کد خبر: ۵۶۶۹۱
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۲
رییس هییت مدیره شرکت بیمه معلم در گفتگوی اختصاصی از برنامه‌هاي آينده شرکت، ورود به فرابورس ، وضعيت بيمه‌هاي دريايي و ... سخن مي‌گويد
دکتر غلامرضا حیدری کرد زنگنه: رشد و توسعه بيمه معلم در کنار ناوگان ملي تداوم مي‌يابد

شرکت بيمه معلم بر اساس سند استراتژيک تدوين شده، مصمم است تا پايان سال 1400 در بين 5 شرکت برتر صنعت بيمه قرار گيرد. مسلماً اين مهم با مديريت ريسک، موفقيت در فضاي کسب و کار، برنامه‌ريزي، اصول و قواعد حرفه‌اي قابل دستيابي است.
اين شرکت قصد دارد با جلب رضايت مشتري، سودآوري و توانگري مالي، برتري خود را در بين شرکت‌هاي بيمه به اثبات برساند. در حال حاضر بیمه معلم طرحي در دست اجرا دارد تا شرايطي ايجاد کند که واردکننده پيش از رسيدن کالا به گمرکات کشور بتواند از پوشش بيمه باربري استفاده کند. دکتر غلامرضا کرد زنگنه رئیس هيئت‌مديره شرکت بيمه معلم در گفت‌وگو با پيام‌دريا ضمن تشريح اين طرح از برنامه‌هاي آينده، ورود به فرابورس، وضعيت بيمه‌هاي دريايي و ... سخن مي‌گويد:
وضعيت بيمه‌هاي دريايي در حال حاضر چگونه است؟
بيمه‌هاي دريايي در کشور از وضعيت خوبي برخوردار است. روند صعودي صدور بيمه‌نامه‌ها در پنج سال گذشته حاکي از رشد و توسعه است. بر اساس آمار بيمه مرکزي تعداد بيمه‌نامه شناورهاي دريايي در حال افزايش مي‌باشد.
ايران حدود دو سال است که به عضويت کنوانسيون نايروبي (حفاظت و ايمني از آب‌ها) درآمده است. بر اساس اين کنوانسيون مالکان شناور بايد پوشش‌هاي مربوط به آلودگي و لاشه شناور را از شرکت‌هاي بيمه خريداري کنند. از سال 94 اين کار در کشور شروع شده است و در حال حاضر نيز ادامه دارد. به اين ترتيب شرکت‌هاي بيمه با حجم بالايي از متقاضيان مواجه شده‌اند که بر اساس اعلام سازمان بنادر و دریانوردی و درخواست مالک شناور باید پوشش‌هاي مربوط به آلودگي و لاشه شناورها را دريافت کنند. اين کار روزبه‌روز در حال گسترش است زيرا شناورهاي با GT پايين را هم شامل مي‌شود.
چه طرح‌ها و پروژه‌هاي جديد خدمات بيمه‌اي را در دست مطالعه و يا اجرا داريد؟
برنامه ما براي سال‌هاي آتي اين است که از پتانسيل‌هاي کشتيراني جمهوري اسلامي ايران در کشورهايي مانند روسيه، هند، چين و ... به عنوان بزرگ‌ترين سهام‌دار بيمه معلم استفاده و در حقيقت شرايطي را ايجاد کنيم که واردکننده پيش از رسيدن کالا به گمرکات کشور بتواند از پوشش بيمه باربري بر اساس کلوزهاي مختلف بيمه‌اي استفاده کند. اين طرح در سه ماهه نخست سال 97 عملياتي مي‌شود.
در حال حاضر بيمه معلم چه تعداد شعبه در داخل و خارج از کشور دارد؟
بيمه معلم هم‌اکنون دارای 59 شعبه و باجه در سراسر کشور و 4 شعبه در مناطق آزاد و یک شعبه در کشور عراق دارد.
 کشتيراني جمهوري اسلامي ايران در سال جاري وارد پنجاهمين سال فعاليت خود شد، جنابعالي عملکرد اين شرکت در دوران دفاع مقدس، تحريم و پسابرجام را چگونه ارزيابي مي‌کنيد؟
طبق آمار، حدود 90 درصد از حمل‌ونقل کالا در تجارت جهاني از طريق حمل‌ونقل دريايي انجام مي‌شود که اين نشان‌دهنده اهميت ويژه صنعت کشتيراني در جهان است. در کشور ايران نيز صنعت کشتيراني با قدمت نيم‌قرن نقش کليدي در توسعه تجارت کشور در ادوار مختلف ايفا کرده است. هر چند در شروع جنگ تحميلي آسيب جدي به ناوگان حمل‌ونقل دريايي کشور وارد شد اما کشتيراني جمهوري اسلامي ايران در دوران دفاع مقدس توانست سرفراز بيرون آيد و نقش برجسته‌اي را ايفا کند.
در دوران تحريم‌هاي ظالمانه کشورهاي غربي، درايت و هوشياري مديران و کارکنان کشتيراني جمهوري اسلامي ايران باعث شد تا چرخ اقتصاد کشور متوقف نشود. بيمه معلم نيز در آن سال‌ها در کنار کشتيراني جمهوري اسلامي ايران به ارائه خدمات بيمه بين‌المللي P&I اقدام کرد. آن هم در شرايطي که هم کشتيراني جمهوري اسلامي ايران و هم بيمه معلم از گزند تحريم‌ها مصون نبودند و مورد تحريم قرار گرفتند.
خوشبختانه در دوران پساتحريم با ديپلماسي مناسب مديرعامل محترم کشتيراني جمهوري اسلامي ايران، مجدداً تعاملات بين‌المللي در حوزه حمل‌ونقل دريايي به سرعت برقرار گرديد و خطوط کشتيراني در بخش بين‌المللي به صورت منظم، فعال و عملياتي شده است. اميدواريم در کنار رشد و بالندگي کشتيراني جمهوري اسلامي ايران، شاهد توسعه فعاليت ساير حوزه‌هاي فعال در صنعت حمل‌ونقل دريايي کشور نيز باشيم. اين موضوع نويدبخش آينده‌اي روشن براي صنعت حمل‌ونقل و صنايع دريايي است.
در اين ميان بيمه معلم نيز بر آن است تا در کنار کشتيراني جمهوري اسلامي ايران، بتواند نقش مؤثري در ايجاد آرامش خاطر در حوزه بيمه صنعت حمل‌ونقل دريايي کشور ايفا کند.
 آيا مقدمات ورود بيمه معلم به بورس فراهم شده است؟
برنامه‌ريزي ورود بيمه‌ معلم به فرابورس در جهت جلب رضايت حداکثري سهام‌داران و رشد و تعالي شرکت است. بورس، ويترين اقتصادي يک کشور به حساب مي‌آيد. پذيرش شرکت‌ها در بورس نشان از پويايي، رشد و سودآوري شرکت‌ها دارد که بيمه معلم از همه اين ويژگي‌ها برخوردار است. به طور خلاصه حضور بيمه معلم در فرابورس مزاياي زيادي براي شرکت و سهام‌داران دارد. شرکت بيمه معلم در فرابورس پذيرفته شده و در حال انجام تشريفات مربوط به درج نماد و آماده‌سازي شرايط براي عرضه عمومي مي‌باشد.
با اجراي برجام آيا سرمايه‌گذاران خارجي براي مشارکت در طرح‌هاي بيمه‌اي پيشقدم شده‌اند؟
بله، در حال حاضر کشورهاي مختلف در سه بخش به بازار بيمه ايران ورود مي‌کنند. بخش اول؛ مربوط به بيمه‌هاي اتکايي است که شرکت‌ها و کارگزاران بيمه خارجي تحت عنوان سرمايه‌گذار يا همکار با رايزني شرکت‌هاي بيمه داخلي به اين حوزه وارد شده و برخي از آنان همکاري خود را در بازار بيمه ايران شروع و دفاتر کاري خود را فعال کرده‌اند.
بخش دوم؛ حوزه بيمه‌هاي مستقيم مي‌باشد که نيازمند سرمايه‌گذاري شرکت‌هاي خارجي است. اين بخش کمک شاياني به انتقال دانش بيمه‌اي، ارتقاء محصولات و خدمات نوين بيمه‌اي در صنعت بيمه کشور مي‌کند که اين موضوع لازمه افزايش ضريب نفوذ بيمه در کشور به شمار مي‌رود.
بخش سوم؛ حضور کشورهاي خارجي در انتقال فناوري، نرم‌افزارها و ابزارهاي تخصصي بيمه است که نقش کليدي در انتقال شرکت‌هاي بيمه از ساختار سنتي به ساختار مدرن و جهاني ايفا مي‌کند. خوشبختانه در حال حاضر شرکت‌هاي خارجي در اين بخش نيز ورود پيدا کرده‌اند.
بيمه معلم نيز با درک اهميت اين موضوع، اقدامات لازم در خصوص افزايش تعامل و تلاش براي همکاري با شرکت‌ها و سرمايه‌گذاران خارجي را در هر سه حوزه مذکور آغاز کرده است که اميدواريم در آينده نزديک به نتايج خوبي دست يابيم و به يکي از شرکت‌هاي بيمه پيشرو در اين عرصه تبديل شويم.

نام:
ایمیل:
* نظر: