کد خبر: ۵۶۱۴۳
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۰
آزاد شدن ثبت سفارش واردات برنج از اول بهمن ماه
اوایل آذرماه امسال، محمود حجتی وزیرجهاد کشاورزی طی نامه ای به وزیر صنعت، معدن و تجارت با این استدلال که میزان واردات برنج خارجی به کشور طی سال جاری بسیار چشمگیر بوده، خواستار ممنوعیت ثبت سفارش واردات این محصول شد.
تلاش دولتی ها برای کنترل قیمت برنج در بازار
در حالی که روند افزایش قیمت برنج در بازار ادامه دارد، مسئولان وزارت کشاورزی می‌گویند کمبودی وجود ندارد و در صورت لزوم ذخایر خود را به بازار مصرف عرضه خواهیم کرد.
قیمت برنج ، طی حدود چند ماه گذشته روند افزایشی در بازار به خود گرفته است؛ کارشناسان معتقدند ضعف دستگاههای مسئول در تنظیم بازار موجب شده تا واردکنندگان با این گمان که بازار با کمبود مواجه خواهد شد، محموله هایی که قبل از ممنوعیت، وارد کرده اند را با تاخیر از گمرک ترخیص کنند تا قیمت در بازار بالاتر رود؛ این درحالی است که اگر وزارت جهادکشاورزی بعنوان مسئول تنظیم بازار، ذخایر موجود را با مدیریت بهتری در بازار عرضه کند، فضا را بر سودجویی ها خواهد بست. این در حالی است که برخی نگرانند کمبود برنج در بازار ماجرای تخم مرغ را تکرار کند و موج گرانی به راه بیفتد.
اوایل آذرماه امسال، محمود حجتی وزیرجهاد کشاورزی طی نامه ای به وزیر صنعت، معدن و تجارت با این استدلال که میزان واردات برنج خارجی به کشور طی سال جاری بسیار چشمگیر بوده، خواستار ممنوعیت ثبت سفارش واردات این محصول شد و براین اساس ثبت سفارش واردات متوقف شد.
حالا اما دوباره برای تنظیم بازارها وزیر جهاد کشاورزی در نامه ای به وزیر صنعت، معدن و تجارت، ثبت سفارش واردات برنج را از یکم بهمن ماه امسال تا پایان خردادماه سال آینده مجاز اعلام کرد.
در نامه «محمود حجتی» خطاب به «محمد شریعتمداری» آمده است: مدت ثبت سفارش تمامی محموله های برنج سه ماهه و برای یک ماه قابل تمدید است.
در بخش دیگری از این نامه آمده است: «لطفا دستور فرمایید مراتب به تمامی متقاضیان اعلام و تعهد لازم مبنی بر این که محموله های وارداتی حداکثر بایستی تا شامگاه ٣١ تیرماه ١٣٩٧ وارد و ترخیص قطعی شود».
براساس این نامه، حداکثر مهلت اعتبار ثبت سفارش، اعتبارات اسنادی و حواله تا تاریخ ٣١ خردادماه ١٣٩٧ خواهد بود.
حجتی تاکید کرده است که «به دلیل شروع فصل برداشت برنج داخلی ترخیص و واردات برنج پس از٣١ تیرماه ١٣٩٧ امکان پذیر نخواهد بود».
سیاست وزارت جهاد کشاورزی برای واردات برنج در بهمن ماه امسال حمایت همزمان از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان محصولات کشاورزی و فراهم سازی شرایط برای مصرف برنج با قیمت مناسب برای همه اقشار جامعه است.
نیاز مصرفی برنج کشور نزدیک به 3.2 میلیون تن است که نزدیک 2.2 میلیون تن از محل تولید داخلی و مابقی از محل واردات تامین می شود.
*مشکلی با واردات برنج نداریم
رئیس انجمن برنج با اشاره به آزاد شدن ثبت سفارش واردات این کالا، گفت: فرآیند انجام واردات و ورود برنج به بازار داخلی، حدود ۶ ماه زمان می برد.
جمیل علیزاده شایق با اشاره به آزاد شدن ثبت سفارش واردات برنج، اظهارداشت: براساس نامه وزیرجهادکشاورزی  ثبت سفارش واردات برنج از اول بهمن، یعنی فردا، آزاد می شود؛ وقتی ثبت سفارش انجام می شود تا زمانی که واردات انجام شود حدود ۵ الی ۶ ماه به طول می انجامد، بنابراین ورود محموله های ثبت سفارش شده به بازار داخلی، به سال بعد موکول خواهد شد.
وی گفت: اصلا مهم نیست که واردات چه زمانی انجام شود، نکته مهم این است که میزان واردات از سقف نیاز بالاتر نرود و به اندازه نیاز انجام شود.
دبیرانجمن برنج کشور تصریح کرد: حتی اگر واردات در فصل برداشت انجام شود مشکلی ندارد اما برای اینکه کشاورزان از نظر روانی آسیبی نبینند، این مساله نباید علنی شود.
شایق در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به خرید توافقی برنج توسط وزارت جهاد کشاورزی، افزود: این حرکت وزارت جهاد کشاورزی بازار را تکان داده و خرید و فروش برنج ایرانی شروع شده و دیگر این نگرانی وجود ندارد که برنج  در انبارها بماند.
وی گفت: امیدواریم تا اسفندماه که همه برای کشت بعدی آماده می شوند دیگر برنجی هم در انبارها نمانده باشد.




نام:
ایمیل:
* نظر: