کد خبر: ۵۶۶۱۸
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۵
پیش بینی نوسان قیمت ها در بازار سکه و طلا
تجارت آنلاین: بازار سکه از یکی - دو ماه پیش با تغییرات افزایشی همراه بود و به شکل بی سابقه‌ای در سال جاری با جهش قیمت روبرو شد و به بالاترین نرخ در سال ۱۳۹۶ رسید. حالا همه منتظرند بدانند سال آینده بازار سکه روی کدام پاشنه می چرخد؛ ارزانی یا گرانی؟
سکه در سال 97 گران می شود یا ارزان؟!
بازار سکه از یکی - دو ماه پیش با تغییرات افزایشی همراه بود و به شکل بی سابقه‌ای در سال جاری با جهش قیمت روبرو شد و به بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید که به بالاترین نرخ در سال ۱۳۹۶ است. حالا همه منتظرند بدانند سال آینده بازار سکه روی کدام پاشنه می چرخد؛ ارزانی یا گرانی؟
سکه تمام در ماه گذشته افزایش ۱۲۰ هزار تومانی قیمت را تجربه کرد که علت این افزایش بی سابقه در یک ماه، به دلیل تاثیرپذیری از افزایش نرخ دلار مطرح می‌شود.
بازار سکه از یکی - دو ماه پیش با تغییرات افزایشی همراه بود و به شکل بی سابقه‌ای در سال جاری با جهش قیمت روبرو شد و به بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید که به بالاترین نرخ در سال ۱۳۹۶ است.
بررسی روند نرخ سکه تمام نشان می‌دهد که این نوع سکه در یک ماه گذشته با افزایش حدود ۱۲۰ هزار تومانی قیمت روبرو بوده است؛ به گونه‌ای که از یک میلیون و ۳۹۶ هزار تومان به یک میلیون و ۵۱۹ هزار تومان رسید.
عوامل مختلفی برای افزایش قیمت سکه در بازار مطرح می‌شود؛ افزایش قیمت جهانی طلا در شروع سال جدید میلادی، بالا رفتن نرخ دلار در بازار داخلی و افزایش تقاضا از جمله مهمترین عواملی هستند که برای افزایش قیمت سکه از سوی دست‌اندرکاران بازار مطرح می‌شود.   
در این رابطه محمد کشتی آرای - عضو اتحادیه طلافروشان –افزایش قیمت را ناشی از صعود قیمت طلا  در شروع سال جدید میلادی دانست .
به گفته وی، افزایش قیمت جهانی طلا از یک طرف و پرش یکباره نرخ ارز و رسیدن آن به ۴۷۵۰ تومان از طرف دیگر باعث شد که قیمت سکه هم‌پای قیمت جهانی طلا و هم ‌پای نرخ ارز روند صعودی پیدا کند و دچار افزایش این‌چنینی شود. طبیعتا با توجه به این افزایش‌ها مقداری در بازار التهاب ایجاد شد و همین التهاب به نوعی باعث شد که خرید طلا و سکه مجددا بین مردم رایج شود.
کشتی آرای اضافه کرد: در حال حاضر بانک مرکزی همچنان به حراج سکه ادامه می‌دهد. البته این تصور وجود دارد که وقتی سکه حراج می‌شود حتما باید نرخ آن پایین آید اما در واقع اینگونه نیست و حراج سکه قیمت را تعدیل می‌کند.  
انتقاد کشتی آرای در خصوص اینکه حراج سکه تاثیر چندانی بر بازار نداشته در حالی اتفاق می افتد که مدیرعامل بانک کارگشایی معتقد است که حراجی‌های سکه، حباب سکه را کم و از افزایش‌های بیشتر قیمت جلوگیری کرده است
در نیمه اول آذر امسال مسئولان اتحادیه طلا و جواهر اعلام کردند که بیش از ۲۰۰ هزار تومان قیمت سکه حباب دارد.
به منظوراز بین بردن این حباب قیمتی، در آذر ماه بانک مرکزی از طریق بانک کارگشایی در چندین نوبت اقدام به حراج سکه کرد؛ اقدامی که به صورت موقتی قیمت سکه را پایین آورد اما بعد از یک وقفه کوتاه مجددا قیمت سکه به سمت افزایش حرکت کرد.
آن طور که سلیمانی - مدیرعامل بانک کارگشایی - اعلام کرد طی مدتی که حراج سکه برگزار شد، حباب سکه از ۲۱۰ هزار تومان به ۹۰ هزار تومان کاهش پیدا کرده است.
وی همچنین در روزهای اخیر گفته بود که گرانی دلار و افزایش قیمت هر اونس طلا عوامل اصلی گرانی سکه بوده و اگر حراجی‌ها برگزار نمی‌شد و عرضه افزایش نمی‌یافت به طور حتم قیمت‌ها اکنون بالاتر بود.
اما در جدیدترین اظهار نظرها، مسئولان اتحادیه طلا و جواهر از کاهش حباب سکه نسبت به ماه گذشته خبر داده‌اند و معتقدند که حراج سکه تاثیر چندانی در بازار نداشته است.

محمد ولی - رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران - در گفت‌وگو با ایسنا، در این‌باره توضیح داده که نوسانات سکه به وضعیت عرضه و تقاضا برمی‌گردد. اگر افرادی که عرضه سکه را در اختیار دارند بتوانند عرضه و تقاضا را تنظیم کنند، نوسانات به این شکل به وجود نمی‌آید.
به گفته محمد ولی، بانک مرکزی مسئولیت تنظیم عرضه در بازار سکه را دارد و اقداماتی مثل حراج سکه توسط کارگشایی هم نتواسنت تاثیر چندانی داشته باشد.
به گفته رئیس اتحادیه طلا و جواهر، حباب سکه نسبت به ماه گذشته بسیار کم شده است اما نیاز است که بانک مرکزی نبض بازار را در دست بگیرد تا مجددا قیمت سکه بالا نرفته است.
وی اظهار کرد که بانک مرکزی و اتحادیه طلا و جواهر باید با یکدیگر هماهنگ عمل کنند و تعامل داشته باشند تا بتوانند جلوی نوسانات غیر طبیعی و حباب‌های بزرگ سکه را بگیرند.
 محمد ولی درباره میزان حباب سکه تصریح کرد که که در حال حاضر سکه تمام بین ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان حباب دارد که نسبت به ماه قبل کاهش پیدا کرده است اما برخی می ترسند در روزهای آینده و با پیش بینی افزایش قیمت طلا سکه باز هم گران تر شود.
رئیس اتحادیه صادرگنندگان و تولیدکنندگان طلا گفت: تا چند ماه آینده در بازار داخلى و خارجى شاهد سیر صعودى قیمت طلا خواهیم بود، اما بعد از آن ثبات به بازار بازمى گردد و به طور حتم جایگاه خود را در بازار پیدا مى کند.
رئیس اتحادیه صادرگنندگان و تولیدکنندگان طلا در پایان به قیمت طلا در بازار جهانى طى چند روز آینده را اینگونه بیان کرد: با توجه به پیش بینى هاى انجام شده از سوى تحلیلگران و نیز کارشناسان به دلیل ورود حجم سرمایه در بازار، قیمت اونس طلا طى روزهاى آتى به یک هزار و ٤٤٠ دلار خواهد رسید که این امر تاثیر بسزایى را در بازار داخلى خواهد گذاشت.



نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار