کد خبر: ۵۶۲۱۶
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۲
نیچروان بارزانی در دیدار با روحانی:
نخست وزیر اقلیم کردستان عراق در دیدار با دکتر روحانی ضمن قدردانی از کمکهای ایران در مبارزه با داعش، گفت: اجازه هیچ گونه تهدید از خاک کردستان علیه ایران را نخواهیم داد.
اجازه تهدید از خاک کردستان علیه ایران را نمی دهیم
رئیس جمهور با بیان اینکه "جمهوری اسلامی ایران پیوسته از عراق متحد و یکپارچه ، حمایت و پشتیبانی می کند" ، تصریح کرد: دفاع از حاکمیت واحد و تثبیت مرزهای منطقه وظیفه همه کشورها و اقوام ساکن در منطقه است و بی تردید قدرتها و نیروهای خارج از منطقه ، دلسوز مردم این منطقه نبوده و نخواهند بود. 
حجت الاسلام حسن روحانی روز یکشنبه در دیدار "نیچروان بارزانی" نخست وزیر اقلیم کردستان عراق، با اشاره به روابط تاریخی و ریشه دار جمهوری اسلامی ایران با کردهای عراق اظهارداشت:  باید همه تلاش ها برای تقویت بیش از پیش روابط صمیمی دو ملت ایران و عراق بکار گرفته شود.
رئیس جمهور با بیان اینکه اقلیم کردستان عراق به عنوان بخش مهمی از این کشور ، نقش و مسوولیت مهمی  در تقویت ثبات  و امنیت عراق دارد ، تاکید کرد: ثبات و امنیت ، لازمه رسیدن به توسعه و رفاه است و نباید اجازه داد این ثبات و امنیت در کشورهای منطقه ، به هر بهانه ای تضعیف شود.
روحانی با اشاره به نقش برخی قدرتها برای خدشه دار کردن امنیت و ثبات منطقه ، تقویت همکاری های منطقه ای را مورد تاکید قرار داد و گفت: بی تردید قدرت ها و نیروهای خارج از منطقه، دلسوز مردم منطقه نبوده و نخواهند بود و تنها به فکر دستیابی به منافع بلندمدت خود هستند .
روحانی در عین حال تاکید کرد که همه اقوام در کشورهای منطقه و از جمله کردهای عراق ، باید در چارچوب قانون اساسی و تمامیت ارضی این کشورها به حقوق مشروع و قانونی خود دست یابند .
رئیس جمهور همچنین با اشاره به آمادگی سرمایه گذاران ایرانی برای مشارکت در طرحهای توسعه ای اقلیم کردستان عراق و استقبال از تجار کرد عراقی برای حضور فعال تر در بازار ایران گفت: ما خواهان ایران و عراقی آبادتر و توسعه یافته تر هستیم و این به نفع همه ملتهای منطقه است.
«نیچروان بارزانی» نخست وزیر اقلیم کردستان عراق نیز در این دیدار که «قباد جلال طالبانی» معاون نخست وزیر و جمعی دیگر از مقامهای اقلیم حضور داشتند ، اظهارداشت: ما همواره خواهان عراقی  واحد و یکپارچه هستیم و معتقدیم که همه طرفها باید به قانون اساسی عراق پایبند بوده و در جستجوی حل مشکلات  در چارچوب قانون اساسی باشند.
نخست وزیر اقلیم کردستان عراق با قدردانی از حمایت های بی دریغ ایران از ملت و دولت عراق بویژه اقلیم کردستان عراق در مقابل یورش تروریست های گروهک داعش، تصریح کرد: ما پیوسته قدردان کمکهای جمهوری اسلامی ایران به عراق در این مبارزه بوده و هستیم.
وی با دعوت از سرمایه گذاران ایرانی برای مشارکت در طرحهای توسعه ای اقلیم کردستان عراق ، از استمرار فعالیت پایانه های مرزی میان ایران و اقلیم کردستان عراق قدردانی کرد و خواهان تقویت همکاری های مشترک اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران  شد.
بارزانی با بیان اینکه مرزهای ایران و عراق باید مرزهای دوستی و توسعه باشد ، اطمینان داد که اقلیم کردستان عراق به هیچکس اجازه نخواهد داد از خاک اقلیم برای هر گونه تهدید احتمالی علیه جمهوری اسلامی ایران استفاده کند و این از خطوط قرمز اربیل است .
نخست وزیر اقلیم کردستان عراق تاکید کرد: اجازه هرگونه تهدید از خاک کردستان علیه ایران را نخواهیم داد.
نام:
ایمیل:
* نظر: