کد خبر: ۵۶۷۷۲
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۱
رشد نجومی واردات فرش و دست آفرینه های خارجی به کشور
تجارت آنلاین: چند ماه قبل بود که خبری در رسانه ها بسیاری از دلسوزان فرهنگ و هنر و صنایع دستی ایران را شوکه کرد. فروش صنایع دستی چینی در میدان نقش جهان اصفهان خبری بود که نشان می داد جنس های بی کیفیت چینی تا کجا نفوذ کرده اند!
فرش و صنایع دستی چینی بازارهای ایران را تسخیر کرد!
چند ماه قبل بود که خبری در رسانه ها انتشار یافت و بسیاری از دلسوزان فرهنگ و هنر و صنایع دستی ایران را شوکه کرد. فروش صنایع دستی چینی در میدان نقش جهان اصفهان که یکی از مهمترین میراث فرهنگی و تاریخی ایران و نماد هنر و صنعت ایرانی است خبری بود که نشان می داد جنس های بی کیفیت چینی تا کجا نفوذ کرده اند. این در حالی بود که شهر اصفهان یکی از بزرگ‌ترین شهرهای تولید صنایع دستی ایران به عنوان «شهر جهانی صنایع دستی» به ثبت رسیده است؛ ان گونه که رسانه ها می نویسند در اصفهان از هر کسی که دستی در کار هنر و صنایع دستی دارد بپرسی که حال و احوال و روزگارش چطور است، اولین جمله‌ای که می‌گوید شکایت از انواع و اقسام اجناس چینی در بازار هنر و صنایع دستی اصفهان است. به عنوان نمونه یکی از صنعتگران اصفهانی با بیان اینکه دولت‌ها از هنر ایرانی غافل هستند، می افزاید: اصفهان بیش از ٧۰‌درصد صنایع دستی کل ایران را تولید می‌کند. چرا باید در شهری که مرکز هنر و صنایع دستی کشور است، اجازه فروش صنایع دستی چینی وجود داشته باشد؟ بسیاری از مغازه دارانی که در گذشته کارهای ما را می خریدند و قبلا مغازه صنایع دستی داشتند کارشان را تغییر داده‌اند. مثلا الان فروش سوغات خوراکی به مراتب درآمد بیشتری دارد و مسافران به ویژه مسافران داخلی ترجیح می‌دهند سوغات خوراکی بخرند و غیر از خوراکی هم هر چه از اصفهان می‌برند سوغات اصفهان نیست، سوغات چین است ! میرمحمدی با بیان اینکه یکی از مشکلاتی که از سال‌های پیش دامنگیر حوزه صنایع دستی شده واردات صنایع دستی چینی به ایران است، می‌افزاید: ما به این موضوع خیلی اعتراض کردیم اما صدای فریاد ما به جایی نمی‌رسد.

*سایه چینی‌ ها بر بازار صنایع دستی اصفهان!
اعتراض به تسخیر بازارهای سنتی اصفهان توسط چینی ها در ماه های اخیر تا جایی پیش رفته است که به گفته عضو اتاق بازرگانی اصفهان، صنایع دستی در اصفهان به دلیل ورود بی رویه کالا‌های چینی، رو به نابودی است.
جعفر ذره‌بینی عضو اتاق بازرگانی اصفهان چندی قبل در گفت و گو با خبر انلاین از ورود بی رویه کالا‌های چینی، مشابه صنایع دستی به بازار اصفهان خبر داد و تاکید کرد: اکنون کالا‌های چینی به اسم صنعتگران اصفهان در میدان امام به فروش می‌رسد.
با وجود اینکه این خبر از سوی برخی از مسئولان تکذیب شد و آنان منکر این فروش صنایع دستی چینی در بازارهای اصفهان شدند اما حالا آمارهای منتشر شده از واردات کشور نشان از رشد نجومی واردات فرش و صنایع دستی  به کشور دارد.
جالب اینجاست بر خلاف سالهای قبل که صنایع دستی چینی به صورت قاچاق وارد ایران می شد در سالهای اخیر به صورت رسمی این واردات صورت می گیرد و هر ساله نیز رشد چشمگیری دارد.
امارها نشان می دهد امسال بیشترین رشد ارزش واردات در بخش صنعت طی هشت ماهه سال‌جاری به گروه فرش و صنایع دستی با رشد بیش از ۳۵۷ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مربوط بوده است.
طبق جدیدترین اطلاعات به دست آمده، در بخش واردات صنعتی به ترتیب فرش و صنایع دستی با رشد ۳۵۷ درصدی، دباغی و پرداخت چرم شامل چمدان، کیف دستی، زین و یراق و انواع پاپوش با رشد ۱۷۵.۴ درصدی و مبلمان و مصنوعات طبقه بندی نشده با رشد ۷۴.۹ درصدی بیشترین میزان واردات را در بخش صنایع به خود اختصاص داده اند.
این آمارها بی شک زنگ هشداری است که نشان می دهد بعد از باختن بازارهای جهانی فرش و صنایع دستی به چین و ترکیه و پاکستان حالا نوبت بازارهای داخلی ایران است که با کنار زدن صنایع دستی و فرشهای دستباف ایرانی به تسخیر فرش و انواع صنایع دستی چینی دربیاید!
شکستی که نشان از بی توجهی ما به میراث فرهنگی و دست آفرینه های سنتی  صنعتگران ایرانی دارد و با ورشکستگی آنان در کشوری که همواره به فرش و صنایع دستی زیبای خود می بالیده است ما ناخواسته جیب صنعتگران چینی را پر از پول می کنیم!


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار