کد خبر: ۵۶۴۵۳
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۰
از پیش بینی افزایش چشمگیر قیمت ملک تا تکذیب یک شایعه تبلیغاتی؛
تجارت آنلاین: شایعه گرانی مسکن در سال 97 این روزها در بسیاری از املاکی ها شنیده می شود. شایعه ای که می گوید مسکن در حال خروج از رکود و داغ شدن بازار معاملاتی است و این روند به رشد چشمگیر قیمت ها در چند ماه آینده منجر می شود.
قیمت مسکن در سال 97 چقدر گران می شود؟!
تجارت آنلاین: شایعه گرانی مسکن در سال 97 این روزها در بسیاری از املاکی ها شنیده می شود. شایعه ای که می گوید مسکن در حال خروج از رکود و داغ شدن بازار معاملاتی است و این روند به رشد چشمگیر قیمت ها در چند ماه آینده منجر می شود. شایعه ای که البته از سوی مسئولان تکذیب می شود.
مشاهدات میدانی بازار مسکن نشان می‌دهد پس از افزایش قیمت در آذر و دی امسال، این روزها قیمت مسکن به ثبات رسیده و پالس مثبتی از سوی بازار برای افزایش مجدد نرخ ها صادر نمی‌شود.  این در حالی است که برخی از مشاوران املاک و فعالان بازار با بیان اینکه مسکن به سوی گرانی لجام گسیخته گام بر می دارد مردم را به خرید تا پایان سال جاری دعوت می کنند.
بر اساس گزارش‌های اعلامی بانک مرکزی و وزارت راه و شهرسازی، دو ماه آذر و دی ماه امسال بازار مسکن از رونق خوبی برخوردار بود؛ به گونه ای که میزان معاملات در آذرماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، از رشد ۵۰ درصدی برخوردار بود. همچنین این روند در دی ماه ادامه یافت و به گفته معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی، حجم معاملات مسکن در دی ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل، حدود ۱۳ درصد رشد داشته است؛ اما این شاخص در مقایسه با ماه قبل از دی ماه امسال (آذر ۹۶) کمی بیش از ۷ درصد رشد داشته است.
کارشناسان اقتصادی مسکن معتقدند علت افت شدید، روند رو به رشد بازار مسکن در دی ماه و نیز سوء استفاده برخی مالکان از فضای رونق ایجاد شده برای خرید مسکن است که به نظر می رسد تحریک بعضی از مشاوران املاک در ایجاد این جو و تحریک فروشندگان و مالکان بی تأثیر نیست. در عین حال، افزایش قیمت مسکن به همراه افزایش خرید و فروش آن می تواند در دستیابی مشاوران املاک به حق کمیسیون های نجومی مؤثر باشد.
با این حال بررسی ها نشان می دهد پس از آنکه قیمت ها به یکباره افزایش یافت و بخش نسبتا مهمی از خریداران واقعی و مصرف کننده واحدهای مسکونی از خرید مسکن عقب نشستند، فروشندگان واقعی بازار مسکن که در برخی موارد بیش از دو تا سه سال است که در انتظار ایجاد رونق در بازار مسکن برای فروش واحدهای مسکونی خود هستند، برای ترغیب مجدد خریداران به بازگشت به صحنه خرید و فروش مسکن، شعار بازگشت به قیمت های قبل از گران شدن ناگهانی مسکن را سر می دهند.
این در حالی است که برخی مالکان به خصوص واحدهای مسکونی ای که از آپشن های مورد علاقه خریداران مانند آسانسور و پارکینگ و سن بنای کمتر از ۵ سال بهره ای نبرده اند، تا حدودی از ارقام عجیب و غریب عقب نشینی کرده و قیمت واحدهای مسکونی خود را تا حدودی کاهش داده اند.
اما آنچه سبب شده تا روند بازگشت قیمت مسکن به مهر و آبان ماه امسال از سرعت بالایی برخوردار نباشد، کمبود واحدهای مسکونی نوساز و غیر لوکس است. در حال حاضر به دلیل توقف ساخت وساز واحدهای مسکونی مصرفی در مناطق متوسط نشین، خریداران به دنبال خرید واحدهای مسکونی زیر ۵ سال ساخت هستند که این افزایش تقاضا و کمبود عرضه، تا حدودی روند کاهش قیمت مسکن را کند کرده است. به گفته کارشناسان بازار مسکن، تنها راه ایجاد رونق متعادل در بازار مسکن، نوسازی بافت های فرسوده و ساخت و ساز در محله های پرطرفدار و در ابعاد و سایز مصرفی (بین ۵۰ تا ۸۰ متر مربع) است که اجرای این پروژه ها هم می تواند به اشتغال منجر شود و هم روتق بازار مسکن را در پی خواهد داشت.
گفتنی است بر اساس مشاهدات میدانی در بازار مسکن، می توان تا حدودی تعادل، ثبات و آرامش قیمت ها را مشاهده کرد. ضمن اینکه مالکان واحدهای مسکونی کم طرفدار همچون واحدهای بالای ۲۰ سال ساخت، بدون آسانسور و پارکینگ و واقع در محله های پُرتردد و شلوغ که از کاهش نسبی تعداد خریداران مسکن آگاه شده اند، آماده واگذاری ملک خود با بیشترین تخفیف هستند که به قیمت های ماه و آبان بازار مسکن امسال نزدیک می شود.
محمدرضا جلالی، یکی از مشاوران املاک محله سلسلبیل در گفت وگو با مهر درباره کاهش قیمت املاک اظهار داشت: در حالی که در تابستان و ابتدای پاییز امسال، واحد مسکونی بالای ۱۰ سال ساخت در رودکی شمالی، حداکثر متری ۳ و نیم میلیون تومان بود، اما با افزایش قیمت ها در آذر و دی ماه به ۴ و نیم میلیون تومان رسید که این رقم درحال حاضر، به ۴ میلیون تومان هم کاهش یافته است.
به گفته این مشاور املاک، واحد مسکونی ۱۴ سال ساخت ۷۰ متری دوخوابه با پارکینگ تک واحده ولی بدون آسانسور واقع در طبقه سوم یک مجتمع ۴ طبقه، ۲۸۰ میلیون تومان آماده فروش است. این واحد در دو هفته قبل تا ۳۲۰ میلیون تومان قیمت گذاری شده بود که این رقم برای چنین واحدی بسیار بالا بود. به همین دلیل، مالک این واحد در پی عدم استقبال مشتریان قیمت آن را به ۲۸۰ میلیون تومان کاهش داد که البته انتظار می رود از این رقم نیز کمتر فروخته شود.
ارشیا معتمدی، یکی دیگر از مشاوران املاک جوان محله استاد معین نیز در گفت وگو با مهر اعلام کرد: این محله جزء محله هایی بود که در پی افزایش قیمت مسکن در آذر و دی ماه، با بیشترین درصد افزایش نسبت به سایر محله های هم تراز خود مواجه شد؛ اما در حال حاضر قیمت واحدهای مسکونی واقع در کوچه های فرعی انتهای خیابان استاد معین به قیمت مهر و آبان نزدیک شده اند. ولی مالکان واحدهای مسکونی واقع در شمال استاد معین که از اقبال نسبتا خوب مشتری برخوردارند حاضر به کاهش قیمت ها نیستند.
وی از خرید و فروش املاک مسکونی واقع در شمال محله استاد معین تا متری ۵ و نیم میلیون تومان و جنوب این خیابان (نرسیده به انتهای بزرگراه یادگار امام (ره)) تا متری ۳ و نیم میلیون تومان خبر داد.
مشاهدات میدانی مهر از قیمت املاک مسکونی در منطقه ۵ محله پونک و اشرفی اصفهانی، از ایجاد ثبات در قیمت ها و عدم افزایش نرخ ها گواهی می دهد. از سوی دیگر قیمت املاک مسکونی محله های کم طرفدار نه تنها افزایش نیافته، بلکه با کمبود تقاضا روبه رو هستند. به عنوان نمونه در برآورد میدانی خبرنگار مهر از مشاوران املاک محله بریانک، نزدیک به ۳۵ واحد مسکونی با بازه قیمتی ۹۵ تا ۱۲۵ میلیون تومان یافت می شد که به دلیل نبود مشتری، ماه هاست در دفاتر مشاوران املاک از سوی فروشنده فایل شده اند.

* گرانی مسکن شوی تبلیغاتی است
شایعه گرانی مسکن در سال 97 این روزها در بسیاری از املاکی ها شنیده می شود. شایعه ای که می گوید مسکن در حال خروج از رکود و داغ شدن بازار معاملاتی است و این روند به رشد چشمگیر قیمت ها در چند ماه آینده منجر می شود. شایعه ای که البته از سوی مسئولان تکذیب می شود.
در همین رابطه معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه نگرانی که برای ادامه رونق بازار مسکن وجود دارد، ادامه تلاطم ارز است، می گوید: افزایش قیمت در بازار مسکن صحت ندارد و شوی تبلیغاتی برای گران کردن مسکن است.
 حامد مظاهریان در جمع خبرنگاران با اشاره به وضعیت بازار مسکن و اثر گذاری التهابات ارز بر این بازار اظهار می کند: رشد شاخصه های مانند مبایعه نامه ها، ارزش قراردادها و تعداد مجوز ها و پروانه های ساختمانی در دو ماه  آذر و دی نشان می دهد که بازار مسکن وارد دوره رونق شده است.  
وی با بیان اینکه  رونق در بازار مسکن در ماه ابتدای امسال نهادینه شده است، می افزاید: در ۱۰ ماه گذشته شاهد رشد 6 درصدی صدور پروانه های ساختمانی بوده ایم.
معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه یکی از نگرانی ها برای ادامه رونق بازار مسکن ، تلاطم ارز است، می گوید: بازار ارز موازی بازار میکن است و اگر نتواند در بازه زمانی کوتاه به تعادل برسد، بر روی سایر بازارهای موازی اثر نامطلوب می گذارد.  
مظاهریان درباره ادعاهایی مبنی بر افزایش 50 درصدی قیمت مسکن در بازار تاکید می کند: این حرف به هیچ وجه علمی نیست. اینکه تعداد معدودی مالک اقدام به افزایش ناگهانی قیمت ملک خود کنند، ملاک عمل نیست به نظر من ای اظهارات برای ایجاد بی ثباتی در بازار مسکن است چون در دی ماه ۱۹ هزار معامله در تهران صورت گرفت که با بررسی آنها می توان میانگین افزایش قیمت ها را تعیین کرد. بازار تعیین کننده قیمت است نه افراد آیا آنکه قیمت ملک خود را ۵۰ درصد افزایش داده، تانسته آن را به فروش برساند؟
وی  با تاکید بر اینکه این اظهارات شوی تبلیغاتی برای گران کردن مسکن در بازار است، اظهار می دارد: بر اساس همه معاملات ثبت شده در شهر تهران افزایش قیمت ۱۰ ماهه ۸ درصد و نقطه به نقطه ۱۵ درصد است بنابراین افزایش قیمت مسکن هنوز به تورم عمومی نرسیده است این اظهارات یک شوی تبلیغاتی برای گران کردن مسکن است و به هیچ وجه صحت ندارد چون هنوز با مازاد عرضه مسکن مواجهیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در سال آینده اگر تلاطم بازارهای موازی ادامه نیابد و منابع مالی از بانک ها به سمت بازارهای موازی حرکت نکند، روند رو به رشد بازار مسکن ادامه یابد، ادامه می دهد: با این حال احتمال تثبیت نرخ ارز بسیار بالاست و در سال آینده بازار مسکن نیز روند رونق خود را ادامه می دهد.



نام:
ایمیل:
* نظر: