کد خبر: ۵۵۹۵۴
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۲
انتقاد از بی توجهی دولت به وضعیت معیشتی کارگران و مطالبات به حق جامعه کارگری
با وجود اینکه رئیس جمهور و بسیاری از مسئولان دولتی مدعی اند که صدای اعتراض‌های به حق اقتصادی مردم باید شنیده شود اما خبرها و گزارش‌های منتشر شده گویای حقیقت دیگری است.
صدای مطالبات به حق کارگران را بشنوید
امیرعلی امینیان: با وجود اینکه رئیس جمهور و بسیاری از مسئولان دولتی مدعی اند که صدای اعتراض‌های به حق اقتصادی مردم باید شنیده شود اما خبرها و گزارش‌های منتشر شده از نقاط مختلف کشور نشان می‌دهد صدای کارگران به عنوان یکی از اقشار پرتلاش و اثرگذار در اقتصاد کشور این روزها شنیده نمی‌شود و فعالان کارگری خواستار توجه دولت به خواسته‌هایشان هستند.
به گزارش تجارت آنلاین از «عصر ایرانیان»، رکود و مشکلات اقتصادی در بنگاه‌های تولیدی دولتی و خصوصی در ماه‌های اخیر آنقدر افزایش یافته که معیشت کارگران به عنوان یکی از اصلی‌ترین قربانیان رکود را با چالش‌های فراوانی همراه کرده است.
نگاهی به اخبار منتشر شده از اعتراضات کارگری در سراسر کشور نشان می‌دهد امروز کمتر نقطه‌ای از کشورشاهد گلایه کارگران زحمتکشی که ناجوانمردانه ماه‌ها و حتی سال‌ها از دریافت حقوق و تامین خواسته‌هایشان محروم بوده‌اند و دیگر طاقتشان تمام شده و این در حالی است که فریاد اعتراضشان توسط مسئولان دولت شنیده نمی‌شود.

*اعتراضات کارگری سراسری
تجمع کارگران اخراجی شرکت تراورس راه آهن در اندیمشک،تجمع کارگران «کیش چوب» در کیش، تجمع کارگران ایران قوطی در قزوین ،تجمع کارگران شرکت لاوان تابلو در کرمان،تجمع کارگران روز مزدی کشت و صنعت نیشکر هفت تپه، تجمع کارگران کارخانه منسوج کیان کُرد ملایر و اعتراض‌های مکرر در بسیاری از نقاط کشور تنها نمونه‌ای کوچک از طرح مطالبات به حق کارگران کشور است که در روزهای گذشته مطرح شده است.
این اعتراضات در حالی صورت می‌گیرد که نشست‌های تعیین دستمزد هم این روزها با گره کور مواجه شده و در شرایطی که کارگران بسیاری حقوق و دستمزدشان را از 6 ماه تا 2 سال هنوز دریافت نکرده‌اند تکلیف حقوق کارگران که سال‌هاست قرار است با وضعیت معیشتی آنها متناسب باشد هم هنوز مشخص نشده است.
فرامرز توفیقی، مسئول کارگروه مزد کانون شوراهای اسلامی‌کار کشور در این زمینه با اشاره به افزایش هزینه‌های سبد معیشت کارگری در سال 96 گفت: در سال‌های گذشته رقمی‌برای جبران قدرت خرید کارگری در نظر گرفته نشد، و پیشنهاد می‌کنیم تا علاوه بر نرخ تورم اعلامی‌بانک مرکزی برای جبران عقب‌ماندگی بیش از یک میلیون و 500 هزار تومانی سالانه رقمی‌به دستمزد اضافه شود. به گزارش فارس وی تاکید کرد: گروه‌های کارگری دولت را به عنوان کارفرمای بزرگ می‌دانند و تفاوتی با کارفرمایان دیگر ندارد بنابر این مطالبات چه از کارفرمای بزرگ و چه از کارفرمایان کوچک همچنان ادامه خواهد یافت تا سیاست‌های جبرانی برای کاهش قدرت خرید در نظر بگیرند.

*تبعیض ها در قشر کارگری
نگاه کارشناسان به حقوق و مطالبات به حق کارگران و شیوه برخورد دولت به این مطالبات نشان می‌دهد چندان امیدی به توجه به قشر کارگری از سوی دولت نیست.
علیرضا محجوب ، رئیس خانه کارگر در این زمینه گفت: اینکه انتظار عدالت مطلق داشته باشیم تا به حال برآورده نشده است. وی که در رادیو سخن می‌گفت با بیان اینکه همواره یکی از جلوه‌های باشکوه یک جامعه و یک گروه، داشتن آرمان برای آینده است، گفت: سال‌هاست که امنیت شغلی آرزوی کارگران است اما این امنیت شغلی به واسطه فراوانی نیروی انسانی در بازار و کم توجهی به مسئله مهم امنیت شغلی مورد توجه و التفات کافی نبوده است. عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به برخی تبعیض‌های حقوق بین کارگران بیان داشت: طرح‌های مختلفی مثل نظام هماهنگ یا قانون مدیریت کشوری یا اصلاحاتی که روی قانون اداری استخدامی‌گذشته انجام شد برای اینکه این تفاوت‌ها به حداقل برسد قدم‌هایی برداشته شد. محمد عطاردیان، نایب رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارفرمایان ایران در گفت و گو با «عصر ایرانیان» درباره مطالبات کارگران در روزهای اخیر با اظهار به اینکه امنیت شغلی نیست و معیشت برای کارگر کافی نیست، علت این مسئله را وجود بیکاران زیاد در کشور دانست و گفت: راه حل این معضل ایجاد اشتغال است و اینکه یک استراتژی قوی برای ایجاد اشتغال باید داشته باشیم. وی افزود: متاسفانه دولت جز کارها و تصمیمات روزمره برای اشتغال کار دیگری نکرده است . همچنین تضمین سرمایه گذاری در کشور وجود ندارد و در نتیجه شرایط سرمایه گذاری خارجی در ایران فراهم نیست به خصوص اینکه قسمت اعظم اقتصاد در اختیار دولت است و خودش با بخش خصوصی رقابت می‌کند .

*تعلل در حل مشکلات کارگران
علاوه بر اینکه بسیاری از کارشناسان اقتصادی از وضعیت اقتصاد و اشتغال کشور گلایه دارند معتقدند دولت در مورد خواسته‌های معیشتی کارگران تعلل می‌کند. ولی ا...صالحی،مشاور کانون عالی شوراهای اسلامی‌کار کشور در گفت و گو با خبرنگار«عصر ایرانیان» با اشاره به وضعیت دستمزدی کارگران به عنوان یکی از اصلی‌ترین مطالبه آنان گفت:کمیته تخصصی در حال بررسی بوده و مقدمات کار در حال انجام است که مطابق سنوات گذشته وضعیت حقوقی کارگران اسفند ماه تعیین تکلیف می‌شود.چون باید اطلاعات دستمزد و سبد معیشت کارگران تهیه و آنالیز شود تا بتوان آن را در شورای عالی کار بررسی کرد که این کار هنوز انجام نشده است. وی با اشاره به تجمعات اعتراضی کارگران در سراسر کشور اظهار کرد: متاسفانه تعداد کارگران ناراضی در کشور زیاد است و در این شرایط دولت در زمینه مطالبات کارگران تعلل می‌کند.برای حل مشکل کارگران دو راهکار قانونی پیش بینی شده است. این فعال حوزه کارگری تصریح کرد:دو مجموعه می‌توانند مشکلات کارگران را برطرف کنند.یکی کمیته اصلاح ساختار در وزارت کار است که مشکلات کارفرما را بررسی کرده و با آسیب شناسی آن‌ها را شناسایی و برطرف می‌کند. درچنین شرایطی مشکل نقدینگی، تکنولوژی و ... قابل حل است.راهکار دیگر هیات‌های حمایت از صنایع است که در وزارت صنعت،معدن و تجارت تشکیل می‌شوند و واحدهایی که مشکل داشته و مدیریت آنها توان اداره نداشته و یا اهلیت ندارند باید کنار بگذارند و مدیران توانمندی که در این راستا می‌توانند کاری کنند مامور کنند.
صالحی تاکید کرد: راهکارهای قانونی وجود دارد؛ اما به موقع اجرا نمی‌شود.دولت در دقیقه 90 وارد موضوع می‌شود که واحد صنعتی و تولیدی دیگر رمقی برای ادامه کار ندارد و این شیوه به هیچ وجه خاصیتی ندارد. اگر به موقع به مشکلات معیشتی کارگران توجه شود گره‌ها حل می‌شود و نیاز به جراحی نیست .

*1300 واحد تولیدی مشکل کارگری دارند
حسین کمالی وزیر اسبق کار و امور اجتماعی در دولتهای ششم تا هشتم نیز در گفت و گو با خبرنگار«عصر ایرانیان» درباره مطالبات کارگران اظهار کرد:مطالبات کارگران موضوع بسیار بزرگ و مهمی‌است که با چند جمله نمی‌توان آن را حل کرد.باید ریشه‌ای و از جوانب مختلف بررسی شود.
وی افزود:حدود 1300 واحد تولیدی مشکلات کارگری دارند و باید به آنها رسیدگی شود. این مشکلات باید توسط دولت دیده شده و مسایل مربوط به نقدینگی،تولید و مدیریت واحدهای تولیدی بررسی و راهکارهای لازم ارائه شود. این دولتمرد اسبق کشور با اشاره به راهکارهای متعدد برای حل مشکلات کارگران اذعان کرد:ساختار اقتصاد کشور باید اصلاح شود و این اصلاحات باید با دقت تدوین شده و نباید موضوع را سبک و ساده گرفت.کار اقتصادی را باید با دقت انجام داد.اقتصاد ما اقتصاد مزیتی و رقابتی نیست.کل اقتصاد و شبکه آن اشکال دارد و باید ریشه‌ای مشکلات آن را برطرف کرد.

*دولت به وعده هایش عمل نکرده است
همچنین محسن باقری، نایب رئیس کانون شوارهای اسلامی‌کار استان تهران در گفت و گو با خبرنگار «عصر ایرانیان»با اشاره به مشکلات فراوان کارگران در کشور گفت:نابسامانی در حوزه کارگری زیاد است و هرروز شاهد بسته شدن کارخانه‌ها،نپرداختن حقوق و مشکلات فراوان معیشتی برای کارگران هستیم و دولت باید صدای اعتراض کارگران را در حوزه معیشت و زندگی بشنود. وی افزود: معلوم نیست دولت کسری بودجه را چگونه قرار است جبران کند و آیا کارگران باید تاوان این کسری را بدهند.مقصر دولت است که به وعده‌هایش عمل نکرده است.

*وقت کشی دولت برای حقوق کارگران
این فعال کارگری ادامه داد:در حوزه حقوق و دستمزد و بودجه 97 هم فعلا صحبت پلکانی کردنی حقوق و دستمزد است اما هنوز هیچ چیز معلوم نیست.
باقری با تاکید بر اینکه تورم برای همه یکسان است و حقوق هم باید به صورت یکسان افزایش پیدا کند تاکید کرد: دولت در این خصوص هیچ جلسه‌ای برگزار نکرده و در برگزاری جلسات شورای عالی کار وقت کشی می‌کند .فکر می‌کنم امسال با طول دادن معنا داری که دارند انجام می‌دهند دور از چشم کارگران و شب‌های مانده به عید حقوق و دستمزد را اعلام کرده و کارگران هم در برابر عمل انجام شده قرار می‌گیرند. نایب رئیس کانون شوارهای اسلامی‌کار استان تهران درباره آمار کارگرانی که مطالبات به حق معیشتی در کشور دارند یادآور شد:عدد کارگرانی که مشکلات معیشتی و اعتراض دارند از دست ما در رفته است .روزی نیست که تجمع اعتراضی در مقابل شورای شهر یا استانداری در گوشه‌ای از کشوربرگزار نشود . در کارخانه‌ها هم این اعتراضات وجود دارد؛ اما پنهان می‌شود.
باقری با اشاره به اینکه اوضاع معیشتی کارگران و طبقه کارگری اسفناک است اظهار کرد: تنها عده کمی‌می‌توانند صدایشان را به گوش مسئولان برسانند.زمانی که چند اعتراض محدود می‌شود می‌توان آمار گرفت؛ اما وقتی اکثریت حقوق نگرفته‌اند و

*مشکلات معیشتی دارند چه عددی می‌توان اعلام کرد؟!
به گزارش «عصر ایرانیان» مشکلات معیشتی کارگران در کشور همچنان ادامه دارد و هرروز شرایط اقتصادی این طبقه ضعیف بدتر می‌شود و در این میان مدیران دولتی تنها با وعده شنیدن صدای این گروه از مردم کشور سعید دارند اوضاع را آرام‌تر کنند اما حقیقت اینجاست که مشکلات معیشتی کارگران را دیگر نمی‌توان با گفتاردرمانی و وعده برطرف کرد.به عقیده فعالان اقتصادی زمان عمل کردن به وعده‌ها و شنیدن صدای اعتراضات مشروع کارگران فرارسیده و پیش از آنکه مانند چند هفته قبل این اعتراضات با سوءاستفاده عده‌ای از مسیر خود منحرف شود باید چاره اجرایی کار را یافت.


نام:
ایمیل:
* نظر: