کد خبر: ۵۶۴۳۸
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۲
سخنگوی دولت به دیوان محاسبات پاسخ داد؛
نوبخت گفت: دیوان محاسبات برمبنای لایحه تفریغ که باید از سوی قوه مجریه تهیه شود، باید روی آن کار کند، اما دیوان خود روی آن کار کرد و گزارش تفریغ را تهیه کرد. حداقل باید دولت را مطلع می‌کرد که این موارد وجود دارد.
11 هزار میلیارد تومان پول گاز دقیقا کجاست؟!
نوبخت گفت: دیوان محاسبات برمبنای لایحه تفریغ که باید از سوی قوه مجریه تهیه شود، باید روی آن کار کند، اما دیوان خود روی آن کار کرد و گزارش تفریغ را تهیه کرد. حداقل باید دولت را مطلع می‌کرد که این موارد وجود دارد.
محمدباقر نوبخت، معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه صبح امروز در یک نشست خبری با بیان اینکه دیوان محاسبات مدتی است که گزارش تفریغ بودجه را به موقع ارائه می‌کند و ما از دیوان محاسبات قدردانی میکنیم گفت: طی‌سال‌های گذشته رویکرد دیوان محاسبات این بوده که تلاش می‌کند به عنوان یک دستگاه نظارتی قانونمند، واقع‌بین و هدایتگر دستگاه‌ها عمل کند.
وی افزود: در مقابل، روش دیگری هست که به صورت مچ‌گیری است که باز هم باید از دیوان محاسبات تقدیر و تشکر کرد.
نوبخت خاطر نشان کرد: دیوان محاسبات برمبنای لایحه تفریغ که باید از سوی قوه مجریه تهیه شود، باید روی آن کار کند، اما دیوان خود روی آن کار  کرد و گزارش تفریغ را تهیه کرد. حداقل باید دولت را مطلع می‌کرد که این موارد وجود دارد.
وی ادامه داد: این‌گونه نه‌تنها تشویش اذهان عمومی نمی‌شد بلکه مورد استفاده رسانه‌های معاند هم قرار نمی‌گرفت.
نوبخت افزود: اعداد و ارقامی مطرح شد که کسانی که از اصطلاحات حقوقی و مالی اطلاعاتی ندارد، باعث انتقاد آنها شد.بر این اساس، امروز دولت وظیفه پاسخ‌گویی در سازمان برنامه بودجه دارد.
وی افزود: بنده انتظار دارم با شفافیت و روشنی بتوانیم این موارد را تبیین کنیم و به برخی از ایرادات و اشکالاتی که در گزارش دیوان محاسبات وجود داشت، بپردازیم ، به طور طبیعی ما هر سال در تبصره‌های مختلف تلاش می‌کنیم مجوزهایی برای استفاده از منابع مالی داخلی و خارجی داشته باشیم.
 وی گفت: امسال در بند الف تبصره ۵ اجازه استفاده از انتشار اوراق مشارکت به شرکت‌های دولتی داده شد.
نوبخت ادامه داد: آیا سال قبل شرکت‌ها از همه اوراق استفاده کردند؟ پس‌این‌که ما اجازه انتشار اوراق را داشته باشیم با این‌که تکلیف داشته باشیم، مجزا و متفاوت است.
وی گفت: این‌که اوراق مشارکت را نوعی آینده فروشی‌تحلیل می‌کنند، اشتباه است، کاش دیوان محاسبات پیش از انتشار این گزارش از ما سوال می‌کرد تا اذهان عمومی دچار تشویش نشود.
رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: اینکه مبالغی از وجوه بدون مصوبه از سوی شرکت ملی نفت ایران برای امر مرتبط با بنزین استفاده شود، با اینکه اذهان عمومی تهییج شود که ۴ هزار و ۴۷۹ میلیارد تومان پول به خزانه نرفت، خیلی متفاوت است.
رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه تا پایان سال ظرفیت از برخی میادین مشترک به ۳۵۰ هزار بشکه خواهد رسید، افزود: عدم واریز ۱۱ هزار و ۴۷۹ میلیارد تومان فروش گاز طبیعی به حساب خزانه صحیح نیست؛ در حالیکه بر اساس ساز و کارهایی که بین خزانه داری کل و شرکت ملی گاز ایران در ده ماهه ابتدای سال ۹۵ مطرح شد که بر اساس آن باید سهم هر یک از ذی نفعان فروش منابع گاز طبیعی باید پرداخت شود، این رقم نیز به حساب خزانه واریز شده است، بنابراین اگر این اتفاق رخ نمی داد و واریزی صورت نمی گرفت، حتما سازمان حسابرسی تذکر می داد.
نوبخت با اشاره به سخنان رئیس دیوان محاسبات مبنی بر عدم واریز وجوه شرکت ملی گاز به حساب خزانه گفت: اینکه مبالغی از وجوه بدون مصوبه از سوی شرکت ملی نفت ایران برای امر مرتبط با بنزین استفاده شود، با اینکه اذهان عمومی تهییج شود که ۴ هزار و ۴۷۹ میلیارد تومان پول به خزانه نرفت، خیلی مشکل دار است.
نوبخت با اشاره به اینکه کل فروش بنزین و بنزین سوپر در کشور  مشخص است، گفت: طبق قانون باید حداکثر تا ٥٠ درصد برای پرداخت یارانه نقدی، ٣٠درصد برای تولید و مبالغ دیگر به خزانه رود. بر اساس قانون، باید بخشی بعنوان مالیات بر ارزش افزوده، بخشی برای نوسازی لوله ها و نیز ٤میلیون تن قیر رایگان نیز باید داده شود؛ پس تمامی این رقم وجود دارد که البته خالص این ارقام باید به خزانه واریز شود و هزینه ها باید از آن کم شود.
نوبخت با بیان اینکه شرکتها حتما باید واریزی خود را به خزانه صورت دهد گفت: ما به دنبال شفاف سازی واریزها و درآمدها هستیم و از رویکرد دیوان محاسبات استقبال می کنیم و بنابراین باید دقیق حسابکشی کرد.
نوبخت گفت: حساب خزانه نشان می دهد چه پولی به آن واریز نشده است، دیوان محاسبات باید اگر ابهام دارد از ما مدرک بگیرد؛ البته دیوان محاسبات رویکرد درستی دارد ولی بر اساس قانون و عقل اگر قرار است که موردی مطرح شود که شبهه ناک است باید از دولت درخواست صورتحساب می‌خواست نه اینکه حرف می پراند.
نوبخت ادامه داد: در دیوان محاسبات آمده است، مبلغ ١٢٨ میلیون دلار سهم صندوق توسعه ملی از خالص صادرات گاز طبیعی به صندوق واریز نشد و در مورد دیگر ١ میلیارد و ٤٨ میلیون دلار از سهم صادرات نفت واریز نشده است.


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار