کد خبر: ۵۶۶۷۶
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۳
آماده باش برای جلوگیری از گرانی میوه در آستانه نوروز
در فاصله کمتر از یک هفته تا پایان سال، رفت و آمد در بازار میوه جنب و جوش بیشتری پیدا می‌کند ، در این میان قیمت برخی اقلام با افزایش نسبی روبرو می شود که البته به گفته مسئولان نوسان جزئی قیمت میوه شب عید، امری طبیعی است!
آرامش پیش از طوفان شب عید در بازار میوه!
همه ساله از نیمه آذر ذخیره سازی میوه شب عید به عنوان یکی از وظایف وزارت جهاد کشاورزی آغاز می شود که امسال با توجه به فراوانی و کیفیت مناسب میوه مسئولان خبر از آرامش بازار می‌دهند.
اگرچه در بازار میوه شب عید؛  دلالان و گرانفروشان به بازار بدون متولی عادت کرده‌اند و در نظر دارند که بیشترین سود را از بازار هرج و مرج بدست آوردند، اما با وعده وعیدهای مسئولان مردم انتظار دارند که آب از آب تکان نخورد.
چندی پیش اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر برنامه ریزی دستگاه های دولتی برای تامین کالای مورد نیاز مردم در روزهای پایانی سال، گفت: دولت تمام تلاش خود برای تامین اقلام و کالای اساسی مردم در شب عید به کار گرفته است و مردم از این بابت نگران نباشند.
وی  از دستگاه های دولتی خواست تا با هماهنگی یکدیگر و تامین ذخایر کالاهای اساسی مورد نیاز و نظارت بر قیمت، فضایی با ثبات و آرام در بازار ایجاد کند.
براین اساس علی اوسط هاشمی مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی در نشست خبری اخیر از توزیع 60 هزارتن پرتقال و سیب برای مصارف شب عید خبر داد و گفت: این اقلام از 20 اسفند در میادین میوه و تره بار، 3 هزار فروشگاه تعاون روستایی توزیع می شود.
به گفته وی؛ تا کنون 19 هزار و 222 تن سیب و 27 هزارتن پرتقال ذخیره سازی شده و مابقی به تدریج تا پایان ماه خریداری و به مراکز استان ها عرضه خواهد شد.

*امکان پیش بینی قیمت میوه شب عید وجود ندارد!
با وجود این اقدامات ابوالقاسم حسن پور مدیرکل دفتر میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه پیش بینی قیمت میوه در شب عید ممکن نیست تولید مرکبات امسال را 5 میلیون و 75 هزارتن اعلام کرد و گفت:  قیمت سیب و پرتقال شب عید تابع نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار است که با توجه به فراوانی تولید نوسان خاصی در بازار رخ نخواهد داد.
وی با اشاره به اینکه امسال 2 میلیون و 900 هزارتن پرتقال تولید خواهد شد، افزود: یک میلیون و 700 هزارتن از این میزان تولید مربوط به  استان های شمالی و مابقی استان های جنوبی است.
حسن پور با اشاره به اینکه در تامین میوه شب عید مشکلی وجود ندارد، بیان کرد: دولت برای تنظیم بازار شب عید 60 هزارتن پرتقال و سیب ذخیره سازی کرده است که از 20 اسفند در بازار توزیع خواهد کرد.
مدیرکل دفتر میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری ادامه داد: باتوجه به وضعیت مناسب تولید و ذخیره سازی محصول، مشکلی برای تنظیم بازار شب عید نخواهیم داشت.

*آرامش بر بازار میوه شب عید حاکم است
با وجود احتمال دلال بازی و افزایش قیمت در بازار پر تب و تاب شب عید وحید رضا ابطحی مدیرعامل اتحادیه باغداران هم با اشاره به اینکه میوه های ذخیره سازی شب عید از کیفیت مناسبی برخوردار است، اظهار کرد: با توجه به برنامه ریزی مسئولان وزارت جهاد کشاورزی مشکلی در تامین میوه شب عید نخواهیم داشت.
هر چند پایان باید گفت این برنامه ریزی ها البته هر ساله اتفاق می افتد و متاسفانه هر سال هم شاهد افزایش قیمت میوه هستیم. این افزایش البته به گفته مجتبی شادلو نائب رئیس اتحادیه باغداران استان تهران طبیعی است!
این فعال بازار میوه با اشاره به اینکه باغداران با چالش نبود بازار روبرو هستند، افزود: قیمت کنونی محصولات در بازار جوابگوی هزینه تولیدکنندگان نیست که باغداران به سبب فراوانی تولید و قیمت های کنونی نگران بازار هستند.
نایب رئیس اتحادیه باغداران استان تهران با اشاره به اینکه نوسان جزئی قیمت میوه در بازار شب عید  امری طبیعی است، تصریح کرد: با توجه به آغاز ذخیره سازی میوه شب عید از نیمه آذر ماه ، افت و ضایعات ناشی از نگهداری محصول و هزینه انبارداری ، قیمت محصولات تنها دستخوش نوسان جزئی قرار خواهد گرفت.
به گفته وی؛ با توجه به فراوانی تولید، مشکل خاصی در بازار میوه شب عید رخ نخواهد داد و دولت به سبب جلوگیری از سودجویی دلالان باید بحث های نظارتی اعمال کند .


نام:
ایمیل:
* نظر: