کد خبر: ۵۶۰۴۹
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۳
از کوئیک نورسیده تا تندر 90 دوزیست!
تجارت آنلاین: کوئیک قرار بود ارزان ترین خودروی اتوماتیک موجود در بازار باشد اما با قیمت 42 میلیون تومانی و البته احتمال افزایش قیمت در کنار ورود رقبای قدرتمند دیگر به بازار خودروهای اتوماتیک زیر 50 میلیون به نظر می رسد فتح بازار اتوماتیک های ارزان برای سایپا خیلی راحت نباشد.
نگاهی به خودروهای اتوماتیک زیر 50 میلیون در بازار
فروش فوری و پیش فروش خودروی کوییک آغاز شده است. البته نکته قابل توجه در فروش کوییک عدم تعیین قیمت نهایی آن است. سایپا در این بخشنامه برای کوییک دنده‌ای ساده قیمت 32 میلیون و 900 هزار تومان، اتوماتیک فول  39 میلیون و 800 هزار تومان و اتوماتیک فول پلاس 42 میلیون تومان را پیشنهاد کرده اما در ادامه اعلام نموده که  قیمت نهایی این خودروها  پس از تأیید شورای رقابت در دعوتنامه ها اعلام خواهد شد.
شرکت خودروسازی سایپا حدود یکسال قبل از محصول جدیدی با نام کوییک را معرفی کرد که در واقع همان ساینای هاچ بک است و حال با کمی فیس لیفت و عرضه به صورت یک خودروی ۵درب (به‌خاطر صندوق عقب)، نام جدیدی را در کنار خودش می‌بیند.
سایپا کوییک البته یک امکان ویژه نیز برایش در نظر گرفته شده است و آن گیربکس اتوماتیک این ماشین است، امری که قرار بود کوییک را تبدیل به ارزان قیمت‌ترین محصول اتوماتیک ایران نماید. به‌نظر می‌رسد که پس از عرضه خودروی اچ۳۰ کراس توسط ایران خودرو و استقبال بسیار زیاد که به علت بهای مناسبش (البته در ایران!) برای یک ماشین اتوماتیک بود، سایپا هم چنین امری را هدف گذاری کرده و در صدد است مشتریان زیادی را به واسطه همین گیربکس و البته چهره نسبتا جدیدتر، به سمت خودش بکشاند.
در ارتباط با قیمت محصول جدید سایپا، این شرکت به صورت رسمی آن را اعلام نکرده و قرار بود سایپا کوییک با قیمتی در رنج ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان به بازار ارائه شود. فعالان بازار پیش بینی می کردند این خودرو در نسخه با گیربکس دستی در حدود ۳۱ میلیون تومان بها داشته باشد و قیمت کوییک با گیربکس اتوماتیک در حدود ۳۶ میلیون تومان باشد. این در حالی است که فعلا با دو میلیون تومان افزایش این خودرو از 32 تا 42 میلیون تومان برای مدل های مختلف قیمت گذاری شده است.
کوئیک قرار بود ارزان ترین خودروی اتوماتیک موجود در بازار باشد اما با احتمال افزایش قیمت و البته ورود رقبای قدرتمند دیگری به بازار خودروهای اتوماتیک زیر 50 میلیون به نظر می رسد فتح بازار اتوماتیک های ارزان برای سایپا خیلی راحت نباشد.

*رقبای کوئیک کدام خودروها هستند؟
با معرفی تندر90 اتوماتیک در اواخر سال 1391، این خودرو در غیاب پژو 206 اس‌دی V9 (که تولید آن به دلیل تشدید تحریم‌ها علیه کشورمان و خروج پژو از بازار ایران به طور کامل قطع شده بود) تبدیل به ارزان‌ترین خودرو اتوماتیک بازار ایران شد و عملا جزو معدود گزینه‌های اتوماتیک صفرکیلومتر در دسترس برای قشر متوسط به شمار می‌رفت. با ورود دانگ‌فنگ H30 کراس در سال95، این خودرو بود که توانست عنوان ارزان‌ترین خودرو اتوماتیک صفرکیلومتر بازار ایران را تصاحب کند و با ورود بازیگر تازه‌ای به نام جیلی GC6 ، تنوع این بخش از بازار بیش از پیش شد. در نهایت اما این نارنجی‌پوشان جاده مخصوص بودند که با معرفی و آغاز پیش‌فروش ساینا اتوماتیک و حالا کوییک اتوماتیک عنوان ارزان‌ترین خودرو اتوماتیک بازار ایران را برای نورسیده خود تصاحب کردند. به همین بهانه نگاهی به 1+5 خودرو اتوماتیک در بازه زیر 50 میلیون تومان بازار خودرو کشورمان خواهیم داشت.

*سایپا ساینا
سایپا ساینا که عنوان اولین خودرو با برند ملی مجهز به گیربکس اتوماتیک را نیز با خود یدک می‌کشد، همانند سایر محصولات پلت‌فرم X200 سایپا، از پیشرانه‌ای 1.5 لیتری بهره می‌برد که قادر است 87 اسب بخار قدرت و 128 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. همچنین گیربکس اتوماتیک این خودرو ساخت کمپانی پانچ بلژیک و از نوع CVT (ضریب متغیر) است. نسخه دنده‌ای ساینا کشش و شتابگیری قابل قبول و نسبتا خوبی را به نمایش می‌گذاشت اما با مشاهده اعداد و ارقام خروجی پیشرانه و بهره‌گیری از گیربکس CVT روی این خودرو (‌با توجه به معروف‌بودن گیربکس‌های CVT به رقم‌زدن سواری کسالت‌بار و البته از سوی دیگر ثبت مصرف سوخت بسیار مناسب)، طبیعی است که درباره کشش و شتابگیری ساینا اتومات شک و تردیدهایی در ذهن شکل بگیرد و حداقل روی کاغذ، ساینا اتوماتیک به هیچ‌وجه خودرویی چالاک و سرحالی به‌نظر نرسد. با همه این تفاسیر، بهتر است قضاوت نهایی در مورد توان عملکردی، سواری خودرو و کارایی و دقت عملکرد گیربکس ساینا اتوماتیک را به زمان تست و بررسی میدانی آن موکول کنیم. اما آنچه‌ در این سدان ساب کامپکت بسیار جلب توجه می‌کند، لیست امکانات و تجهیزات رفاهی آن است. این خودرو قرار است در 2 تیپ ساده و لوکس به بازار عرضه شود که البته فعلا تنها تیپ لوکس آن و با قیمت 38.5 میلیون تومان پیش‌فروش شده است. از تجهیزات تیپ لوکس ساینا اتوماتیک می‌توان به مواردی نظیر فرمان برقی، کنترلرهای سیستم صوتی روی فرمان، استارت دکمه‌ای، کروز کنترل، آینه‌های جانبی برقی، نمایشگر لمسی 7 اینچی، بلوتوث، رهیاب، تهویه مطبوع نیمه‌اتوماتیک، سنسور پارک عقب و سامانه کنترل فشار باد تایرها(TPMS) اشاره کرد.

*پژو 207i
بعد از غیبتی حدودا 4 ساله، پژو 207i دوباره و با 2 مدل دستی و اتوماتیک به خطوط تولید ایران خودرو بازگشته است؛ با تغییرات ظاهری جزئی نظیر تغییرگرافیک چراغ‌های جلو و عقب، به‌کارگیری آنتن اکتیو و طرح جدید آینه‌های جانبی راهنمادار و البته تجهیزات رفاهی جدید و قابل توجهی همچون صفحه نمایش لمسی 7 اینچی، رهیاب، بلوتوث، دوربین دنده عقب و کروز کنترل در کنار تجهیزاتی نظیر تهویه مطبوع اتوماتیک و آینه‌های جانبی برقی که درگذشته هم روی 207i به چشم می‌خورد. در باطن خودرو، شاهد به‌کارگیری پیشرانه 1.6 لیتری معروف TU5 با 105 اسب بخار قدرت و 142 نیوتن‌مترگشتاور در هماهنگی با گیربکس 4سرعته اتوماتیک AL4 هستیم اما نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید، این است که کیفیت مجموعه‌های فنی و سیستم‌های برقی محصولات خانواده 206 در قیاس با مدل‌های ساخت قبل از سال 91 در درجه پایین‌تری قرار داشته و به‌طور کلی اعضای خانواده 206 در این مدت دستخوش تغییرات زیادی در بخش‌های فنی و تزییناتی شده و فراز و فرودهای زیادی را در بخش کیفی، فنی و عملکردی تجربه کرده‌اند. 207i گرچه از نظر کیفیت فنی، کیفیت ساخت و دوام زیر سایه رقیب مستقیمش رنو ساندرو قرار می‌گیرد، اما با بهره‌گیری از ظاهری جذاب‌تر و تجهیزات رفاهی بیشتر و البته قیمت مناسب‌تر، برای ساندرو خط و نشان می‌کشد.

*تندر90 اتوماتیک
تندر90 اتوماتیک را بدون‌شک باید باکیفیت‌ترین و قابل‌اعتمادترین خودروی این لیست دانست، البته باید گفت تمامی اعضای خانواده تندر90 کم‌دردسرترین و بی‌حاشیه‌ترین خودروهای بازه کمتر از 60 میلیون تومان بازار خودرو کشورمان به شمار می‌آیند. تندر90 به پیشرانه‌ای 1.6 لیتری با 105 اسب بخار قدرت و 142 نیوتن‌متر گشتاور مجهز است که با یک گیربکس 4سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک (با قابلیت تعویض دستی) جفت و جور می‌شود. در نمونه اتوماتیک  تندر90، مطابق انتظار کشش ضعیف‌تری را نسبت به نسخه دستی  شاهد هستیم با این حال نمی‌توان تندر90 اتوماتیک را آنقدرها هم کم‌رمق خطاب کرد ضمن آنکه گیربکس اتوماتیک خودرو (نسخه AL4 DP2) دقت تعویض مناسب و هماهنگی مطلوبی با پیشرانه دارد. با این حال چهره ساده و بی‌آلایش تندر90 برای خیلی‌ها خوشایند نبوده و با توجه به رقم پرداختی، سطح تجهیزات آن (محدود به مواردی همچون آینه‌های جانبی برقی، کامپیوتر سفری، تهویه مطبوع دستی و شیشه بالابرهای برقی جلو و عقب) چندان راضی‌شان نمی‌کند. البته حالا گزینه‌ای دیگر و عضوی تازه‌وارد از خانواده تندر در مقابل افرادی که با چهره ساده تندر90 کنار نمی‌آیند، قرار دارد؛ تندرپلاس که در نسخه اتوماتیک 48.9 میلیون تومان قیمت خورده است و اختلاف قیمتی حدودا 1.4 میلیون تومانی با تندر90 اتوماتیک دارد. در نمای ظاهری تندرپلاس، طراحی قسمت‌هایی نظیر‌ سپر جلو و عقب، جلوپنجره، درب صندوق عقب، طرح چراغ‌های جلو و عقب و آینه‌های جانبی مورد بازبینی قرار گرفته است. در نمای داخلی و جلوداشبورد و رودری‌ها نیز شاهد تغییراتی مثبت و خوشایند هستیم که این تغییرات در نمای ظاهری و داخلی در مجموع باعث شده‌اند تندر پلاس چهره‌ای مقبول‌تر و دوست‌داشتنی‌تر نسبت به تندر90 را دارا باشد. علاوه بر اینها نباید از مواردی نظیر طرح جدید روکش صندلی‌ها، تعبیه پشت سری سوم برای صندلی عقب و اضافه‌شدن تجهیزاتی نظیر دکمه درب‌بازکن صندوق عقب، کنترلگر سیستم صوتی پشت فرمان و بلوتوث در تندرپلاس غافل بود. علاوه بر تندر90 و تندرپلاس، عضو دیگر خانواده تندر یعنی ساندرو اتوماتیک 49.9 میلیون تومانی، به‌عنوان یک ‌هاچ‌بک اتوماتیک باکیفیت و خوش‌ساخت در محدوده قیمتی زیر 50 میلیون تومان را نیز نباید از نظر دور داشت.

*دانگ‌فنگ H30 کراس
هرچند H30کراس در ظاهر و با بهره‌گیری از مواردی نظیر فلاپ‌های مشکی رنگ بدنه و ریل سقفی، تمایل دارد یک خودرو شبه‌کراس‌اوور به‌نظر برسد، اما ارتفاع این خودرو و کلیت نمای ظاهری آن باعث می‌شود ذهن شما با دیدن آن بیشتر به سمت یک ‌هاچ‌بک کامپکت یا یک خودرو استیشن سوق پیدا کند تا یک کراس‌اوور! H30 کراس ‌روی پلت‌فرم پژو 307 توسعه یافته و از پیشرانه TU5 بهره می‌گیرد که به‌کارگیری این پیشرانه که طی این سال‌ها در کشورمان به خوبی امتحانش را پس داده و قطعات یدکی و تعمیرکاران آن نیز به وفور یافت می‌شود، برای این چینی یک مزیت بزرگ به‌حساب می‌آید. علاوه براینها، H30 کراس به گیربکس 4سرعته اتوماتیک ساخت AISIN ژاپن مجهز شده است و این موردی است که ایران خودرو نیز روی آن زیاد مانور داده‌، البته این گیربکس از خانواده گیربکس‌های AISIN، نسبتا قدیمی و فاقد تکنولوژی روز محسوب می‌شود و کارکردی نه‌چندان خوب در تعویض دنده‌ها و شتابگیری‌ها دارد. سواری خودرو نسبتا نرم و راحت بوده اما کشش و شتابگیری آن ناامیدکننده است و خیلی چنگی به دل نمی‌زند ضمن آنکه ترمزهای آن چندان عملکرد قابل اطمینان و کم‌نقصی ندارند. این خودرو که از رقبای مستقیمش یعنی بریلیانس C3 و رنو ساندرو استپ‌وی قیمت به‌مراتب مناسب‌تری دارد، از تجهیزات رفاهی و ایمنی مطلوبی نظیر‌ مانیتور لمسی 6.5 اینچی، رهیاب، بلوتوث، سنسور پارک عقب و دوربین دنده عقب، سانروف، روکش چرمی غربیلک فرمان، کنترلگرهای سیستم صوتی روی فرمان، تهویه مطبوع اتوماتیک و 4 عدد ایربگ بهره‌مند است.

*جیلی GC6
نماینده جیلی و خودروسازان بم در لیست ما رقیب مستقیم رنو تندر90 به شمار می‌رود و گرچه همچون تندر90 چهره‌ای ساده و بی‌آلایش دارد، اما طراحی کابین آن در مقایسه با تندر جذاب‌تر و چشمگیرتر به‌نظر می‌رسد و با بهره‌گیری از پیشرانه 1.5 لیتری با 105 اسب بخار قدرت و 146 نیوتن‌متر گشتاور و گیربکس 4سرعته اتوماتیک، روی کاغذ از نظر مشخصات فنی نیز نزدیک به نماینده رنو ظاهر می‌شود. در بخش تجهیزات و امکانات رفاهی، GC6 در مقایسه با تندر90 موارد اضافه‌ای همچون مانیتور لمسی 7 اینچی، پوشش چرمی غربیلک فرمان، پوشش چرمی صندلی‌ها،‌ سنسور دنده عقب، آینه‌های جانبی راهنمادار و چراغ روشنایی روز(DRL) را به شما عرضه می‌دارد. GC6 سواری نسبتا نرم و راحتی داشته و در ترمزگیری نیز عملکرد نسبتا خوبی را از این خودرو شاهد هستیم اما کشش و شتابگیری آن چندان تعریفی ندارد و در مجموع کیفیت سواری آن یک پله پایین‌تر از تندر90 قرار می‌گیرد.

*برلیانس H220/H230
اعضای اتوماتیک خانواده H200 برلیانس یعنی H220 (هاچ‌بک) و H230 (سدان) گرچه در لیست ما جای گرفته‌اند اما دارای یک تفاوت با سایر خودروهای این لیست هستند و آن هم بهره‌گیری از گیربکس6 سرعته نیمه اتوماتیک یا AMT است. گیربکس‌های AMT به نوعی نسخه ارزان‌قیمت گیربکس‌های اتوماتیک به شمار می‌روند که در آنها (برخلاف خودروهای مجهز به گیربکس دستی) دیگر خبری از کلاچ‌گیری توسط راننده نیست اما فرآیند تعویض دنده‌ها به قوت خود باقی است. طراحی داخلی و ظاهری این خودرو، صرف نظر از نمای ظاهری جلوی آن، قابل قبول است ضمن آنکه در کابین خودرو الگوبرداری طراحان از نسل دوم سیتروئن C3 کاملا جلب توجه می‌کند. تیپ اتوماتیک برلیانس H220 و H230 که مجهزترین گونه‌های این خودرو نیز به‌حساب می‌آیند، به تجهیزاتی نظیر سانروف، آینه‌های جانبی برقی، سنسور پارک عقب، چراغ مه‌شکن جلو و سیستم صوتی با 6 بلندگو و پخش‌کننده CD مجهز هستند که تیپ دنده‌ای این خودرو از آنها بی‌بهره است! پیشرانه به‌کارگرفته شده روی این خودرو، یک واحد 1.5 لیتری با 102 اسب بخار قدرت و 138 نیوتن‌متر گشتاور است که در هماهنگی با گیربکس 6 سرعته AMT، کشش معمولی و شتابگیری نسبتا ضعیفی را برای آن در پی داشته است. گیربکس AMT خودرو کارکرد و دقت تعویض معمولی و نه‌چندان خوبی داشته و ترمزها نیز عملکرد رضایت‌بخشی را به نمایش نمی‌گذارند و عایق‌بندی کابین نیز همانند بسیاری دیگر از خودروهای چینی، ضعیف است.


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار