کد خبر: ۵۶۷۰۳
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۴
سبقت گرفتن قیمت مسکن از نرخ تورم
تجارت آنلاین: با سبقت گرفتن قیمت مسکن از نرخ تورم زنگ های هشدار در بازار مسکن دوباره به صدا درآمده است هرچند مخالفان معتقدند این افزایش قیمت ها در بازار چشمگیر و محسوس نخواهد بود زیرا بازار ظرفیت و کشش قیمت های گران را ندارد.
گرانی بازار زمستانی مسکن را داغ کرد
تجارت آنلاین: با سبقت گرفتن قیمت مسکن از نرخ تورم زنگ های هشدار در بازار مسکن دوباره به صدا درآمده است هرچند مخالفان معتقدند این افزایش قیمت ها در بازار چشمگیر و محسوس نخواهد بود زیرا بازار ظرفیت و کشش قیمت های گران را ندارد.
به گزارش تجارت آنلاین براساس گزارش بانک مرکزی، در دی ماه امسال، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر‌مربع زیربنای واحد مسکونی معامله‌شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران 52/4 میلیون ریال بود که نسبت به ماه مشابه سال قبل 16/7 درصد افزایش نشان می‌دهد.
این افزایش 16/7 درصدی قیمت مسکن در تهران در حالی رخ داده که نرخ تورم در 12ماه منتهی به دی 1396 نسبت به 12 ماه منتهی به دی 1395 معادل 10 درصد بوده است. بنابراین می‌توان گفت تورم مسکن در پایتخت با فاصله زیادی از نرخ میانگین تورم، جلو افتاده است. این در حالی است که در چهار سال اخیر، با رکود حاکم بر بخش املاک، قیمت مسکن یا کمتر از نرخ تورم بالا می‌رفت یا هم‌سطح آن بود. فاصله گرفتن رشد قیمت مسکن از تورم در ماه‌های اخیر می‌تواند هشدار‌آور باشد.
هشداری که با انتشار برخی پیش بینی ها در خصوص افزایش قیمت مسکن در سال 97 می تواند موج دیگری از گرانی لجام گسیخته در بازار بیافریند. نمونه این موج را پیش از دوران رکود مسکن در یک دهه قبل و با افزایش چند برابری قیمت مسکن تجربه کرده ایم که سبب آشفته بازار وحشتناکی در قیمت مسکن شد.
حالا هر چند زنگ های هشدار دوباره به صدا درآمده است اما گروهی معتقدند این افزایش قیمت چشمگیر و محسوس نخواهد بود زیرا بازار ظرفیت و کشش قیمت های گران را ندارد و در صورت رشد قیمت ها دوباره رکود تورمی دامن گیر بازار مسکن می شود.
یکی از این کارشناسان مدیر عامل بانک مسکن است که روز گذشته  با اشاره به اینکه پیش بینی روند بازار مسکن در سال آینده سخت، است گفت: پیش‌بینی می‌کنیم در سال آینده شاهد رشد حجم معاملات و افزایش قیمت مسکن در حدود نرخ تورم عمومی باشیم.
ابوالقاسم رحیمی انارکی در سمینار علمی و آموزشی تحلیل بازار مسکن در سال 97 درباره پیش بینی روند بازار مسکن در سال آینده گفت: با توجه به اینکه بازار مسکن از تابع‌های مختلفی تاثیر می‌پذیرد پیش‌بینی در این باره سخت است.
وی افزود: سایت economy world پیش‌بینی کرده که سال 2017 سال شروع افزایش قیمت مسکن خواهد بود که احتمال می‌رود از سال 97 یا 2017 این افزایش شکل گیرد و تا سال 2018 ادامه یابد.
مدیرعامل بانک مسکن ادامه داد: موافقان رونق مسکن پیش بینی می کنند تا پایان بهار 97 رونق را در کنار ثبات قیمت‌ها داشته باشیم اما عده‌ای دیگر معتقدند که نه تنها این اتفاق نمی‌افتد بلکه رکود بی‌سابقه‌ای را در پیش خواهیم داشت.
رحیمی انارکی با اشاره به پیش‌بینی بانک مسکن برای بازار مسکن در سال 97 خاطرنشان کرد: با توجه به مشاهده بهبود بازار، حجم قابل توجه خانه، های نوساز موجود، بهبود درآمدهای نفتی و نرخ رشد اقتصادی به دلیل رفع تحریم‌ها، افزایش تمایل به استفاده از تسهیلات خرید، نقش مهم‌ترین بازار رقیب مسکن یعنی سپرده‌های بانکی و تغییرات تعداد صدور پروانه‌های ساختمانی، پیش‌بینی می‌کنیم در سال آینده شاهد رشد حجم معاملات و افزایش قیمت مسکن در حدود نرخ تورم عمومی باشیم.
در همین رابطه وزیر راه و شهرسازی نیز با بیان اینکه ورود خانه اولی‌ها به بازار مسکن تقاضای مسکن در بازار را افزایش خواهد داد، گفت: با ورود تقاضا و افزایش آن یک مقدار تغییر قیمت خواهیم داشت. آخوندی با اشاره به اینکه زوج‌های جوان می‌توانند تا سقف ۱۶۰ میلیون تومان از صندوق پس‌انداز یکم تسهیلات اخذ کنند، اظهار داشت: قاعدتاً این سپرده‌گذاری‌ها به تدریج وارد بازار می‌شدند و تقاضای مسکن در بازار برای واحدهای ۵۰ تا ۸۰ متری افزایش خواهد یافت.
وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: قطعاً با این تقاضا تا حدودی تغییر قیمت مسکن خواهیم داشت، چرا که مسکن کلی از اقتصاد است و بنابراین میانگین افزایش قیمت سایر کالاهای مسکن نیز دچار دستخوش تغییرات خواهد شد.
آخوندی تأکید کرد: با وجود ۲.۵ میلیون خانه خالی از سکنه و ۲ میلیون خانه دوم که شامل همین واحدهای مسکن مهر نیز خواهد بود فعلاً شاهد عرضه مازاد مسکن خواهیم بود.

وزیر راه و شهرسازی همچنین گفت: متقاضیانی که قصد خرید مسکن دارند و یا می خواهند واحد مسکونی خود را تبدیل به احسن کنند، این کار را انجام دهند.
توصیه اخوندی این روزها از زبان بسیاری از مشاوران و املاکی ها هم شنیده می شود هر چند انان برخلاف وزیر راه معتقدند سال آینده مسکن 50 درصد گران تر می شود.
این احتمال رشد 50 درصدی البته به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی حربه ای تبلیغاتی و برای فروش واحدهای راکد مانده است.
 حامد مظاهریان در جمع خبرنگاران درباره ادعاهایی مبنی بر افزایش 50 درصدی قیمت مسکن در بازار تاکید می کند: این حرف به هیچ وجه علمی نیست. اینکه تعداد معدودی مالک اقدام به افزایش ناگهانی قیمت ملک خود کنند، ملاک عمل نیست به نظر من ای اظهارات برای ایجاد بی ثباتی در بازار مسکن است چون در دی ماه ۱۹ هزار معامله در تهران صورت گرفت که با بررسی آنها می توان میانگین افزایش قیمت ها را تعیین کرد. بازار تعیین کننده قیمت است نه افراد آیا آنکه قیمت ملک خود را ۵۰ درصد افزایش داده، تانسته آن را به فروش برساند؟
وی  با تاکید بر اینکه این اظهارات شوی تبلیغاتی برای گران کردن مسکن در بازار است، اظهار می دارد: بر اساس همه معاملات ثبت شده در شهر تهران افزایش قیمت ۱۰ ماهه ۸ درصد و نقطه به نقطه ۱۵ درصد است بنابراین افزایش قیمت مسکن هنوز به تورم عمومی نرسیده است این اظهارات یک شوی تبلیغاتی برای گران کردن مسکن است و به هیچ وجه صحت ندارد چون هنوز با مازاد عرضه مسکن مواجهیم.


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار