کد خبر: ۵۶۱۵۹
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۳
رشد ۲۸ درصدی شاخص بورس از ابتدای سال
از ابتدای امسال تا کنون شاخص کل بورس با ۲۸ درصد افزایش همراه بوده است تا بورس تهران با ثبت بازدهی ۲۸ درصدی در ۱۰ ماه نخست سال، همچنان صدرنشین جدول بازدهی بازارهای سرمایه‌گذاری کشور باشد.
نخستین ماه از زمستان ۹۶ با صعود دسته‌جمعی بازارهای داخلی به پایان رسید. معاملات بازار سهام کشور در دی‌ماه سال‌جاری با ثبت بازدهی ۵/ ۳ درصدی شاخص کل به پایان رسید تا بورس تهران با ثبت بازدهی ۲۸ درصدی در ۱۰ ماه نخست سال، همچنان صدرنشین جدول بازدهی بازارهای سرمایه‌گذاری کشور باشد. بررسی‌ها نشان می‌دهد سطوح بالای نرخ ارز و قیمت کالاها در بازارهای جهانی به‌خصوص در حوزه نفت و فلزات پایه مهم‌ترین عوامل صعود قیمت‌ها در این بازه زمانی به‌شمار می‌روند. در این میان قیمت سکه با ثبت رشد ۱/ ۲۵ درصدی از ابتدای سال در جایگاه دوم جدول بازدهی بازارهای موازی قرار گرفت. شکسته شدن پی‌درپی سطوح تکنیکال نرخ دلار مهم‌ترین دلیل جهش قیمت سکه در معاملات دی‌ماه ارزیابی می‌شود.
در هفته پایانی دیماه امسال حجم معاملات در بورس اوراق بهادار تهران 5094 میلیون سهم و ارزش آن 11595 میلیارد ریال بوده است که حجم و ارزش معاملات به ترتیب  4 درصد افزایش و 2 درصد کاهش داشته است. ارزش بورس اوراق بهادار تهران نیز در این مدت به عدد 3845794 میلیارد ریال رسید که 2.6 درصد افزایش داشته است.
این گزارش می‌افزاید: شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران هم در هفته‌ای که گذشت به عدد 98924 واحد رسید که 2738 واحد افزایش داشته است. این در حالی است که از ابتدای امسال تا کنون شاخص کل بورس با 28.1 درصد افزایش به رقم 98923 واحد رسیده و شاخص کل هم وزن با 10.9 درصد افزایش عدد 17440 واحد را تجربه کرده است.
همچنین در هفته گذشته سه صنعت «استخراج کانه‌های فلزی» با 21.4 درصد، «فلزات اساسی» با 15 درصد و «محصولات شیمیایی» با 12.6 درصد بیشترین ارزش و «استخراج کانه‌های فلزی» با 19.9 درصد، «سایر واسطه‌گری‌های مالی» با 16.3 درصد و «خودرو و ساخت قطعات» با 13.6 درصد بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص دادند.
 بر این اساس در 30 روز گذشته نیز گروه «فعالیتهای کمکی نهادهای واسط مالی» با بازدهی 23.9 درصد، در صدر صنایع بورسی قرار گرفت و صنعت «استخراج نفت گاز و خدمات جنبی جز اکتشاف » هم با افت 14.5 درصدی بیشترین افت را تجربه کرد.
همچنین در محاسبه شاخص کل بورس تهران با برخی از شاخص بورس های بین المللی نسبت به پایان هفته گذشته، شاخص بورس عربستان صعودی با رشد 3.3 درصدی بیشترین بازدهی، شاخص بورس آلما با افت 0.7 درصدی کمترین بازدهی را به خود اختصاص داده اند.
بازار سهام هفتمین ماه صعودی متوالی خود را با افزایش ۵/ ۳ درصدی شاخص کل به پایان برد. به این ترتیب بازدهی بازار سهام از ابتدای سال به ۲۸ درصد رسید تا عنوان پربازده‌ترین بازار سرمایه‌گذاری در این بازه زمانی همچنان به نام بورس باشد. سهامداران در این ماه تحت تاثیر چند عامل مثبت و منفی معاملات پرتلاطمی را شاهد بودند. تلاطمی که در نهایت به رشد شاخص سهام منجر شد. مهم‌ترین‌ عوامل اثر‌گذار در صعود عمومی قیمت سهام در جریان معاملات این ماه سطوح بالای قیمت کالاها در بازارهای جهانی و نرخ دلار به شمار می‌روند. عواملی که در صورت پایداری که احتمال آن هم چندان کم نیست، می‌تواند پله صعود بورس به سطوح بالاتر باشد.

*روند بورس تا پایان ۹۶
غالب سهامداران و کارشناسان بازار سهام تحت تاثیر عوامل بنیادی مزبور فتح کانال ۱۰۰ هزار واحدی را چندان دور از دسترس نمی‌بینند. صعود نرخ ارز تا سطح ۴۵۰۰ تومان در کنار سطوح بالای فلزات پایه و نفت در بازار‌های جهانی مواردی هستند که امیدواری‌ها نسبت به تداوم رشد قیمت‌ها را به وجود آورده است. علاوه بر این انتشار گزارش عملکرد شرکت‌ها در فصل پاییز به خصوص در گروه فلزی و شیمیایی نیز در ایجاد انگیزه برای تقاضای سهام بی‌تاثیر نبوده است. در این فضا بسیاری از کارشناسان به حمایت متغیرهای متعددی از قیمت کالاها به خصوص فلزات در کوتاه‌مدت تاکید دارند.
 با این حال عدم قطعیت در مورد روند این بازارها با توجه به ماهیت پرنوسان آنها موضوعی است که نباید آن را کم اهمیت شمرد. خاصه آنکه عمده رشد قیمت‌ها در این بازه زمانی با تمرکز تقاضا در صنایع کالایی شکل گرفته است. پایان فصل سرما با رفع محدودیت‌های تولید توسط چین در کنار افزایش ظرفیت تولید در سطح جهان می‌تواند بر قیمت کالا‌ها فشار وارد کند. ضمن آنکه صحبت‌های اخیر دولت آمریکا و در خواست تغییر برخی مفاد برجام نیز موضوعی است که می‌تواند فضای احتیاطی در داد‌و‌ستدهای سهام به وجود آورد.


نام:
ایمیل:
* نظر: