کد خبر: ۵۶۳۹۲
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۰
یک کارشناس ارشد اقتصاد مسکن در گفتگو با «تجارت آنلاین» تاکید کرد:
تجارت آنلاین: چندی پیش مدیرعامل بانک عامل حوزه مسکن از اعطای تسهیلات 40 میلیون تومانی قرض‌الحسنه به زوجین برای تامین مبلغ اولیه صندوق پس‌انداز مسکن یکم خبر داد.

گروه راه و مسکن: چندی پیش مدیرعامل بانک عامل حوزه مسکن از اعطای تسهیلات 40 میلیون تومانی قرض‌الحسنه به زوجین برای تامین مبلغ اولیه صندوق پس‌انداز مسکن یکم خبر داد. براساس این پیشنهاد۴۰ میلیون تومان اولیه صندوق پس انداز مسکن یکم از طریق پرداخت تسهیلات با سپرده‌گذاری تامین می‌شود. به این صورت که هر یک از زوجین می‌توانند ۲۰ میلیون تومان تسهیلات قرض‌الحسنه از نظام بانکی دریافت کنند به این شرط که 20 میلیون تومان در صندوق پس انداز مسکن یکم سپرده‌گذاری کرده باشند، بنابراین سپرده‌گذار می‌تواند در پایان یک سال دو برابر، در پایان ۲ سال ۳ برابر و در پایان سال سوم ۴ برابر سپرده اولیه تسهیلات مسکن دریافت کند. به عبارت ساده‌تر هر زوج با ۲۰ میلیون تومان سپرده‌گذاری در بانک مسکن بعد از ۳ سال ۸۰ میلیون تومان وام مسکن با نرخ سود ۸ درصد برای بافت فرسوده و 9.5 درصد برای سایر مناطق با بازپرداخت 12 ساله دریافت خواهد کرد. طبق پیشنهاد بانک مسکن زوج‌های جوان با سپرده‌گذاری ۲۰ میلیون تومانی اگر به مبلغ خود دست نزنند در سال اول ۴۰ میلیون تومان، در سال دوم ۶۰ میلیون تومان و در سال سوم ۸۰ میلیون تومان دریافت می‌کنند، همچنین روز به روز به تعداد سپرده‌گذاران در صندوق پس انداز مسکن یکم افزوده می‌شود که این امر باعث نگرانی حسین عبده تبریزی مشاور وزیر راه و شهرسازی شده است. به گفته عبده تبریزی در حال حاضر در بانک مسکن در هفته سه برابر ماه مشابه سال قبل در صندوق پس انداز مسکن یکم افتتاح حساب انجام می‌شود که سبب شده بانک مسکن نگرانی کسری منابع خود شود، چون با شتاب زیادی مردم در حال سرمایه‌گذاری هستند و این سرمایه‌گذاری به امید دریافت وام مسکن است. سالانه ۶۵۰ هزار ازدواج به ثبت می‌رسد که رقم قابل ملاحظه‌ای است و این افراد وارد بازار مسکن می‌شوند و از سوی دیگر می‌توانند در صندوق پس انداز مسکن یکم حساب افتتاح کنند.

لذا سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا وام 80 میلیون تومانی مسکن بعد از ۳ سال سپرده‌گذاری باتوجه به نرخ تورم و قیمت مسکن می‌تواند مردم را خانه‌دار کند؟ و اینکه بانک مسکن چگونه می‌خواهد وام 160 میلیون تومانی این حجم عظیم از سپرده‌گذاران صندوق پس انداز مسکن یکم را تامین کند؟

* بانک مسکن در تخصیص وام محدودیت دارد

در این ‌زمینه منصور غیبی کارشناس ارشد اقتصاد مسکن در گفت و گو با «روزنامه تجارت» می‌گوید: بنده هم نگران کمبود منابع در پی استقبال از صندوق پس‌انداز مسکن یکم هستم. در واقع بحث محدودیت منابع مالی برای تخصیص این میزان اعتبارات برای بانک مسکن وجود دارد. به عنوان مثال کشور همانند یک خانواده است که سالانه بودجه‌ای دارد که پس از تصویب در مجلس شورای اسلامی باید آن را هزینه کند. لذا وقتی محدودیت منابع مالی در راستای دخل و خرج طبق بودجه جاری کشور وجود دارد، مسئولان به دنبال این هستند که متقاضیان دریافت وام از صندوق پس انداز مسکن یکم را افزایش دهند و سپس این متقضیان را به مرحله‌ انتظار برای دریافت وام می‌رسانند اینکه در زمان سررسید زمان پرداخت وام، بانک مسکن اعلام کند که با محدودیت منابع مالی مواجه است یا شرایط دریافت وام مسکن را سخت و دشوارتر کند، به هیچ عنوان صحیح و کارشناسانه نیست.

این کارشناس ارشد اقتصاد مسکن تصریح می کند: بنده هم درخصوص کمبود منابع مالی در بانک مسکن نگران هستم که باید هرچه سریعتر این معضل از سوی دولتمردان مرتفع شود.

* تفاوت پرداخت تسهیلات مسکن در سایر کشورها با ایران

غیبی می‌افزاید: اما درخصوص این سوال که آیا وام 80 میلیون تومانی مسکن بعد از ۳ سال سپرده‌گذاری باتوجه به نرخ تورم و قیمت مسکن می‌تواند مردم را خانه‌دار کند یا خیر؟ لازم به ذکر است که در سایر کشورها برنامه برای مسکن دار کردن مردم این است که 15 تا 20 درصد از منابع مالی مورد نیاز برای خرید یک وحد مسکونی از سوی متقاضی به عنوان خریدار مسکن تامین می‌شود و حدود 75 تا 80 درصد مابقی از سوی دولت به صورت تخصیص تسهیلات کم‌بهره و بلندمدت تامین خواهد شد. به عبارتی نحوه پرداخت تسهیلات مسکن در سایر کشورها با ایران بسیار متفاوت است به‌طوری که در ایران متقاضی باید 75 تا 80 درصد از مبلغ مورد نیاز برای خرید یک دستگاه آپارتمان را خود تامین کند و تنها چند درصد باقیمانده از سوی دولت آن هم با تخصیص وام‌های کوتاه مدت با سود بالا تامین می‌شود.

این کارشناس ارشد اقتصاد مسکن تصریح می‌کند: گاها این 80 میلیون تومان متقاضی را پرتاب می‌کند به نقطه هدف و تنها خیال متقاضی برای خرید واحد مسکونی مورد نیاز خود راحت می‌شود. به عبارتی برای خرید یک دستگاه آپارتمان 300 میلیون تومانی حدود 220 میلیون تومان از سوی خود شخص تامین شده است و تنها به 80 میلیون تومان نیازمند است که این میزان را می‌توان با سپرده‌گذاری که سه سال پیش در بانک مسکن کرده بود تامین کند.

غیبی می‌افزاید: با توجه به اینکه متقاضی خانه دار شده است هر چقدر هم اقساط وام مسکن گران باشد، قیمت مسکن متناسب با نرخ تورم در آینده رشد پیدا می‌کند به عبارتی رشد قیمت مسکن میزان اقساطی که متقاضی برای این وام 80 میلیون تومانی پرداخت می کند را پوشش می‌دهد.

این کارشناس ارشد اقتصاد مسکن می‌گوید: وام 80 میلیون تومانی مسکن تنها باید به عنوان یک محرک در بازار مسکن درنظر گرفته شود و گرنه با 80 میلیون تومان اشخاص خانه‌دار نخواهند شد، البته دولت بیش از این میزان هم اعتبار و منابع مالی ندارد به‌عبارتی دولت با محدودیت منابع مالی مواجه است و برای تخصیص وام سقفی در نظر گرفته است، لذا نمی‌تواند پاسخگوی حجم بالای تقاضا برای وام مسکن باشد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار