کد خبر: ۵۵۹۹۷
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۴
رئیس انجمن فولاد در گفتگو با «تجارت آنلاین»: واردات فولاد دیگر صرفه اقتصادی ندارد
تجارت آنلاین: افزایش قیمت دلار طی هفته‌های گذشته به کمک فولادسازان داخلی آمده است. طی ماه‌های گذشته صحبت‌های مطرح شده درباره میزان صادرات، واردات و حتی تعرفه‌های مرتبط با صنعت فولاد بارها مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است.

گروه صنعت، معدن و تجارت: افزایش قیمت دلار طی هفته‌های گذشته به کمک فولادسازان داخلی آمده است. طی ماه‌های گذشته صحبت‌های مطرح شده درباره میزان صادرات، واردات و حتی تعرفه‌های مرتبط با صنعت فولاد بارها مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است. تولیدکنندگان داخلی فولاد معتقدند که پایین بودن تعرفه واردات فولاد به کشور در عمل موجب شده تا هزینه واردات کمتر از هزینه تولید شود و به این ترتیب بسیاری به سمت واردات فولاد و محصولات فولادی حرکت کرده‌اند. با این نگاه بود که از مدت‌ها قبل برخی از فولادسازان داخلی خواهد افزایش تعرفه واردات فولاد به کشور بودند تا از این طریق بتوان از مجموعه‌های فولادساز داخلی به نوعی حمایت کرد. هرچند هنوز هم صحبت‌های مختلفی درباره نرخ نهایی تعرفه‌های واردات فولاد به کشور شنیده می‌شود، اما آنطور که مشخص است افزایش قیمت دلار در بازار طی هفته‌های گذشته تا حدودی توانسته به کمک تولیدکنندگان داخلی فولاد کشور بیاید. افزایش قیمت ارز در بازار موجب شده تا واردات دیگر به مانند گذشته به صرفه نباشد و این موضوع تبدیل به فرصتی برای فولادسازان داخلی شده تا بتوانند سهم بیشتری از بازارهای داخلی را در اختیار خود بگیرند.

در همین حال رسول خلیفه سلطانی، دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در گفتگو با ایسنا از صادرات شش میلیون تنی محصولات فولادی خبر داده و گفته است که‌ با توجه به تعرفه‌های جدید برای واردات محصولات فولادی و افزایش نرخ ارز، واردات به صرفه نیست و این بخش بحران تعرفه و واردات ندارد. خلیفه سلطانی همچنین درباره آخرین وضعیت کمیته زنجیره فولاد که با پیشنهاد ایمیدرو و همکاری تولیدکنندگان و زنجیره تولید فولاد در وزارتخانه برگزار شود، اظهار کرد: کمیسیون‌های تخصصی کمیته زنجیره فولاد تشکیل شده است و جلسات آن برگزار می‌شود که امیدواریم اثر آن را در آینده نزدیک مشاهده کنیم.

واردات فولاد دیگر به صرفه نیست

در همین حال محمود اسلامیان، رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد نیز در گفتگو با خبرنگار «تجارت» صحبتی مشابه با حرف‌های خلیفه سلطانی را مطرح کرده و می‌گوید که طی هفته‌های گذشته افزایش نرخ ارز در بازارها به کمک تصمیم دولت درباره تعیین تکلیف تعرفه‌ها آمده و این روزها دیگر واردات محصولات فولادی همانند گذشته دیگر صرفه اقتصادی نداشته و به همین دلیل فرصت خوبی در اختیار تولیدکنندگان فولاد در داخل کشور قرار گرفته تا بتوانند سهم بیشتری از بازارهای داخلی را در اختیار بگیرند. اسلامیان همچنین ابراز امیدواری نسبت به روند تولید فولاد کشور افزود: اکنون با تدابیری که اندیشیده شده، روند معیوب دولت گذشته رو به اصلاح است، چراکه در دولت پیش اتفاق‌هایی افتاد که چندان خوشایند نبود که از جمله آنها می‌توان به بردن واحدهای فولادی به مناطق بدون آب اشاره کرد. در حالی که امروز امید داریم تولید فولاد در کشور از مرز ۲۰ میلیون تن عبور کنند.

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد همچنین با اشاره به موضوع تعرفه‌های واردات فولاد، تصریح کرد: اکنون تعرفه فولاد به نظر منطقی می‌رسد، چراکه میانگین تعرفه واردات محصولات فولادی ۲۰ درصد است که نسبت به نرخ تعرفه بقیه کالاها، مناسب‌تر است ولی کاهش تعرفه‌ای که مدتی قبل برای دو قلم کالای فولادی تا ۱۰ درصد رخ داده نباید به‌عنوان یک روال برای مابقی موارد نیز اعمال شود؛ چراکه قطعاً تولیدکنندگان داخلی متضرر خواهند شد و از سوی واردات مورد تهدید قرار می‌گیرند. اسلامیان همچنین با اشاره به موضوع تعرفه واردات فولاد که چندی پیش در برخی محصولات کاهش پیدا کرده، گفت: در حال حاضر فولاد بحران تعرفه‌ای ندارد و تعرفه‌های موجود نیز قابل دفاع است، چراکه در حال حاضر قیمت ارز بالا رفته و با تعرفه‌های وضع شده، واردات محصولاتی که در داخل تولید می‌شود، صرفه اقتصادی ندارد.

اسلامیان گفت: درخصوص صادرات محصولات فولادی باید گفت که ما در سه حلقه، صادرات را پیش‌بینی کردیم که شامل آهن اسفنجی، فولاد خام و محصولات فولادی می‌شود که براساس آمار در ۹ ماهه اخیر صادرات آهن اسفنجی ۵۰۰ هزار تن بوده، صادرات فولاد خام به ۴.۵ میلیون تن رسیده و صادرات محصولات فولادی نیز تا ۱.۲ میلیون تن رشد داشته که در مجموع رقم صادرات مرز شش میلیون تن را رد کرده و می‌توان گفت که با ادامه این روند تا پایان سال صادرات این سه حلقه فولادی به هشت میلیون تن خواهد رسید. رئیس انجمن فولاد در پایان با اشاره به تاثیر نرخ دلار و موضوع واردات و صادرات محصولات فولادی تصریح کرد: در ایران نرخ ارز همراه با نرخ تورم تغییر نمی‌کند که البته دولت برای این موضوع توجیهات قابل دفاعی دارد که از جمله آن تاثیرگذاری نرخ ارز در زندگی روزمره مردم است. اما اگر ارز همراه با تورم تغییر می‌کرد شاید محصولات فولادی اصلا نیازی به تعرفه‌گذاری نداشتند بلکه به شکل حقیقی قیمت‌گذاری می‌شدند و کارخانه‌ها می‌توانستند با مزیت‌های صادراتی اقدام به تولید کنند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار