کد خبر: ۵۶۲۰۹
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۳
برای رفع شبهات با حضور نمایندگان مجلس صورت می گیرد؛
تجارت آنلاین: اعتراض های اخیر حاشیه های فراوانی بر جای گذاشت. عده ای بازداشت شدند و مطالبی در خصوص این بازداشت شدگان مطرح شد که نگرانی هایی را به دنبال داشت.

اعتراض های اخیر حاشیه های فراوانی بر جای گذاشت. عده ای بازداشت شدند و مطالبی در خصوص این بازداشت شدگان مطرح شد که نگرانی هایی را به دنبال داشت. برخی زندانیان خودکشی کردند که عده ای آنان را معترضان نامیدند اما دستگاه قضا اعلام کرد که این افراد معتاد و بزهکار بوده اند. نتیجه آن شد که نمایندگان مجلس شورای اسلامی درخواست بازدید از زندان اوین را مطرح کردند و کمیسیون بهداشت و درمان نیز وارد بحث خودکشی ها شد.

دعوت از رییس پزشکی قانونی

در این رابطه رییس کمیسیون بهداشت و درمان از دعوت رییس پزشکی قانونی به این کمیسیون درباره بررسی علل خودکشی برخی از بازداشت‌شدگان حوادث اخیر خبر داد و گفت: در نامه‌ای به رییس مجلس تقاضا کردم برخی از اعضای کمیسیون بهداشت در کمیته حقیقت‌‌یاب برای بازدید از زندان اوین حضور داشته باشند.علی نوبخت در گفت‌وگو با ایلنا با اشاره به آخرین وضعیت بازدید تعدادی از نمایندگان از زندان اوین و ملاقات با بازداشت‌شدگان اعتراض‌های اخیر اعلام کرد: با توجه به آنکه پیش‌تر این مسئله مطرح شده بود که مجلس به عنوان یک واحد نظارتی، کمیته حقیقت‌یاب زیر نظر کمیسیون قضایی تعیین کند، وقتی متوجه این مسئله شدم در نامه‌های جداگانه به رئیس مجلس شورای اسلامی و رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی پیشنهاد کردم حتماً در میان اعضای کمیته حقیقت‌یاب یک یا چند نفر از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان نیز حضور داشته باشند چرا که ابعاد پزشکی و روانی زندانیان به گونه‌ای است که حتماً باید یک طبیب با نگاهی طبیبانه به قضیه نگاه کند.

دادستان موافق بازدید

از سوی دیگر نایب رییس مجلس شورای اسلامی از موافقت دادستان تهران برای بازدید برخی از نمایندگان مجلس از زندان اوین خبر داد و گفت: بنا داریم در این بازدیدها در مورد یک نفر از زندانیان که دست به خودکشی زده بررسی انجام دهیم. علی مطهری در جمع خبرنگاران با اشاره به آخرین وضعیت بازدید نمایندگان از زندان اوین اعلام کرد:‌ با آقای لاریجانی رئیس مجلس در این رابطه صحبت شده و ایشان هم تاکید کرد که دادستان تهران نیز موافق این بازدید است.وی افزود: بر این اساس قرار شده کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و همچنین کمیسیون قضایی و حقوقی هیاتی ۵ الی ۶ نفره تعیین کنند که برای بازدید از اوین اعزام شوند.نایب رییس مجلس در مورد نحوه انتخاب اعضای این هیات اعلام کرد: در این رابطه با رییس کمیسیون قضایی نیز مذاکره کردم که قرار شد اعضای هیات بازدید کننده از زندان اوین مشخص شوند.نماینده تهران در واکنش به این که آیا با توجه به آزادی اکثر زندانی‌ها هم اکنون برای انجام بازدید دیر نشده است، گفت: مساله این است که در حال حاضر بحث بازدید از زندان‌های تهران، مشخصا زندان اوین است و ثانیا اینکه بنا داریم در این بازدیدها در مورد یک نفر از زندانیان که دست به خودکشی زده بررسی انجام دهیم.عضو فراکسیون امید یادآور شد: طبیعتا درباره شهرستان‌ها نیز باید بررسی صورت گیرد اما فعلا بحث در مورد بازدید از زندان تهران است. البته بماند که بد نیست که اگر این مساله به کل کشور تعمیم داده شود تا درباره دیگر افرادی که گفته شده خودکشی کرده‌اند نیز تحقیقات بیشتری صورت گیرد.نماینده اصلاح‌طلب تهران تاکید کرد: هنگامی که مشکلی در مملکت پیش می‌آید مجلس باید ورود کند و بنده عملکرد احتمالی کسانی که سد راه شده یا مجلس را بیگانه بدانند، محکوم می‌کنم.

آزادی برگزاری تجمعات

رییس فراکسیون امید نیز در مورد بازدید نمایندگان از زندان اوین و ملاقات با بازداشت‌شدگان اعتراضات اخیر گفت: کارگروهی در فراکسیون تشکیل شد و پیگیری‌هایی در این راستا انجام داده و در عین حال همچنان موضوع را پیگری می‌کنیم تا به نتیجه برسیم.وی در مورد موضع‌گیری برخی اصلاح‌طلبان در واکنش به اعتراضات اخیر اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: اعتراض حق مردم است و ما نیز مصر هستیم اصل ۲۷ قانون اساسی در خصوص آزادی برگزاری تجمعات به رسمیت شناخته شود. مردم باید حرفشان را بگویند و بهتر است در جلسات با مسئولان خواسته‌های خود را مطرح کنند.رئیس فراکسیون امید تاکید کرد: باید بین اعتراض و تخریب تفاوت قائل شد. شاهد بودیم مردم خود را از عواملی که دنبال تخریب بودند دور کردند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات در مورد استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی نیز گفت: این مسئله نیز از جمله اولویت‌های اصلی است اما باید امنیت اطلاعات در داخل کشور لحاظ شود و به جایی برویم که با استفاده از شبکه‌های اطلاع‌رسان داخلی سرویس بهتری ارائه کنیم. گرچه داشتن شبکه داخلی مانع از استفاده نمونه‌های خارجی نیست. باید از هر امکانی در جهت اهداف و برنامه‌های خود استفاده کنیم. البته امروز منع کردن جواب نمی‌دهد و تنها راه پیشرفت کار فرهنگی و باید از امکانات پیشرفته استفاده کنیم.

زندانها را بهانه کرده اند

در همین رابطه سیدباقر حسینی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نهم در گفتگو با تجارت با تاکید بر اهمیت بازدید نمایندگان مردم از زندان اوین گفت: وقتی نمایندگان مجلس که نماینده مردم هستند از زندان اوین بازدید کنند و مشاهدات خودشان را بازگو کنند، امکان حاشیه درست کردن برای نظام، دستگاه قضا و ماموران امنیتی کاهش می یابد و آنهایی که به دنبال فضا سازی بودند، شکست میخورند. نماینده زابل در مجلس نهم با اشاره به ناآرامی های اخیر گفت: وقتی اعتراضی صورت می گیرد و کار به درگیری می کشد، برخی فرصت طلب وارد جمعیت می شوند تا اعتراض را تبدیل به آشوب کنند. از سوی دیگر برخی از دشمنان نیز در فضای رسانه ای به تخریب می پردازند که در هر دو مورد باید با تیزهوشی برخورد لازم صورت گیرد. حسینی با تاکید بر اینکه شرایط زندانهای جمهوری اسلامی با زندانهای قبل از انقلاب و دیگر کشورها متفاوت است گفت: امروزه شرایط زندانهای کشور به اندازه ای مثبت است که در بسیاری از موارد به این زندانها لقب های مثبت داده بودند. عضو کمیسیون امنیت ملی با یادآوری اینکه زندان اوین نماد زندانهای کشور است گفت: هنوز به خاطر داریم که از این ندامتگاه به عنوان هتل اوین یاد میکردند، بنابر این پایان دادن به شایعات با بازدید از هتل اوین محقق می شود. وی با تاکید بر اینکه مسوولان سعی می کنند تمامی استانداردهای لازم در زندانهای کشور رعایت شود گفت: متاسفانه دشمنان نظام همواره سعی کرده اند حاشیه درست کنند. حسینی با تاکید بر اینکه دشمنان ما سعی دارند از هر حادثه ای یک بلای بزرگ درست کنند گفت: حتی در اعتراضهایی که در کمال آرامش برگزار شده، شاهد بودیم که حاشیه درست کردند و از آن به عنوان بلایی بزرگ یاد کردند. وی با ابراز تاسف از اینکه برخی از ساده لوحان داخلی نیز در این فضاسازی قرار می گیرند گفت: هر آنچه دشمنان می گویند نیاز به بررسی دقیق دارد و نباید به سادگی آنها را پذیرفت. نماینده زابل بازدید نمایندگان از زندان اوین را اقدامی مثبت دانست وگفت: اگر دشمنان و معترضان داخلی بخواهند شایعه سازی کنند، این بازدید می تواند مشت محکمی به دهان آنان باشد. حسینی بهترین هیات بازدید کننده از اوین را ترکیبی از اعضای کمیسیون های گوناگون دانست که می توان در همه زمینه ها بررسی انجام داد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار