کد خبر: ۵۶۵۵۸
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۲
انتشارات فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران، آموزش هنر قلمزنی به زبانی ساده و گام به گام را در کتابی با عنوان «خودآموز فنون قلمزنی» منتشر کرد.

به گزارش پایگاه خبری تجارت آنلاین به نقل از خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، قلمزنی هنری والا و ارزشمند در فرهنگ سنتی، هنرهای معنوی ایرانیان است و از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است که به کمک ذوق و اندیشه هنرمند ایرانی با تأثیر از آداب،سنن، فرهنگ و مذهب قلمزنی از کذشته‌های دور و نسل به نسل تا به امروز منتقل شده است. امروز ایران یکی از دوره‌های کند تحول خود را طی می‌کند. نوآوری و به روزشدن در این رشته هنری کمتر دیده می‌شود و قلمزنی در مقایسه با هنرهایی مانند نقاشی، مجسمه‌سازی، نمایش، هنرهای مفهومی، سینما نتوانسه به رشد و بالندگی برسد و هر روز بیشتر از پیش از نوگرایی و به روز شدن فاصله گرفته است.

همه کتاب‌های آموزشی قلمزنی موجود در ایران ملغمه‌ای از «تاریخ»، «آموزش»  و «معرفی پیشکسوتان» هستند که تکلیف خواننده نه با تاریخ آن به درستی روشن است و نه از شیوه آموزش آن راه به جایی می‌برد و نه با پیشکسوتان این رشته هنری به شکلی کاربردی آشنا می‌شود.

«خودآموز فنون قلمزنی (آموزش گام به گام تمامی فنون قلمزنی...)» عنوان کتابی است از محمد صحرانورد که توسط موسسه تأليف، ترجمه و نشر آثار هنري(متن) وابسته به فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران به چاپ رسیده و موضوع اصلی این کتاب حکاکی روی فلز است.
 
در این کتاب تلاش شده است از سویی با بهره‌گیری از آموزه‌های چند هزار ساله اجدادی و از سوی دیگر با توجه به استانداردهای آموزشی هنر معاصر جهان، پیچیده‌ترین فنون قلمزنی معاصر ایران از جمله قلمزنی، جُنده‌کاری، مشبک‌کاری، قلم‌گیری، قلع‌کاری، اسیدکاری، طلاگذاری، دواتگری، خم‌کاری، ساخت قلم‌ها و... را به زبانی ساده و گام به گام و همراه با اجرای یک نمونه عملی آموزش داده شود.

در نگارش این کتاب ابتدا سعی شده است تعریف دقیقی از قلم‌زنی در دو معنای کلی و تخصصی ارائه و سپس تمرین‌های سه‌گانه عملی، نظری و خیالی ارائه شود. کتاب شامل 5 بخش است که اولین بخش این کتاب به معرفی تجهیزات، ابزار و مواد موردنیاز قلمزنی پرداخته است و هر آنچه را که برای شروع قلمزنی نیاز است را برای مخاطب تشریح کرده است، در فصل دوم تکنیک‌های قلمزنی شامل نحوه برش، قیرگیری، انتقال طرح، جداسازی قیر از فلز، هموارکاری، پرداخت‌کاری، رنگ آمیزی، مراحل قلمزنی، سایه پردازی، مشبک‌هاری و سایر تکنیک‌های مورد نیاز در کار قلمزنی را گام به گام توضیح داده و در فصل سوم هم به نحوه ساخت ابزارهای قلمزنی شامل ساخت قلم‌ها، چکش، قیچی، پرگار، سندان‌ها و انبرها پرداخته  است.
 
در فصل چهارم  با عنوان «مقدمه‌ای بر مشق خیالی» سخن نویسنده با هنرمندان این حوزه در یک پاراگراف گنجتنده شده و فصل پایانی هم پیوست‌هایی شامل واژه‌نامه‌ها، کتابشناسی، نمایه و تصاویر را در خود جای داده است.
 
این کتاب نه تنها برای تمامی قلمزن‌ها بلکه برای مجسمه سازان، جواهرسازان، موزه‌ها و گالری‌هایی که آثار قلمزنی نگهداری می‌کنند و تمام کسانی که بخش‌هایی از هنرشان با هنر قلمزنی مشترک است کاربرد خواهد داشت.

كتاب «خودآموزِ فنون قلم‌زني» به کوشش محمد صحرانورد در 5 فصل و با شمارگان 1000 نسخه، در 224 صفحه، به قيمت 38 هزار و 500 تومان توسط مؤسسه تأليف، ترجمه و نشر آثار هنري(متن)  وابسطه به فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران به بازار کتاب عرضه شده است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار