کد خبر: ۵۶۳۹۳
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۴
با وجود فقر و بحران اقتصادی مادورو خود را نامزد انتخابات کرد
تجارت آنلاین: مجلس موسسان ونزوئلا که از دولت این کشور حمایت می کند دستور برگزاری انتخابات تازه تا پیش از پایان ماه آوریل (10 اردیبهشت) را داده است.

گروه بین الملل – مجلس موسسان ونزوئلا که از دولت این کشور حمایت می کند دستور برگزاری انتخابات تازه تا پیش از پایان ماه آوریل (10 اردیبهشت) را داده است. با وجود تمام مخالفت‌های داخلی و خارجی، رئیس‌جمهوری ونزوئلا کاملا مصمم است تا در انتخابات ریاست جمهوری که اواخر آوریل سال جاری میلادی برگزار می‌شود، نامزد شود تا بار دیگر کنترل امور را در دست بگیرد.به گزارش خبرگزاری رویترز، این اقدام از سوی نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا با وجود بحران اقتصادی و سیاسی در این کشور، مورد استقبال حزب حاکم سوسیالیست قرار گرفته و اپوزیسیون به شدت از آن ناراضی هستند. مادورو شورای انتخابات ملی ونزوئلا را ترغیب کرده است "اولین تاریخ ممکن" را برای برگزاری انتخابات تعیین کند.مادورو در این باره گفت که اگر حزب حاکم از وی بخواهد که برای ریاست جمهوری 2018 نامزد شود این کار را انجام خواهد داد.رئیس‌جمهوری ونزوئلا در جریان راهپیمایی روز سه‌شنبه در میان حامیان قرمز پوشش گفت: من آماده هستم تا برای پست ریاست جمهوری بار دیگر نامزد شوم. در همین حال ماریا کورینا ماچادو، یکی از فعالان اپوزیسیون با اشاره به نقش گسترده نیروهای مسلح ونزوئلا در دولت گفت: این انتخابات نیست بلکه اشغال نظامی در قالب انتخابات محسوب می‌شود.مجلس موسسان ونزوئلا با اعلام برگزاری انتخابات زودهنگام در این کشور در پایان آوریل سال جاری میلادی، اعلام کرد: انتخابات در ونزوئلا گواهی بر اعتبار دموکراسی در کشور با وجود تحریم‌های اخیر بین‌المللی است.آمریکا، کانادا و اتحادیه اروپا دولت ونزوئلا را به نقض گسترده حقوق بشر، سرکوب مخالفان و اتهامات گسترده فساد متهم و مقام‌های این کشور را تحریم کرده‌اند. اعلام زمان برگزاری انتخابات زودهنگام در ونزوئلا در حالی مطرح شد که سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز سه‌شنبه اعلام کرد که "نامزدی مادورو برای حضور در انتخابات اصلا ایده خوبی نیست."همچنین اپوزیسیون ونزوئلا قصد دارد تا انتخابات درون حزبی را برای تعیین یک نامزد از جانب خود برگزار کند اما اعلام برگزاری زودهنگام این انتخابات ممکن است در این روند تعیین نامزد اپوزیسیون خللی به وجود بیاورد.رهبران محبوب اپوزیسیونونزوئلا یا به حاشیه رانده شده یا در حبس و تبعید هستند یا از جانب دادگاه عالی این کشور از به دست گرفتن سمت دولتی منع شده‌اند.انریکه کاپریلس، یکی از رهبران اپوزیسیون درباره برگزاری انتخابات زودهنگام در ونزوئلا گفت: اکثر مردم ونزوئلا از دولت بیزار هستند. اگر به مردم اجازه داده شود تا انتخاب کنند و تصمیم بگیرند مقام‌های کنونی دولت هستند که باید بروند. کاپریلس در ماه آوریل به اتهام سوءمدیریت منابع دولتی در ایالت میراندا برای ۱۵ سال از شرکت در انتخابات منع شد. او هرگونه تخلفی را رد می کند و می گوید اتهامات انگیزه سیاسی دارد. مادورو گفت که انتخابات ریاست جمهوری "با حضور یا بدون حضور مخالفان" انجام خواهد شد. بسیاری از رقبای بالقوه رئیس جمهور ونزوئلا در تبعید خودخواسته یا در زندان ها به سر می برند و انتظار چالشی جدی علیه او نمی رود.

فشار فقر و تورم بر مردم

مردم ونزوئلا سال هاست با کمبود مایحتاج اولیه از جمله مواد غذایی و دارو روبرو هستند. مادورو می گوید کشورهای خارجی به خصوص آمریکا و اسپانیا هدایت کمپینی برای ساقط کردن دولت سوسیالیت این کشور از طریق اقتصاد را به عهده دارند.مخالفان فساد و سیاست های حزب سوسیالیست را که از سال ۱۹۹۹ در قدرت بوده عامل خشونت افسارگسیخته و فروپاشی اقتصاد می دانند.مادورو در ماه آوریل سال ۲۰۱۳ جانشین هوگو چاوز رئیس جمهور قبلی ونزوئلا شد که در اثر سرطان درگذشت. رئیس جمهور ونزوئلا برای پایداری وضعیت خود در اقدامی که ابرتورم این کشور را تشدید می کند، اعلام کرد حداقل سطح دستمزد از ماه ژانویه ۴۰ درصد افزایش خواهد یافت. از سال گذشته میلادی تاکنون، مادورو ۴ بار حداقل دستمزد را افزایش داده است با این وجود بحران اقتصادی ونزوئلا همچنان شدیدتر می شود. به گزارش رویترز، بسیاری از اقتصاددانان، دولت در حقیقت چرخه معیوبی در کشور را بر می انگیزاند که هم اکنون هم با سریع ترین نرخ رشد تورم در جهان دست به گریبان است. برای مقابله با افزایش قیمتها، مادورو حداقل دستمزد را افزایش داده است اما رشد تصاعدی تورم به همراه کاهش ارزش شدید بولیوار میلیون ها نفر از مردم ونزوئلا را به فقر کشانده است.مردم ونزوئلا اکنون ۷۹۷ هزار و ۵۱۰ بولیوار در ماه درآمد خواهند داشت که طبق شاخص مورد استفاده در بازار سیاه، معادل ۷ دلار خواهد بود. میلیون ها نفر کماکان برای تامین سه وعده غذایی در روز ناتوان خواهند بود و این در حالیست که افزایش دستمزدها احتمالا باعث افزایش بیشتر تورم می شود. بنابر آمارهای منتشرشده توسط مجلس ونزوئلا، قیمتها در این کشور بین ماه های ژانویه تا نوامبر ۲۰۱۷ به میزان ۱۳۶۹ درصد بالاتر رفته است. مجلس همچنین برآورد کرده است که نرخ تورم در سال ۲۰۱۷ به بالای ۲۰۰۰ درصد رسیده است. دولت ونزوئلا دیگر آمار تورم را به صورت منظم منتشر نمی کند. سیاستمداران مخالف می گویند که خودداری مادورو از اصلاح ساختاری مدل اقتصادی دولتی ونزوئلا و چاپ بی حساب و کتاب پول تنها باعث فلاکت بیشتر در سال ۲۰۱۸ خواهد شد.

امید به افزایش تولید نفت

به گفته برخی از کارشناس اقتصادی، مهمترین دلایلی که اقتصاد ونزوئلا را به این نقطه کشانده، وابستگی بیش از حد این کشور به صادرات نفت، سرمایه گذاری در بازار آزاد و نیز عدم توجه به سیاست های پولی است. با این وجود مادورو در مصاحبه اخیر خود اعلام کرد که ونزوئلا به راحتی قادر به مدیریت افزایش 1 میلیون بشکه نفت در رو درسال 2018 است و می تواند قابلیت تولید را به 2.472 میلیون بشکه در روز برساند.کاهش منابع مالی و بحران سخت اقتصادی باعث کاهش تولید نفت در ونزوئلا در ماه های اخیر شدهه است. اخیرا سازمان اوپک با نشان دادن آماری از کاهش تولید 82 هزار بشکه نفت در روز در ماه دسامبر خبر داد.دستور مادورو به تقویت تولید نفت تا 1 میلیون بشکه با هدف پرداخت بدهی های کشور به چین و روسیه و همچنین جذب سرمایه گذاریهای بین المللی برای توسعه میادین نفتی و پروژه های مشترک صورت گرفته است. وزارت نفت ونزوئلا درحال گفتگو با شرکت های بزرگ نفتی چون شل و توتال است که سهام کمی در نفت این کشور دارند.ریاست بخش کالاهای استراتژیک RBC اخیرا درمصاحبه ای گفت در نیمه اول سال 2018 باید روند رویدادهای ونزوئلا را مشاهده کرد.آژانس بین المللی انرژی نیز در گزارش ماه ژانویه بازارنفتی اعلام کرد کاهش تولید در ونزوئلا بیشتر شد که بزرگترین کاهش تولید در سال 2017 بوده است.این درحالی است که ونزوئلا ریاست سال 2018 اوپک را برعهده دارد و هدف این کشور ثبات در بازارهای نفت جهان است تا راهی برای بهبودی بحران اقتصادی اش باشد. اما تحریم های آمریکا کار وام گرفتن برای ونزوئلا در بخش انرژی را مشکل خواهد کرد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار