کد خبر: ۵۶۰۰۱
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۷
شگرد جدید کلاهبرداری کارت به کارت لو رفت؛
شما برندۀ جایزه‌ای فوق‌العاده از یک مسابقه شده‌اید، این اولین گام برای کلاهبرداری تلفنی است. بعد از این از شما می خواهند به یک خودپرداز مراجعه کنید! حالا شما می دانید این یک کلاهبرداری است اما اگر قبل از آن 3 میلیون تومان پول به حسابتان واریز کنند چه می کنید؟!
کلاهبرداری به شیوه واریز 3 میلیون تومانی به کارت قربانی
شما برندۀ جایزه‌ای فوق‌العاده از یک مسابقه شده‌اید، البته شما هیچ‌گاه در آن مسابقه شرکت نکرده‌اید. این اولین گام برای کلاهبرداری تلفنی است. بعد از این از شما می خواهند به یک خودپرداز مراجعه کنید! حالا شما می دانید این یک کلاهبرداری است اما اگر قبل از آن 3 میلیون تومان پول به حسابتان واریز کنند چه می کنید؟! این شیوه جدید کلاهبرداری تلفنی از نوع کارت به کارت است.
به گزارش تجارت آنلاین، اخیراً کلاهبرداران با آگاه شدن شهروندان از شیوه های کلاهبرداری کارت به کارت و تلفنی، شیوه ای جدید را جهت اغفال قربانیان خود به منظور اغفال و کشاندن آنان به جلوی باجه های خودپرداز بانک ها اقدام به طعمه گذاری جهت جلب اعتماد قربانی کرده و حتی مبالغی بالغ بر ۲۰ تا ۳۰ میلیون ریال به حساب وی واریز می نمایند.
فرد کلاهبردار با چرب زبانی، قربانی را به جلوی خودپرداز هدایت کرده تا مابقی پول را به حساب وی واریز نماید، با این ترفند، کلاهبردار با مانورهای متقلبانه اول از موجودی حساب قربانی اطلاع پیدا کرده و سپس با رفتاری بسیار هوشمندانه و بانکی تمام موجودی وی را به حساب خود و همدستان خود انتقال می دهد.
حالا پلیس با صدور اطلاعیه ای در خصوص شگرد جدید کلاهبرداری از طریق انتقال کارت به کارت هشدار داده است.
پلیس نسبت به شیوه و شگرد جدید کلاهبرداران هشدار داده و از شهروندان خواست، برای واریز وجه به حساب شما یا ارسال جایزه برای شما نیازی به اعلام رمز اول یا دوم کارت خود یا مراجعه به دستگاه خود پرداز نیست.

*چگونه کلاهبرداری  تلفنی را تشخیص دهیم.
گاهی در برخورد با بعضی از موضوعات تجاری به این فکر می‌کنیم از چه راهی تشخیص دهیم کدام طرح کلاهبرداری است؟ آیا طرح‌های کلاهبرداری و دسیسه‌ها مربوط به آن نشانه‌ای دارد؟ در زیر به برخی از نشانه‌های شناخت یا تشخیص طرح‌های کلاهبرداری اشاره می‌نماییم:

1.این طرح در ابتدای کار فوق‌العاده جذاب به نظر می‌رسند:

شما برندۀ جایزه‌ای فوق‌العاده از یک مسابقه شده‌اید، البته شما هیچ‌گاه در آن مسابقه شرکت نکرده‌اید. به شما پیشنهاد می‌دهند در یک موقعیت که در تمام زندگی‌تان فقط یک بار تکرار می‌شود و یک شانس فوق‌العاده برای شما ایجاد می‌نماید و در آن امکان هیچ باخت یا ضرری وجود ندارد شرکت نمایید.

2.برای دریافت جایزه باید مبلغی پرداخت کنید:

شما برنده شده‌اید، اما باید مبلغی را برای ارسال جایزه، پرداخت مالیات یا دیگر هزینه‌هایی که برای پرداخت جایزه هزینه می‌شود، پرداخت نمایید. حتی برخی اوقات تماس‌گیرنده یک پیک برای دریافت مبلغ از شما می‌فرستد تا مبلغ را از شما بگیرند و برای او ببرند.

3.از شما می‌خواهند، اطلاعات کاملاً شخصی و محرمانۀ مالی خود را در اختیارشان قرار دهید:

تماس‌گیرنده از شما می‌خواهد تمام اطلاعات حساب بانکی و یا تمام اطلاعات کارت اعتباری خود را به آن‌ها بدهید. باید بدانید که سیستم‌های تجاری مطمئن و قانونی، هیچ‌گاه نیاز بر جزئیات حساب مالی شما ندارند و حتی اگر قرار باشد پولی یا جایزه‌ای را به شما بدهند، نیاز به رمز عبور کارت شما را ندارند. دادن شمارۀ حساب یا شمارۀ کارت کفایت می‌کند.

4. تماس‌گیرنده بسیار هیجان‌زده‌تر و خوشحال‌تر از شماست:

مثلاً شما برندۀ دریافت جایزه شده‌اید اما شخص تماس‌گیرنده بسیار هیجان‌زده‌تر و خوشحال‌تر از شماست زیرا کلاهبرداران می‌خواهند شما را هیجان‌زده و ذهن شما را درگیر کنند. قدرت فکر و تصمیم‌گیری عاقلانه را از شما بگیرند.

5.مدیر تماس می‌گیرد:

شخصی که با شما تماس می‌گیرد ادعا می‌کند از طرف یک دفتر دولتی، مسئول مالیاتی، مرکز رسمی بانکی، یک وکیل یا یک مقام رسمی تماس می‌گیرد. شخص تماس‌گیرنده، در هنگام تماس، نام کوچک شما را به زبان می‌آورد و از شما اطلاعات زیادی در مورد اطلاعات شخصی یا اطلاعات نحوۀ زندگی شما کسب می‌نماید.

7. شخصی غریبه‌ای که تماس گرفته، سعی می‌کند با شما رابطه صمیمی و دوستانه برقرار کند:
مجرمان می‌خواهند بفهمند که آیا شما تنها هستید و تمایلی به صحبت کردن دارید؟ به محض اینکه فهمیدند، سعی می‌کنند به شما اطمینان دهند که دوست شما هستند، بعد از جلب اطمینان، شما هیچ‌گاه مشکوک نمی‌شوید که چه شخصی که این‌گونه با شما صمیمی است، امکان دارد یک کلاهبردار باشد.

8.این یک فرصت با مدت زمانی محدود است، اگر عجله نکنید، آن را از دست می‌دهید:

اگر شما تحت فشار قرار گرفتید تا با سرعت یک تصمیم‌گیری در مورد یک خرید بزرگ و گران‌قیمت انجام دهید، یا یک مبلغ زیاد به مؤسسات خیریه پرداخت کنید، مسلماً این یک معاملۀ قانونی نیست. هر تجارت قانونی یا هر مؤسسه خیریه به شما این فرصت را می‌دهند تا آن‌ها و عملکردشان را بررسی کنید، سپس فکر کنید و بعد تصمیم بگیرید و مبلغ موردنظر را بپردازید.

بعد از آشنایی با این موارد چه‌کارهایی برای محافظت از خود باید انجام دهیم:

•    به هر شکل، مجرمان ممکن است هر چیزی بگویند تا شما را متقاعد کنند که نیاز نیست برای کسب پول، زحمتی بکشند یا کاری انجام دهید.

•     آگاه باشید، شما حق دارید تا در مورد هر شخصی که تلفنی با شما تماس می‌گیرد و به شما پیشنهاد می‌دهد، بررسی‌های لازم را انجام دهید، با نامه‌نگاری از آن‌ها اطلاعات کاری بخواهید، تماس بگیرید، مرجع‌های آن‌ها را استعلام نمایید و زمانی برای فکر کردن و تصمیم‌گیری در مورد پیشنهاد آن‌ها داشته باشید.

•      تمامی افرادی که به‌طور قانونی و به دور از هرگونه دسیسه و کلاهبرداری به‌صورت تلفنی بازاریابی انجام می‌دهند از اینکه اطلاعات فعالیت معقول و منطقی خود را در اختیار شما قرار دهند، خوشحال می‌شوند. همیشه در مورد دادن اطاعات خاص و شخصی خود مخصوصاً اطلاعات حساب بانکی یا کارت‌بانکی خود به دیگران مراقب باشید.

•    در آخر هر جایی که احساس کردید مورد متناقضی وجود دارد، یا هرگاه به فرد تماس‌گیرنده شک کردید، بهترین را این است که این تماس قطع کنید. این کار بسیار هوشمندانه است و به هیچ وجه بی‌احترامی محسوب نمی‌شود. همیشه با افراد مورد اطمینان خود، اقوام و پليس مشورت کنید و از آن‌ها دربارۀ این موارد پرس‌وجو و تحقیق نمایید. اما فراموش نکنید با قطع کردن تماس می‌توانید از یک کلاهبرداری تلفنی جلوگیری نمایید.


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار