کد خبر: ۵۶۶۵۴
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۶
گزارش «تجارت آنلاین» از وضعیت اسف‌بار فرودگاه‌های امام و مهرآباد پس از بارش برف
تجارت آنلاین: بارش تنها ۲۴ ساعت برف کل سیستم حمل و نقل کشور را فلج کرد. این بحران کاملا در وضعیت این‌روزهای دو فرودگاه مهرآباد و امام خمینی( ره) هویداست.

گروه راه و مسکن: بارش تنها ۲۴ ساعت برف کل سیستم حمل و نقل کشور را فلج کرد. این بحران کاملا در وضعیت این‌روزهای دو فرودگاه مهرآباد و امام خمینی( ره) هویداست، متاسفانه در طول روزهای گذشته دو فرودگاه مهرآباد و امام‌خمینی (ره) به دلیل بارش برف و در پی آن مسدود شدن باندها و پایین‌ آمدن دید افقی خلبانان نتوانستند تعداد زیادی از پروازهای خود را عملیاتی کنند و همین موضوع مشکلاتی جدی برای مسافران این فرودگاه‌ها به‌وجود آورده است. البته ناگفته نماند که قرار گرفتن فرودگاه مهرآباد در شهر تهران و برنامه‌ریزی این فرودگاه تنها برای انجام پروازهای داخلی باعث شده است که حجم مشکلات مسافران در این فرودگاه با فرودگاه امام خمینی (ره) قابل مقایسه نباشد، هرچند که در روزهای ابتدایی تعداد زیادی از مسافران در ترمینال فرودگاه مهرآباد هم سرگردان بودند و لغو پی در پی پروازها مشکلاتی را برای آن‌ها به وجود آورد. آمارهای جدید شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری ایران حاکی از آن است که پس از برپایی مجدد پروازها در فرودگاه مهرآباد تاکنون بیش از ۳۰۰ نشست و برخاست انجام شده است، اما گزارش‌های مردمی حاکی از آن است که همچنان تعدادی از پروازها در فرودگاه مهرآباد با تاخیرهایی چند ساعته انجام می‌شود و بعضی از مسافران مجبور شده‌اند برای انجام پروازهای داخلی‌ خود ساعت‌ها در سالن ترانزیت معطل بمانند.

* بعد سه روز میخوام کمک کنم!

علی‌رغم اجرای شوی پیروزی توسط مسئولان شرکت فرودگاه‌ها از شامگاه دوشنبه شب، اما مسافران فرودگاه امام‌خمینی از تداوم و تشدید مشکلات در این فرودگاه خبر می‌دهند.
فرودگاه امام‌خمینی (ره) از روز یکشنبه با بارش برفی که سنگین اعلام شده است از کار افتاده و تمام پروازهای آن تا امروز به حالت تعلیق درآمده است، هرچند که دیروز سه‌شنبه دهم بهمن‌ماه اعلام شد باند پروازی این فرودگاه باز شده است، اما گفته می‌شود؛ به خاطر ازدحام مسافران معطل که در این چند روز نه راه پس داشته‌اند و نه راه پیش، مهم‌ترین فرودگاه بین‌المللی ایران هنوز موفق نشده به مدار فعالیت بازگردد و روال کار در آن عادی نشده است.
به‌طوری که تعداد زیادی از مسافران که بیشتر آن‌ها همراه با خانواده خود هستند، چهار روز است در این فرودگاه معطل مانده‌اند و با توجه به فراهم نبودن شرایط نه امکان خروج از فرودگاه را دارند و نه می‌توانند از سالن ترانزیت بیرون بیایند. گزارش‌ها حاکی از آن است که معطل‌ماندن در این شرایط وخیم، باعث شده تعداد زیادی از مسافران به حرکات اعتراضی دست بزنند به‌طوری که برخی مسافران فریادها و شعارهای اعتراضی با در دست داشتن پلاکاردهایی با عناوین داوطلب برف روبی فرودگاه، بعد سه روز میخوام کمک کنم و... ازسرمی‌دهند. همچنین خبرها حاکی از آن است که با توجه به لغو تعداد زیادی پرواز فرودگاه امام خمینی (ره) و انسداد برخی آزاد‌راه‌های منتهی به این فرودگاه، تاکسی داران برای انتقال مسافران به رباط‌کریم و تهران به ترتیب درخواست 500 هزار تومان و یک میلیون تومان را می‌کنند!

*ایرلاین‌هاحاضر به ضرب مهر کنسلی روی کارت پروازها نیستند
به گفته یکی از مسافران پرواز تهران ـ استانبول قرار بود هواپیما روز دوشنبه ساعت
۱۵:۳۰ تهران را ترک کند، از آنجایی که در رسانه‌ها اعلام شده بود مسیر دسترسی ها از دو آزادراه تهران ـ قم و تهران ـ ساوه به فرودگاه امام خمینی (ره) مسدود است یا به کندی صورت می‌گیرد، به همین دلیل از ساعت ۱۰ صبح از منزل خارج شدم و پس از ۴ ساعت به فرودگاه امام خمینی (ره) رسیدم. پس از آن اعلام شد پرواز ساعت ۲۰ شب انجام می‌شود. از ساعت ۱۹ که کانتر باز و کارت پرواز صادر شد، مسافران به تدریج وارد سالن ترانزیت شدند. پس از آن ساعت ۲ بامداد اعلام کردند مسافران برای بررسی مدارک خود به گیت خروج مراجعه کنند که پس از آن در ساعت ۲:۳۰ بامداد روز سه شنبه برای سوارشدن به اتوبوس جهت عزیمت به سمت هواپیما، وارد رمپ خروج شدیم. اما فاصله بین رمپ تا اتوبوس به قدری برف وجود داشت که مسافران به سختی توانستند خود را به اتوبوس برسانند و مشخص نیست اینهمه تبلیغی که آقایان درباره برف‌روبی فرودگاه انجام می دهند، مربوط به کجاست. یک ساعت و نیم به طول انجامید تا اتوبوس بتواند مسافران را به محل توقف هواپیما برساند. یک ساعت و نیم در هواپیما نشسته بودیم و اعتراض کردیم که چرا هواپیما بلند نمی شود؛ در پاسخ به اعتراض مسافران، ساعت ۴ بامداد خلبان هواپیما اعلام کرد کروی پروازی یکی از هواپیماها در اعتراض به تأخیرهای طولانی، هواپیما را بر سر راه حرکت سایر هواپیماها متوقف کرده و خودشان از آن پیاده شده‌اند و چون این هواپیما در جلوی ما و در مسیر ما قرار گرفته، ما نمی توانیم حرکت کنیم؛ ساعت ۷ صبح روز سه شنبه خلبان اعلام کرد با توجه به اینکه چرخ هواپیمای ما یخ زده، حتی اگر هواپیمای جلویی جابه جا هم بشود، امکان پرواز برای ما وجود ندارد و مسافران باید از هواپیما پیاده شوند؛ در نهایت هم با آمدن اتوبوس ها، مسافران مجدد به سالن ترانزیت هدایت شدند. نمایندگان ایرلاین های مستقر در فرودگاه امام خمینی (ره) حاضر به ضرب مهر کنسلی روی کارت پروازها نیستند تا به مردم خسارت ندهند و مدام می گویند احتمال دارند تا چند ساعت دیگر پرواز انجام شود! با توجه به اینکه آیین نامه حقوق مسافران هوایی می گوید ایرلاین‌ها موظف به تهیه بسته های پذیرایی برای مسافران هستند، هیچ یک از این اقدامات انجام نشد؛ هیچ یک از مسافران نه پذیرایی شدند و نه به هتل‌ها منتقل شدند.

از طرف دیگر، انجام نشدن برخی پروازها از فرودگاه‌های کشور باعث سرگردانی مسافران ایرانی در خارج از مرزها شده و برگشت آن‌ها را به کشور با اختلال مواجه کرده است. این وضعیت در استانبول حادتر گزارش شده، چرا که صدای اعتراض ایرانی‌ها نسبت به بی‌مسئولیتی و بی‌مدیریتی شرکت‌های هواپیمایی کشور در قبال تعهداتی که به مسافران دارند به تلویزیون‌های ترکیه رسیده است.
به گفته یکی از مسافران در فرودگاه استانبول، صدها مسافر از شب یکشنبه تا امروز با بارش برف در فرودگاه‌ها استانبول معطل مانده‌اند. شرکت‌های هواپیمایی ایرانی نیز هیچ مسئولیتی قبول نمی‌کنند و صدها مسافر به خاطر بی‌مدیریتی این شرکت‌ها که در فرودگاه‌های استانبول شعبه دارند، چهار شب و پنج روز است که در استانبول و فرودگاه‌های آن گرفتار شده‌اند. بعضی از مسافران دو شب بدون آنکهسرپناهی داشته باشند و شرکت‌های هواپیمایی، طبق تعهداتشان برای آن‌ها هتل اختیار کنند، در فرودگاه استانبول سرگردان بودند و پس از اعتراض و دعوا که در تلویزیون‌های ترکیه هم پخش شد، در هتلی اسکان داده شدند، هرچند که وضعیت هتل‌ها اصلا قابل تعریف نیستاما از هیچی و سرگردانی در فرودگاه بهتر است. متاسفانه وضعیت پروازها هنوز مشخص نیست و نمی‌دانیم به چه علت این شرکت‌ها پاسخگو نیستند.
همچنین به گفته یکی از مسافران فرودگاه امام (ره)، پرواز ما مربوط به شرکت هواپیمایی آتا و برای ساعت ۱۱ روز یکشنبه از فرودگاه استانبول به فرودگاه امام خمینی(ره) بود اما اطلاع دادند که بدلیل بارش برف پرواز کنسل شده است.ناچار شدیم مجدد به هتل بازگشته و با هزینه شخصی خودمان یک شب دیگر در هتل اقامت کنیم و با هزینه شخصی برای ساعت ۱۴:۲۰ روز دوشنبه شرکت آتا دوباره بلیت گرفتیم. روز دوشنبه که به فرودگاه آمدیم تا ساعت ۱۷ معطل شدیم. گفتند بروید چمدان‌هایتان را تحویل کانتر دهید، سه ساعت در پشت کانتر مربوطه معطل ماندیم تا آمدند بارهایمان را تحویل گرفتند. ساعت ۱۲ گیت را باز کردند و مشخص شد مسافرانی که قبل از ما و از سه روز قبل در فرودگاه استانبول بوده‌اند در اولویت قرار گرفته‌اند و آن‌ها را سوار هواپیما کردند؛ به همین خاطر ما همچنان در فرودگاه در سرما ماندیم و نماینده شرکت آتا حتی یک بطری آب بدست مسافران نداد. متاسفانه مسافران ساک های خود را تحویل بار داده بودند و بدون لباس گرم کف فرودگاه نشسته یا خوابیده بودند. حتی برخی مسافران که نوزاد همراه داشتند، برای تامین پوشک و شیرخشک با مشکل جدی مواجه شده بودند و نماینده ایرلاین هیچ کمکی در این زمینه نکرد و حتی یک بطری آب معدنی بدست مسافران نداد. متاسفانه در این چند روز در فرودگاه استانبول، مسئولان شرکت هواپیمایی ایرانی ۱۸۰ مسافر را به ذلت کشاندند.

*بی‌کفایتی مطلق!

پس از اجرایی شدن برجام و لغو تحریم‌ها مسئولان کشوری بارها اعلام کرده‌اند که می‌خواهیم با جذب سرمایه گذار خارجی هاب منطقه شویم، متاسفانه این روزها شرایط پیش آمده برای صنعت هوانوردی کشور کاملا به کشورهای منطقه اعلام کرد که ایران توانایی انجام چنین کاری نخواهد داشت و رخدادهای اخیر در حوزه هوانوردی و فرودگاهی، بیش از هر چیز مسبب شادی کشورهای منطقه را فراهم آورد که ایران را دیگر رقیبی برای آینده خود نخواهند پنداشت، لذا سوالی که مطرح می‌شود این است که چرا این شرایط بحرانی در فرودگاه امام خمینی( ره) و فرودگاه مهرآباد ایجاد شده است و چه ارگان یا سازمانی پاسخگوی این وضعیت اسف‌بار در صنعت هوانوردی کشور است که به صورت مستقیم ، زندگی مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد؟

در این خصوص یک منبع آگاه که خود سال‌هاست به عنوان کارشناس ارشد صنعت هوانوردی فعالیت دارد در گفت و گو با «روزنامه تجارت» می‌گوید: برای پاسخ به این سوال تنها کافی است روند انتخاب مدیران صنعت هوانوردی کشور طی 10 سال گذشته بررسی شود که مشخص خواهد شد همواره رد پای یک جریان خاص بر آن حاکم است. سال 86 بود که در شرایط مشابه امروز و ورود جبهه هوای سرد، مديركل فرودگاه بين‌المللي امام خميني (ره) به صورت ناگهانی از سمت خود برکنار شد و همان سال پایگاه خبری آفتاب نیوز درخصوص علت عزل ناگهانی این مدیرکل نوشت: همزمانی این برکناری با موج‌ بی‌سابقه برف در ایران باعث شد این گمانه‌زنی شکل گیرد که نابسامانی‌های فرودگاه‌های کشور در ایام بارش برف دلیل اصلی برکناری وی بوده است، اما بنا براظهارات یک منبع آگاه برکناری مديركل فرودگاه بين‌المللي امام خميني (ره) هیچ ارتباطی با مشکلات اخیر نداشته و در حقیقت ناشی از «خشم شخصی» یک مقام ارشد اجرایی بوده است به طوری که مدیرکل فرودگاه امام در شرایطی از عزل خود مطلع شده که در حال نظارت بر عملیات پاکسازی باند فرودگاه از برف در سرمای شدید بوده است.اما جالب این است همان شخصی که 10 سال پیش به دلیل بی‌کفایتی از سوی مسئولان برکنار شده است هم‌اکنون عضو هیات مدیره شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری ایران است، همچنین یکی از مدیران در حال حاضر سازمان هواپیمایی کشوری در سال 90 پس از 25 سال فعالیت از یکی از شرکت‌های هواپیمایی برکنار شده است، لذا بدون توجه به جریان‌های سیاسی، سوال این است که مگر این اشخاص به دلیل بی‌کفایتی برکنار نشده بودند پس چرا درحال حاضر در صنعت هوانوردی کشور مشغول به کار هستند؟

این منبع آگاه تاکید می‌کند: همچنین یکی از مدیران ارشد و اجرایی درحال‌حاضر شرکت فرودگا‌ها و ناوبری ایران درگذشته کارمند اداره کل گزینش هواپیمایی کشوری بوده و رشته اصلی تحصیلی وی گیاه‌شناسی بوده است، سوال این است در تمام کشورهای دنیا از کارشناسان تحصیلکرده در رشته صنعت هوانوردی در پست‌های مدیریتی استفاده می‌شود، اما در کشورما چنین نیست. متاسفانه برخی مدیران صنعت هوانوردی در دادسرای کارکنان دولت پرونده هم دارند و پرونده این اشخاص به دلیل تخلفات اداری همچنان باز هست، لذا سوال این است که چرا چنین مدیری باید سرکار باشد؟

وی ادامه می‌دهد: سن بیشتر مدیران ارشد در صنعت هوانوردی کشور به بازنشستگی رسیده است که پس از اصلاح قانون مدیریت خدمات کشوری در سال گذشته حضور این افراد در پست مدیریتی برخلاف قانون است. بدون‌شک بی‌کفایتی مطلق باعث بروز این مشکلات در صنعت هوانوردی کشور شده است، اما مسئولان این مشکلات را بر گردن تحریم‌ها و حوادث طبیعی و یا بارش سنگین برف و دید کم و استدلال شبهه منت حفظ ایمنی، می‌اندازند!

* دانش و توان مدیریت فرودگاهی نداریم

این منبع آگاه تصریح‌ می‌کند: متاسفانه در سال 83 قرارداد ساخت فرودگاه با شرکت TAVبه دلیل تحریک برخی اشخاص که خود امروز از مدیران صنعت هوانوردی کشور هستند، به دلایل واهی نهایی نشد. همچنین شرکت ADP یکی از بزرگترین شرکت‌های طراحی، ساخت و بهره‌برداری فرودگاهی جهان است و قرار بود با تامین سرمایه از سوی خود این شرکت ، فرودگاه امام خمینی(ره ) به صورت BOT ساخته شود. در این راستا در سال 94 دولت با شرکت ADP فرانسه تفاهمنامه همکاری ساخت فرودگاه امضا کرد، اما متاسفانه هنوز این تفاهمنامه به دلیل حضور مدیران بی‌کفایت در صنعت هوانوردی کشور اجرایی نشده است، لذا سوالی که مطرح می‌شود این است که چرا تفاهمنامه با شرکت ADP به سرانجام نرسیده است که اکنون شاهد شرایط بحرانی در پی بارش برف در فرودگاه امام خمینی (ره) باشیم؟ بدون شک اگر این شرکت به ایران می‌آمد یا شرکت TAV مسئولان درخصوص ساخت و بهره برداری از یک فرودگاه آموزش می‌دیدند. باید قبول کنیم که دانش و توان مدیریت فرودگاهی نداریم. باتوجه به سخن ارزنده حضرت امام (ره) که فرموند: "مردم ولی نعمت شما مسئولین هستند" شاهد هستیم مردم در این چند روز، چه آسیب های روانی را متحمل شدند که خود بزرگترین تخریب حیثیتی بر پیکره نظام مقدس جمهوری اسلامی از طریق دو فرودگاه پایتخت در عرصه بین‌المللی است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار