کد خبر: ۵۶۱۶۳
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۴
انگشت اتهام فردوسی و میرداماد رو به هم نشانه رفته است
نرخ دلار در ساعات پایانی بازار دیروز رکورد ۴۶۰۰ تومان را هم زد تا در گرماگرم گرانی دلار انگشت اتهام فردوسی و میرداماد رو به هم نشانه رفته و هر یک دیگری را به گران کردن دلار متهم کند.
پشت صحنه گران شدن دلار چه کسی ایستاده است؟
نرخ دلار در ساعات پایانی بازار دیروز رکورد ۴۶۰۰ تومان را هم زد تا امروز صبح برای اهالی سبزه میدان و چهارراه استانبول  و پیاده روهای میدان فردوسی و برج نشینان میرداماد روزی پر از ماجرا باشد. در گرماگرم گرانی دلار انگشت اتهام فردوسی و میرداماد رو به هم نشانه رفته و هر یک دیگری را به گران کردن دلار متهم می کند.
با وجود آنکه رئیس کل بانک مرکزی که تاکید کرده بود دلار در بهمن و اسفند ارزان می شود اما روز گذشته بانک مرکزی در ساعات ابتدایی صبح، نرخ دلار مبادله‌ای را ۳۶۶۳۹ ریال و یورو را ۴۴۷۸۰ ریال اعلام کرد. در پایان روز هم نرخ صرافی‌های منتخب را برای دلار ۴۴,۵۲۳ ریال و برای یورو ۵۴,۵۱۶ ریال اعلام شد که تا این جای کار برای افرادی که دسترسی به ارزهای مبادله ای دارند، هر دلار ۷۸۸۴ ریال و هر یورو ۹۷۳۶ ریال سود خواهد داشت.
در عین حال، نرخ فروش حواله یورو ۵۴,۷۸۹ ریال و نرخ فروش اسکناس دلار آمریکا ۴۴۶۹۰ ریال در صرافی‌های منتخب بوده است.
بررسی‌های میدانی حکایت از آن دارد که قیمت دلار نقدی در صرافی‌ها در پایان معاملات روز گذشته ( شنبه) ۴۵۳۳۰ ریال، دلار فردایی سبزه میدان ۴۵۳۱۰ ریال، دلار فردایی پاساژ افشار ۴۵۳۲۰ ریال، دلار امروزی سبزه میدان ۴۵۳۱۰ ریال، دلار نقدی پاساژ افشار ۴۵۶۲۰ ریال بوده است. در عین حال هر یورو ۵۶۴۸۰ ریال بوده است.
هم‌اکنون دلار مقابل پاساژ افشار 4557 تومان، یورو 5648 تومان، پوند انگلیس 6330 تومان و درهم امارات 1255 تومان قیمت گذاری و فروخته می‌شود.
اکنون در بازار، ارز چهارنرخی شده است و حداقل چهار نرخ در بازار برای یک دلار آمریکا، قابل مشاهده است. یک نرخ را که هر روز بانک مرکزی اول صبح بر روی سایت خود قرار می‌دهد و آن، نرخ‌های ارز مبادلاتی است. عصرها هم بانک مرکزی، یک نرخ دیگر را اعلام می‌کند که البته، حاصل عملکرد صرافی‌های منتخبش بوده و متکی بر نرخ خرید و فروش دلار است و البته نرخ فروش اسکناس دلار است.
در عین حال، صرافی های چهارراه استانبول هم که هر روز کرکره را بالا می دهند، یک نرخ اعلام می کنند که ممکن است مغازه به مغازه تغییراتی هم داشته باشد؛ البته به شرط آنکه صرافی‌ها آن روز قصد داشته باشند که دلار بفروشند؛ اما به هرحال این نرخ هم به عنوان واقعیت بازار پذیرفته شده است.
از هفته قبل بار دیگر سیر صعودی قیمت ها در بازار ارز آغاز شد و کماکان ادامه دارد؛ آنهم درحالی که بازاری ها می گویند تزریق ارز از سوی بانک مرکزی به صرافی های منتخب قطع شده و ارز بانکی در بازار کم شده است.
هرچند در گیر و دار گرانی دلار و ثبت رکوردهای بالا دیروز، دادستان تهران از دستگیری تعدادی از فروشندگان غیرمجاز ارز خبر داد. در سال های قبل نیز همزمان با افزایش نجومی قیمت دلار در خیابان فردوسی، نیروی انتظامی وارد شده و تعدادی از دلال ها را دستگیر کرده بود. با این حال اما صراف ها و فعالان بازار ارز معتقدند امروز روز مهمی برای دلار است و باید دید که قیمت ها بازهم صعود می کند یا با ورود بانک مرکزی به بازار و عرضه گسترده سیر نزولی قیمت ها آغاز می شود.
برخی صراف ها و فعالان بازار ارز معتقدند ، در شرایط حساس همیشه بانک مرکزی با ورود و تزریق ارز مانع ثبت رکوردهای بالا می شده ولی اینبار بانک مرکزی خود را کنار کشیده و باعث افزایش قیمت شده است.
نکته حائز اهمیت این است که اکنون درست همان اتفاقی در بازار رخ داده که سال گذشته در همین ایام رخ داد و گویی دوباره همان سناریو در بازار ارز تقویت شده است. سال گذشته بود که مجدد ارز در بازار چندنرخی شد و همین امر سبب گردید تا نرخ به شکل بی‌سابقه‌ای بالا رود که همان زمان هم مسئولان دولتی وعده دادند که قیمت دلار کاهش می‌یابد؛ اما این اتفاق رخ نداد و نرخ ارز به اندازه ای که جهش کرده بود، پایین نیامد.

*بانک مرکزی وارد بازار ارز شد
در همین رابطه امروز خبرگزاری تسنیم گزارش داد بعد از آنکه نرخ دلار در بازار آزاد از ۴۵۵۰ تومان عبور کرد، باخبرشدیم برخی از صرافی‌های منتخب از سوی بانک مرکزی دلار با قیمت ۴۴۸۵ تومان دریافت کرده‌اند.
تلاطم بازار ارز در خیابان فردوسی موجب شده تا دلار امروز اوج بگیرد و از 4550 تومان عبور کند.
از صبح امروز قیمت دلار سیر جدید صعود را پیش گرفت و از 4500 تومان در بعد از ظهر به 4557 تومان هم رسید؛ فعالان بازار علت اصلی افزایش قیمت را کمبود ارز در بازار می‌دانند.
یک صراف اعلام کرد: از ساعتی قبل تعدادی از صراف‌های منتخب دلار دولتی با نرخ 4485 تومان از بانک مرکزی دریافت کرده‌اند.
وی می‌گوید: هر یک از این صراف‌ها 50 هزار دلار از بانک مرکزی ارز گرفته‌اند؛ صراف‌ها معقدند ورود بانک مرکزی به بازار ارز محدود است و باید دید آیا قیمت‌ها تغییری می‌کند یا خیر.

*رو در رویی فردوسی و میرداماد  
هرچند با رشد قیمت ارز، نیروی انتظامی با هماهنگی بانک مرکزی از هفته گذشته عملیات پلمب دفاتر واسطه صرافی‌ها را آغاز کرد اما این روزها برای کنترل نرخ بازار برخورد با پیک‌های بازاری که مسئول جابه‌جایی و تعیین نرخ ارز هستند نیز در دستور کار قرار گرفته است.
در سوی دیگر ماجرا ساکنان پیاده روهای فردوسی و چهار راه استانبول دولت را عامل اصلی گرانی ارز معرفی می کنند و انشگت اتهام را به سوی بانک مرکزی و برج لاجوردی میرداماد می گیرند. خبرگزاری مهر در این رابطه می نویسد:  اکنون ارز در بازار رسما چهارنرخی شده است و دولت هم دست روی دست گذاشته و بدون اینکه شرایط را برای بازگشت آرامش به بازار مهیا کند، اجازه داده که بازار راه خود را در پیش گیرد. سال گذشته هم این اتفاقات رخ داد و این شائبه را به وجود آورد که همزمان با ایام پایانی سال و درست در ماهی که دولت قرار است عیدی و پاداش پایان سال کارمندان خود را بدهد، می خواهد دلار و یورو را با قیمت بالاتری بفروشد و ریال بیشتری به دست آورد. این البته تنها یک گمانه زنی است که برخی رفتارهای دولت، این گمانه را تشدید می‌کند و به آن دامن می‌زند.



نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار