کد خبر: ۵۶۲۹۵
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۷
کتاب «پیش‌پرده و پیش‌پرده‌خوانی در ایران» نام کتابی است که به تازگی به قلم عباس بهارلو در گروه تئاتر و ادبیات نمایشی نشر قطره منتشر شده است.

 
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «پیش‌پرده و پیش پرده‌خوانی در ایران» به تازگی از سوی نشر قطره منتشر و توزیع شده است.

پیش‌پرده نمایش فکاهی یا طنزآمیز تک‌نفره‌ای است که در یک دوره کوتاه و خاص در تماشاخانه‌های تهران و برخی از شهرستان‌ها، پیش از نمایش اصلی یا در فاصله بین دو پرده نمایش اصلی، همراه با موسیقی اجرا می‌شد و محتوای اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، اخلاقی و انتقادی داشت. پیش‌پرده‌ها از حیث زبان، شکل و محتوا جزو اشعار عامیانه یا ادبیات عامیانه فارسی محسوب می‌شوند.

پیش‌پرده‌خوانی به طور مشخص در دهه 1320 شکل گرفت و در همان دهه نیز رو به افول نهاد. این شکل از نمایش تک‌نفره چه از لحاظ محتوا و مضمون و چه از لحاظ شکل اجرای نمایش به پاره‌ای اشعار عامیانه و همچنین نمایش‌های دوره قاجار به‌ویژه دوره سلطنت ناصرالدین‌شاه شباهت دارد.

در این کتاب متن مهم‌ترین پیش‌پرده‌ها آمده است. کتاب «پیش‌پرده و پیش پرده‌خوانی در ایران» اثر تالیفی دیگری از عباس بهارلو است که پیش از این کتاب‌هایی نیز در حوزه نقد فیلم سینماگران ایرانی نظیر «علی حاتمی» و «عباس کیارستمی» به قلم او منتشر شده است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار