کد خبر: ۵۶۳۵۵
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۴
یک مدیر نفتی پیش بینی کرد؛
یک مدیر نفتی پیش بینی کرد که قیمت نفت در چند ماه آینده ممکن است جهش یابد و به حدود ۸۰ دلار برسد. این در حالی است که یک بانک آمریکایی نیز چند روز قبل پیش‌بینی کرد که قیمت نفت، رشدی فراتر از پیش‌بینی‌های گذشته آن خواهد داشت.
شوک نفت 80 دلاری در بازار
یک مدیر نفتی پیش بینی کرد که قیمت نفت در چند ماه آینده ممکن است جهش یابد و به حدود ۸۰ دلار برسد. این در حالی است که یک بانک آمریکایی نیز چند روز قبل پیش‌بینی کرد که قیمت نفت، رشدی فراتر از پیش‌بینی‌های گذشته آن خواهد داشت.
مجید جعفر، مدیر عامل شرکت اماراتی نفت الهلال، هشدار داد که به دلیل نگرانی‌ها درباره افت تولید نفت ونزوئلا، قیمت نفت ممکن است به حدود ۸۰ دلار برای هر بشکه برسد.
وی که در حاشیه مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس سخن می‌گفت، اعلام کرد: در چند سال آینده، به دلیل کمبود شدید سرمایه‌گذاری در سال‌های اخیر، این نگرانی وجود دارد که به دلیل رشد تقاضا و کاهش عرضه مازاد، شاهد شوک افزایش قیمت‌ها خواهیم بود.
قیمت شاخص نفت خام برنت هفته گذشته از مرز ۷۰ دلار برای هر بشکه گذشت، اما بسیاری از تولیدکنندگان نفت اعلام کردند که این سطح قیمت را مطلوب نمی‌دانند، زیرا سبب تشویق تولیدکنندگان نفت شیل آمریکا به افزایش عرضه می‌شود.
این در حالی است که یک بانک آمریکایی نیز چند روز قبل پیش‌بینی کرد که قیمت نفت، رشدی فراتر از پیش‌بینی‌های گذشته آن خواهد داشت.
رویترز نوشت: بانک آمریکایی گلدمن ساکس،  پیش‌بینی کرد با توجه به عواملی همچون رشد تقاضا و پایبندی بالا به توافق جهانی کاهش تولید نفت، رشد قیمت این کالا در ماه‌های آینده از پیش‌بینی‌های گذشته این بانک فراتر رود.
این بانک پیش‌بینی کرد که در سال ۲۰۱۸ میلادی، میانگین قیمت شاخص نفت خام برنت ۶۲ دلار و میانگین قیمت شاخص دبلیوتی‌آی آمریکا ۵۷ دلار خواهد بود.
این در حالی است که قیمت شاخص نفت خام برنت در روزهای اخیر مرز ۷۰ دلار را پیش سر گذاشته است و با توافق دوباره اوپکی ها این نرخ در حال افزایش است.
گلدمن ساکس در یادداشتی اعلام کرد: روند رشد قیمت نفت بیش از هر چیز ناشی از بنیادهای قوی بازار بوده، به گونه‌ای که تقاضای بالا و پایبندی به توافق  سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، شتاب گرفته است.
طبق اعلام این بانک، سطح کنونی قیمت نفت بالاتر از هزینه تولید آن در مناطق مختلف است و این مسئله می‌تواند موجب رشد تدریجی سرمایه‌گذاری و حفاری شود.
رصد قیمت های هفتگی نفت اوپک در ماه های پایانی سال ۲۰۱۷ میلادی، نشان از روند رو به رشد ولو اندک دارد و در این میان، تحلیلگران معتقدند تغییرات فوری در سیاست عربستان، به عنوان بزرگترین صادرکننده نفت در جهان، در راستای عرضه اولیه سهام غول نفتی آرامکو و همچنین دستگیری های اخیر، بازار نفت را دچار جهشی اساسی کرده؛ این در حالی است که، کاهش میزان فعالیت های حفاری در آمریکا به دلیل تعهدات اخیر اوپک نیز، موجب شده میزان عرضه در بازار نسبت به گذشته کاهش پیدا کند؛ اما برخی کارشناسان دلیل افزایش قیمت نفت را جلسه وزرای انرژی روسیه، عربستان، ازبکستان و قراقستان می دانند که طی آن، توافقی مبنی بر کاهش میزان ذخایر جهانی نفت صورت گرفته است.

*شیرینی رشد تقاضا نفت در کام اوپکی ها
در ادامه روند افزایش قیمت در کمتر از یک ماه برای نفت سبک ایران که افزایش ۱۳ سنتی را رقم زده و قیمت را به ۶۳ دلار و ۳۶ سنت برای هر بشکه رسانده است، کارشناسان مهم ترین دلیل این افزایش قیمت را رشد تقاضا می دانند. در همین راستا، اداره اطلاعات انرژی آمریکا برآورد خود از رشد تقاضای نفت در سال جاری میلادی را  ۱۰۰ هزار بشکه نسبت به برآورد پیشین افزایش داد.ه است
در گزارش ماهانه این نهاد همچنین اعلام شده است: تقاضای روزانه نفت جهان در سال ۲۰۱۹ میلادی به ۱۰۱ میلیون و ۷۶۰ هزار بشکه می‌رسد که یک میلیون و ۶۵۰ هزار بشکه بیشتر از تقاضای روزانه نفت در سال ۲۰۱۸ میلادی خواهد بود. این افزایش تقاضا به معنی تولید بیشتر نفت است؛ آن هم تولیدی که در صورت رشد قیمت، می تواند رقیب خود یعنی نفت شنی (شیل اویل ) را به میدان بخواند و این همان چیزی است که برخی از تولیدکنندگان نفت متعارف را نگران می کند.

*تمایلی برای قیمت بالای ۶۰ دلار نیست
حسن ختام تمام این گمانه زنی ها را می توان در گفته های بیژن زنگنه، وزیر نفت دنبال کرد. طبق گفته این مقام مسئول، اوپکی‌ها به دلیل توجیه پذیرشدن تولید شیل اویل در صورت بالا رفتن قیمت، تمایل زیادی به افزایش قیمت نفت برنت بالاتر از ۶۰ دلار برای هر بشکه ندارند.
زنگنه با اشاره به افزایش قیمت نفت در روزهای اخیر گفت: افزایش قیمت‌ها به دلیل کاهش تولید نفت ازسوی کشورهای عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) روی داده است. البته در فصل زمستان هستیم و در این فصل قیمت‌ها به دلیل بالا رفتن تقاضا برای فرآورده‌های نفتی افزایش می‌یابد


نام:
ایمیل:
* نظر: