کد خبر: ۵۶۲۷۷
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۴
حکیمی پور در گفتگو با «تجارت آنلاین»: عرصه سیاسی صاحب ندارد
تجارت آنلاین: دبیر کمیسیون ماده ۱۰ احزاب گفت: وزارت کشور بنا دارد در قالب «شورای گفتگوی سیاسی» برای هم اندیشی با احزاب در خصوص مسائل سیاسی کشور، جلساتی را برگزار کند.

بهرام سرمست در نشست خبری با اشاره به نشست هم اندیشی دبیران کل احزاب با معاون سیاسی وزیر کشور اظهار کرد: در این نشست بحث های خوبی درباره مباحث روز و وقایع اخیر صورت گرفت و همینطور با موضوع وحدت و انسجام و منافع ملی هم اندیشی شد.

وی افزود: این مساله نشان داد که احزاب به بلوغ سیاسی مناسبی دست یافته اند و معاونت سیاسی و وزارت کشور بنا دارد که این جلسات را در قالب «شورای گفتگوی سیاسی» برای هم اندیشی با احزاب در خصوص مسائل سیاسی کشور ادامه بدهد.

مدیرکل سیاسی وزارت کشور تاکید کرد: تشکیل این جلسات، مورد موافقت مقام عالی وزارت کشور قرار گرفته و آقای رحمانی فضلی تاکید کرده که این جلسات به طور مستمر ادامه داشته باشد.

وی درباره آخرین وضعیت شکل گیری شورای گفتگوی سیاسی گفت: این طرح مورد موافقت وزیر کشور قرار گرفته و در حال حاضر مشغول تدوین آیین نامه این شورا هستیم.

دبیر کمیسیون ماده ده احزاب درباره روند تطبیق تشکل های سیاسی با قانون جدید احزاب گفت: با توجه به ماده ۲۲ قانون احزاب، تا ۱۴ خرداد ۹۷ از احزابی که تاکنون نسبت به تقاضای تطبیق شرایط با مفاد ماده ۲۲ اقدام نکرده‌اند توصیه می شود، به موقع اقدام کنند. بدیهی است که این مهلت قابل تمدید نیست و پس از انقضای موعد زمانی مذکور، کمیسیون برابر مفاد قانون تصمیم گیری خواهد کرد.

سرمست درباره مصوبات آخرین جلسه کمیسیون ماده ۱۰ احزاب اظهار کرد: گزارش برگزاری مجمع عمومی جانبازان و ایثارگران انقلاب اسلامی طرح شد و مورد تصویب کمیسیون قرار گرفت؛ همچنین گزارش پرونده جامعه اسلامی کارگران طرح و مقرر شد که شورای مرکزی با نظارت هیات نظارت حداکثر تا پایان سال ۹۶ نسبت به برگزاری مجمع عمومی و انتخابات اقدام کنند.

وی افزود: گزارش پرونده جامعه زینب (س) طرح و مقرر شد که پروانه مافی به نمایندگی از طرف کمیسیون با دعوت از متقاضیان ذی ربط تشکل نام برده، نسبت به تمهید برگزاری کنگره و انتخابات شورای مرکزی اقدام کند.

سرمست ادامه داد: گزارش مجمع عمومی تاسیس تشکل در شرف دریافت پروانه «حزب اصلاح اسلامی استان تهران» مطرح شد که با توجه به عدم رعایت ماده شش قانون احزاب، صحت برگزاری مجمع عمومی مورد تصویب کمیسیون قرار نگرفت و مقرر شد که مجمع عمومی تاسیس با رعایت الزامات قانونی در مهلت قانونی تجدید شود.

نگاه بهتر به احزاب در دولت روحانی

در این رابطه احمد حکیمی پور، دبیر کل حزب اراده ملت ایران گفت: خوشبختانه از زمانی که دولت یازدهم شکل گرفت و آقای روحانی به ریاست جمهوری رسید، نگاه به احزاب بهتر شد و دیدیم که خانه احزاب بار دیگر بازگشایی شد و محلی برای آن در نظر گرفتند تا نمایندگان احزاب بتوانند جلسات مستمری داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه جلسات خوبی بین دبیران کل احزاب با وزیر کشور برگزار شد گفت: در این جلسات مطالب خوبی مطرح شد اما چون هدفمند و در قالب برنامه ریزی مناسبی نبود، نتیجه لازم به دست نمی آمد به همین دلیل وزارت کشور احساس کرد که نشست ها در یک قالب تعریف شده و منظم می تواند کارایی بیشتر و بهتری داشته باشد.

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی با اشاره به جلسه ای که در آن تشکیل شورای گفتگوی سیاسی مطرح شده بود گفت: پس از ناآرامی های اخیر جلسه ای برگزار شد و به این نتیجه رسیدیم که بهتر است احزاب سیاسی به صورت منظم گفتگو داشته باشند که البته مورد استقبال حاضران قرار گرفت و امروز به بار نشست.

وی افزود: شورای گفتگوی سیاسی به ارتباط منطقی و نتیجه بخش احزاب و گروههای سیاسی با حاکمیت در حوزه سیاست داخلی کمک شایانی می کند و تاثیر گذار خواهد بود.

حکیمی پور با تاکید بر اینکه نقش احزاب دراسناد اصلی نظام و قانون اساسی پررنگ توصیف شده است گفت: متاسفانه به نقش احزاب اهمیت داده اند اما به مرحله اجرا نرسیده و در قالب موارد احزاب را جدی نگرفته اند.

وی با تاکید بر اینکه در نظامهایی که از مسیر مراجعه به آرای عمومی می گذرد، توجه به احزاب نباید کم رنگ باشد گفت: هنگامی که از بی توجهی دولتها به احزاب گلایه می کنیم، بهانه می آورند که احزاب قوی در کشور نداریم یا احزاب کم کار هستند و دهها بهانه دیگر می تراشند تا کم کاری دولتها را توجیه کنند.

دبیر کل حزب اراده ملت ایران با اشاره به ناآرامی های اخیز گفت: در کشورهایی که احزاب جدی گرفته شده و احزاب پایدار و فعال هستند، مطالبات مردم در مسیر قانونی پیش می رود، نتیجه گیری بهتر است و در اسرع وقت با هزینه کمتر و سود بیشتر به مطالبات مردمی رسیدگی می شود.

وی با تاکید بر اینکه در عرصه سیاسی هرگز یک با یک برابر نیست گفت: وقتی فضای بین احزاب رقابتی باشد، دولتها چوب لای چرخ احزاب نگذارند، شفافیت ملاک باشد و قانون به صورت یکسان برای همه احزاب اجرا شود، احزابی که بیشتر اهل کار هستند و پیشینه خوبی دارند و با متن مردم نزدیک هستند و از دردشان آگاه هستند، رو می آیند و بین سره با سره تفاوت به وجود می آید.

حکیمی پور با اعلام اینکه اکنون 300 تشکل و حزب ثبت شده در کشور وجود دارد گفت: بسیاری از اینها روی کاغذ هستند و تعداد اعضایشان بسیار کم است و تنها در مواقع به خصوصی فعال می شوند. اما نباید احزاب فعال را با نگاه این احزاب مورد نقد و تخریب قرار داد.

وی با تاکید بر اینکه موضع گیری های احزاب بیانگر شخصیت آن حزب و اعضای آن است گفت: وقتی حزبی حرف درست بزند، مشخص می شود که چه دیدگاهی دارد و مهمتر اینکه مشخص می شود کدام بخش از جامعه را نمایندگی می کند.

دبیر کل حزب اراده ملت ایران با تاکید بر اینکه هر حزبی باید مشخص کند که به دنبال کدام جامعه هدف است گفت: حزب باید بداند از کجا آمده و میخواهد به کجا برود و ابزارهای رسیدن به اهدافش را مشخص کند.

وی افزود: تنها چیزی که در این کشور بی صاحب است، عرصه سیاست است. نمایشگاه مطبوعات داریم، جشنواره های فیلم و تاتر داریم و خلاصه اینکه هر کاری می توان برای هر بخشی انجام داد اما برای عرصه سیاست چنین جشنواره هایی وجود ندارد که شورای گفتگوی سیاسی می تواند ظرفیت لازم را ایجاد کند.

حکیمی پور با اشاره به اینکه موقع انتخابات نیز که یک فعالیت کاملا سیاسی است، آقایان به حزب اعتقادی ندارند گفت: کسانی که نامزد فعالیت سیاسی می شوند، با افتخار اعلام می کنند که مستقل آمده اند و به هیچ حزب و گروهی اعتقاد ندارند که این تفکرات باعث تاسف است.

وی عرصه سیاسی را هزینه بر توصیف کرد و گفت: هر کسی که می خواهد فعالیت حزبی کند باید از وقت و جیبش هزینه کند واین طور نیست که فعالیت حزبی رایگان باشد بدتر اینکه عده ای به دنبال کسب درآمد از حزب هستند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار