کد خبر: ۵۶۴۳۱
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۷
با تنگ تر شدن حلقه «اف بی آی» در واشنگتن صورت گرفت؛
تجارت آنلاین: تنش بین رئیس جمهور آمریکا و بازرس ارشد اف بی آی هر روز سخت تر می شود.

گروه بین الملل- تنش بین رئیس جمهور آمریکا و بازرس ارشد اف بی آی هر روز سخت تر می شود. در ادامه تحقیقات ویژه اف‌بی‌آی درباره این‌که آیا ارتباطی بین ستاد انتخاباتی ترامپ با روسیه بوده و همین‌طور احتمال این‌که خود دونالد ترامپ مرتکب 'کارشکنی در مسیر عدالت' شده، رسانه‌های آمریکایی گزارش می‌دهند که دونالد ترامپ دستور داده بوده بازرس ویژه این پرونده را اخراج کند ولی با مخالفت شدید مشاور حقوقی کاخ سفید، منصرف شده است. روزنامه "نیویورک تایمز" از تلاش دونالد ترامپ برای کارشکنی در تحقیقات مربوط به تماس‌های احتمالی تیم انتخاباتی او و مقامات روسیه پرده بر گرفته است. گفته می‌شود که ترامپ تصمیم داشته بازرس ویژه این پرونده را اخراج کند. "نیویورک تایمز" در گزارش خود اعلام کرده است که این گزارش متکی بر اطلاعاتی است که از چهار منبع مختلف کسب کرده است. بر اساس این گزارش، دونالد ترامپ در ماه ژوئن سال ۲۰۱۷ تصمیم داشته است، رابرت مولر، بازرس ویژه پرونده تماس با مقامات روسیه را اخراج کند. منابعی که این خبر را در اختیار "نیویورک تایمز" گذاشته‌اند، مایل به افشای نام خود نبوده‌اند. رابرت مولر، بازرس ویژه پرونده تماس‌های احتمالی تیم انتخاباتی ترامپ و مقامات روسیه، از موضوع تصمیم ترامپ مبنی بر اخراج خود مطلع نبوده است. گفته می‌شود که او در جریان بازجویی‌ها و تحقیقات هفته گذشته متوجه این تصمیم شده است. ترامپ تنها به علت تهدید یکی از مشاوران حقوقی خود از اجرای این تصمیم منصرف شده است. طبق گزارش‌ها دونالد مک‌گان، مشاور حقوقی کاخ سفید به مقام‌های ارشد کاخ سفید گفته بوده که اخراج بازرس مولر تاثیری فاجعه‌بار بر ریاست‌جمهوری آقای ترامپ خواهد داشت. آقای مک‌گان، از وکلای قدیمی جمهوری‌خواه، وکیل ارشد ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ بود و نیویورک‌تایمز نوشته است که او تقریبا در همه تصمیم‌های کلیدی ترامپ از جمله اخراج جیمز کومی، رئیس سابق اف‌بی‌آی دخیل بوده است. در ماه‌های گذشته دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا و دیگر مقام‌های کاخ سفید چندین بار تکذیب کردند که او در پی برکنار کردن بازرس مولر بوده است. وزارت دادگستری آمریکا در اردیبهشت ماه رابرت مولر، رئیس اسبق پلیس فدرال (FBI) را به عنوان بازرس ویژه "پرونده روسیه" برگزید. مولر از مرداد ماه با یک تیم مجرب به طور جدی این پرونده را پیگیری می‌کند.او پیش‌تر از چند تن از فعالان ستاد انتخاباتی و یاران دونالد ترامپ، از جمله جف سشنز، دادستان کل ایالات متحده و مارک پمپئو، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (CIA) بازخواست کرده است. روسیه تاکنون هر گونه دخالت در انتخابات آمریکا را رد کرده است. دونالد ترامپ نیز اتهامات وارده را "بی‌اساس" خوانده و پرونده روسیه را "دسیسه‌ای فراگیر" علیه خودش می‌داند.

آمادگی ترامپ به پاسخگویی به تحقیقات اف بی آی

دونالد ترامپ اعلام کرد اخیرا اعلام کرد ، "چشم انتظار" است تا به سوالات تیمی که درباره مداخله ادعایی روسیه در انتخابات آمریکا تحقیق می‌کند، پاسخ دهد.دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا اظهار داشت، انتظار دارد ظرف دو تا سه هفته با اجازه وکلایش به سوالات رابرت مولر، دادستان ویژه این پرونده جواب دهد.ترامپ روز چهارشنبه در کاخ سفید گفت: "خیلی علاقه‌مندم در اسرع وقت این کار را انجام دهم."او افزود که "صد در صد" آماده است تحت سوگند به سوالات بازرس ویژه جواب دهد.ترامپ بار دیگر موضع همیشگی خود درباره این پرونده را تکرار کرد و ادامه داد: به هیچ وجه تبانی‌ای صورت نگرفته و هیچ کس در مسیر قانون کارشکنی نکرده است."به گزارش بی‌بی،سی، او در پاسخ به این سوال که مصاحبه چه زمانی انجام خواهد شد، افزود "حدس می‌زنم ظرف دو تا سه هفته صحبت کنیم."ترامپ به خبرنگاران گفت که هیلاری کلینتون، رقیب او در انتخابات گذشته، آمادگی ندارد تحت سوگند به سوالات اف بی آی درباره استفاده از یک سرور شخصی برای ارسال ایمیل در دوران تصدی وزارت خارجه جواب دهد.رئیس جمهوری آمریکا که عضو حزب جمهوری خواه است همچنین گفت، به یاد ندارد که از مدیر موقت اف بی آی (پلیس فدرال) درباره اینکه در انتخابات به چه کسی رای داده، سوال کرده باشد.اندرو مک‌کیب که ماه مه گذشته پس از اخراج جیمز کومی از طرف ترامپ به عنوان مدیر دایمی اف بی آی منصوب شد، گفته که سوالات ترامپ از او در جریان دیداری از کاخ سفید "آزارنده" بود. به گزارش روزنامه واشنگتن پست، مک‌کیب گفت به رئیس جمهوری گفته است که در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ رای نداده بود.تصور می‌شود، مولر درحال تحقیق درباره این موضوع باشد که آیا اخراج کومی تلاشی برای کارشکنی در مسیر عدالت بوده یا نه. ترامپ پیشتر در ماه جاری گفته بود که "صد در صد" آماده است تحت سوگند به سوالات پاسخ دهد، اما اضافه کرد "بعید می‌داند" مولر با او مصاحبه کند. این در حالی است که تعدادی از مشاوران ترامپ به او توصیه کرده‌اند، شخصا مقابل مولر قرار نگیرد چرا که آنها این اقدام را "خودکشی" خوانده‌اند.ناظران گفته‌اند، تمرکز مولر بر دونالد ترامپ و تلاشش برای بازجویی از او احتمالا به شک و گمان‌های مولر مبنی بر تبانی رئیس‌جمهوری آمریکا با روس‌ها خاتمه می‌دهد، این در حالی است که برخی مشاوران ترامپ به او نصیحت کرده‌اند، به صورت مکتوب به سوالات بازپرسان پاسخ دهد.برخی دیگر هشدار داده‌اند، تحقیقات شفاهی به ریاست‌جمهوری ترامپ ضربه می‌زند، لذا آنها او را از قرار گرفتن مقابل مولر برحذر داشته‌اند.میلونی سالون، مشاور سابق در کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا گفت: رئیس‌جمهوری و مشاورانش نمی‌خواهند مستقیما دیداری بین رئیس‌جمهوری و مولر اتفاق بیفتد و پاسخ ترامپ به صورت مکتوب را ترجیح می‌دهند، چراکه ترامپ بی‌پروا حرف می‌زند اما احتمال می‌دهند مولر به پاسخ‌های مکتوب ترامپ اکتفا نکند.وی گفت: بازپرس مولر ممکن است در صورت موافقت قضات ارشد، ترامپ را احضار کند، در این صورت ترامپ نباید این احضاریه را رد کند.

دخالت روس ها در انتخابات آمریکا از طریق فیس بوک

فیسبوک اظهار کرد، نهادهای روسی طی کمپین انتخاباتی ۲۰۱۶ آمریکا، ۱۲۹ رویداد (event) را در این شبکه اجتماعی ایجاد کرده‌اند.به گزارش خبرگزاری رویترز، فیسبوک در بیانیه‌ای به قانونگذاران آمریکا اظهار کرد که ۳۳۸ هزار و ۳۰۰ حساب کاربری مختلف در فیسبوک این رویدادها را دیده و ۶۲ هزار و ۵۰۰ حساب کاربری هم اعلام کرده‌اند که در آن‌ها حاضر خواهند شد. این شرکت گفت، اطلاعاتی از اینکه کدام یک از این رویدادها برگزار شده‌اند، در دست ندارد.بزرگ‌ترین شبکه اجتماعی جهان در ماه سپتامبر تنها اعلام کرده بود که روس‌ها "چندین رویداد" را در فیسبوک ایجاد کرده بودند. بررسی این رویدادها نشان می‌دهد که دست‌کم تعدادی از آن‌ها تجمعات سیاسی درخصوص مسائل مختلفی از جمله مهاجرت بوده‌اند. روسیه نتیجه‌گیری آژانش‌های اطلاعاتی آمریکا مبنی بر اقدام این کشور برای مداخله در انتخابات ۲۰۱۶ را تکذیب می‌کند.فیسبوک این جزییات را در پاسخ به درخواست کمیته اطلاعاتی سنای آمریکا، به کنگره ارائه کرد.فیسبوک اعلام کرد که میان بازاریابی آنلاین روسیه در سال ۲۰۱۶ و کمپین دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا "هم‌پوشانی" دیده اما آن را "ناچیز" دانست. این شرکت اظهار کرد، در جایگاهی نیست که ادعای تبانی میان کمپین ترامپ و روسیه را اثبات یا رد کند.فیسبوک پیش از این اظهار کرده بود که در حدود ۱۲۶ میلیون آمریکایی ممکن است مطالب سیاسی در حمایت از روسیه را طی دوسال اخیر در فیسبوک دیده و ۱۶ میلیون تن از آنان هم در اینستاگرام در معرض اطلاعات روسیه قرار گرفته باشند.این شرکت همچنین اعلام کرد که دیگر آنتی‌ویروس روسی "کسپرسکی" را به عنوان آنتی‌ویروس توصیه شده خود ترویج نمی‌کند. کسپرسکی بارها ادعای مقامات امنیتی آمریکا مبنی بر جاسوسی نرم‌افزار این شرکت را تکذیب کرده است. این ادعا از جانب مقامات آمریکایی در سال گذشته موجب شد تا استفاده از آنتی‌ویروس این شرکت در آمریکا ممنوع شود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار