کد خبر: ۵۶۴۱۷
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۸
وزیر نیرو:
وزیر نیرو با بیان اینکه دغدغه آب و برق به عنوان وظیفه‌ای مهم در دست اقدام وزارت نیرو است، تصریح کرد که از ابتدای مهرماه تا کنون که چهار ماه از سال آبی ۹۶-۹۷ گذشته است، خشک‌ترین سال را در ۵۰ سال اخیر داشته‌ایم.
امسال خشک‌ترین سال در نیم قرن اخیر است
وزیر نیرو با بیان اینکه دغدغه آب و برق به عنوان وظیفه‌ای مهم در دست اقدام وزارت نیرو است، تصریح کرد که از ابتدای مهرماه تا کنون که چهار ماه از سال آبی ۹۶-۹۷ گذشته است، خشک‌ترین سال را در ۵۰ سال اخیر داشته‌ایم.
رضا اردکانیان صبح امروز در دیدار با حجت الاسلام والمسلمین شهرستانی، نماینده آیت الله سیستانی در قم، افزود: امید است با لطف خداوند باران رحمت الهی نازل شود اما با توجه به اینکه هر چه از دوست رسد نیکوست، این خشکی را می‌شود رحمتی بزرگ در جهت برنامه‌ریزی مصرف ماده حیاتی آب و استفاده شایسته‌تر از آن، تلقی کرد.
وی اظهار کرد: با وجود منابع محدود، جامعه ما جامعه‌ای مصرف زده است و متاسفانه متناسب با منابع محدود موجود به مصرف منابع نمی پردازیم. در ۵۰ سال گذشته نزولات کاهش و رشد جمعیت افزایش داشته است؛ جا دارد بدانیم این آب را در کجا و به چه شکل باید مورد استفاده قرار دهیم؛ مصرف آب شرب اولویت دارد و دولت موظف است به هر طریق ممکن منابع لازم را برای تامین آن فراهم سازد و این جزو برنامه‌ریزی های اولیه است.
اردکانیان یادآور شد: در اصلی‌ترین بخش مصرف که کشاورزی است، نیازمند تجدیدنظرهای جدی هستیم؛ باید انتخاب مناسب‌ترین الگو برای کشت و بهترین شیوه برای آبیاری جزو اولویت‌های دولت باشد و همکاری مردم در این زمینه تعیین کننده است.
وی با بیان اینکه بین دولت، مردم و دستگاه‌های مسئول و مصرف‌کنندگان، نقش گروه‌های مرجع بسیار حیاتی است، گفت: امیدواریم با نقش موثر گروه‌ها به ویژه مرجعیت و روحانیت معظم و با موقعیتی که در سطح افکار عمومی دارند، قادر باشیم دورانی را تحت عنوان سازگاری با کم آبی اتخاذ کنیم.
وزیر نیرو اظهار کرد: در این عرصه احتیاج به سطح بالایی از فرهنگ‌سازی و مصرف صحیح آب توسط مردم داریم؛ نقش علما در این فرهنگ‌سازی بسیار تعیین کننده است.
وزیر نیرو با تصریح بر اینکه بحث خشکسالی‌های کوتاه مدت نیست، افزود: باید نوع زندگی را سازگار با شرایط اقلیمی در نظر گرفت و طبق آیات الهی بپذیریم آن چه بر ما نازل می‌شود و در اختیار ما قرار می‌گیرد، چنانچه صحیح مورد استفاده قرار گیرد، ماندگار خواهد بود.
اردکانیان اظهار کرد: باید روش‌های استفاده از منابع بر اساس فناوری‌های روز باشد؛ با توجه و تاکید بر استفاده از پساب و محدودیت‌های کشت با روش‌های پرآب‌بر و حتی محدودیت صنایع پرآب‌بر، می‌توانیم زندگی بهتری را برای مردم رقم بزنیم.
وی درباره چاره اندیشی برای حل بحران خاطرنشان کرد: دستگاه‌هایی مانند وزارت نیرو، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صنعت و معدن و حتی وزارت بهداشت و درمان باید به طور مشترک به برنامه‌ریزی بپردازند.
او افزود: آب بر اساس ذاتش مقوله‌ای چند ضلعی است و نباید در یک دستگاه خلاصه شود، بر این اساس از ابتدای شروع همکاری با دولت دوازدهم جلسات منظمی را با مقامات مسئول این دستگاه‌ها گذاشته‌ایم و توفیقات خوبی در این ارتباط حاصل شده است.
اردکانیان تصریح کرد: در این ارتباط حداقل سرخط پروژه‌های مشترک تعریف شده است و بنا داریم در این زمینه پروژه‌های مشترکی را در استان‌های مختلف آغاز کنیم که اساس آن بر بهتر مصرف کردن آب موجود است.
وزیر نیرو اضافه کرد: در مقاطع مختلفی در گذشته که گرفتار خشکسالی‌های بلند مدت شده‌ایم، همواره تامین آب‌های جدید ما را از درمان این مساله غافل کرده است و به سراغ این مساله رفته‌ایم که از کجا می‌توانیم آب جدیدی حاصل کنیم.


نام:
ایمیل:
* نظر: