای وارداتی، تصریح کرد: این افزایش قیمت تنها مربوط به خودروهایی است که در دستورالعمل ابلاغی دولت لوکس محسوب شده و واردات آنها متوقف شده است (خودروهای با قیمت بیش از ۴۰ هزار دلار) به همین دلیل خودروهای مربوطه که پیش از آن وارد ایران شده‌اند حکم کالای نایاب را پیدا کرده و اصول قیمت‌گذاری منطقی ندارند و هر کس به قیمت دلخواه خود آن‌را عرضه می‌کند به‌گونه‌ای که افزایش قیمت‌های ۳۰۰، ۵۰۰ و ۷۰۰ میلیون تومانی در این خودروهای خاص که واردات آنها ممنوع شده است داشته‌ایم.
احتشام زاد با اشاره به رانت ایجاد شده به دلیل بسته شدن سایت ثبت سفارش گفت: در این مدت ۴۷۰۰ دستگاه خودرو بدون رعایت ضوابط از گمرک ترخیص شد. واردات خودرو های هیبریدی قبلا معافیت واردات داشتند اما در حال حاضر گران‌تر شده اند و جذابیت خود را در بازار از دست داده است. سرمایه گذاران خارجی که در بخش خودرو در حال رایزنی با آنها بودیم اعلام نارضایتی کردند و گفتند در کشور شما شبانه قوانین تغییر می کند، به همین دلیل از ادامه همکاری منصرف شدند.

*بازی ارز آزاد و مبادله‌ای، بهانه جدید برای افزایش قیمت خودرو!

در بازار داخلی هم در چند ماه اخیر موضوع افزایش نرخ ارز در بازار آزاد به دستمایه‌ای برای برخی سودجویان و افزایش قیمت برخی محصولات تبدیل شده است.
در همین رابطه دیروز در حالی برخی قطعه‌سازان با ادعای متوقف شدن پرداخت ارز مبادله‌ای برای واردات قطعات خودرو، خواستار افزایش قیمت‌ این محصولات شده‌اند که بررسی‌ها نشان می‌دهد مدت زمان زیادی است که ارز مبادله‌ای واردات قطعات حذف شده و قطعه‌سازان از ارز آزاد استفاده می‌کنند بنابراین این موضوع نباید بهانه‌ای برای افزایش قیمت خودرو شود.
در جدیدترین رویداد در این زمینه عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان مدعی حذف ارز مبادله‌ای بخش اعظم قطعه‌سازان شده و نتیجه‌گیری کرده که به همین دلیل قیمت قطعات خودرویی و و همچنین خودرو باید افزایش یابد.
مطرح کردن موضوع حذف ارز مبادله‌ای برای واردات قطعات در حالی است که بررسی‌ها نشان می‌دهد که مدت زمان زیادی است که اختصاص ارز مبادله‌ای به واردات قطعه متوقف شده و قطعه‌سازان از ارز آزاد استفاده می‌کنند، بنابراین ادعای حذف ارز مبادله‌ای نباید بهانه‌ای برای افزایش قیمت خودروها شود.
در این زمینه دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی می‌گوید: مدت زمان زیادی است که قطعه‌سازان از ارز آزاد برای واردات مواد اولیه خود استفاده می‌کنند.
رکوردشکنی 500 میلیون تومانی خودروهای وارداتی
آرش محبی‌نژاد با بیان اینکه از حدود یک سال پیش تخصیص ارز مبادله‌ای به واردات ماشین‌آلات قطعه‌سازی متوقف شد، خاطرنشان می‌کند: از حدود دو ماه پیش نیز حدود دو هزار قلم مواد اولیه از شمول پرداخت ارز مبادله‌ای خارج شد و هم‌اکنون مدتهاست که قطعه‌سازان از ارز آزاد برای واردات مواد اولیه استفاده می‌کنند.
کارشناسان معتقدند در این شرایط دلیلی برای افزایش قیمت خودروهای داخلی وجود ندارد زیرا مدتهاست که قطعه‌سازان از ارز آزاد برای واردات مواد اولیه استفاده می‌کنند و قیمت فعلی خودروها نیز قاعدتا متناسب با نرخ ارز فعلی در بازار آزاد است.

*تازه ترین قیمت خودروها در بازار
بازار امروز خرید و فروش خودروهای وارداتی همانند روزهای گذشته با کمبود عرضه روبه رو بوده است، البته افزایش نامعقول قیمت‌ها هم باعث شده تا تقاضایی در بازار برای خرید این خودروها هم وجود نداشته باشد.
رکود خرید و فروش خودروهای وارداتی در حالی ادامه دارد که اخیراً شرکت‌ها قیمت‌های جدید محصولات خود را با توجه به تعرفه های واردات اعلام نموده‌اند اما هنوز مشخص نیست زمان عرضه این خودروها به مشتریان چه تاریخی خواهد بود.

رکوردشکنی 500 میلیون تومانی خودروهای وارداتی

رکوردشکنی 500 میلیون تومانی خودروهای وارداتی



نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار