بازار خودروی ایران این روزها سرد و کم رونق است و هیچ نشانی از سالهای گذشته که همزمان با فرا رسیدن هفتههای پایانی سال، گرم و پرمشتری بود، ندارد. برف و یخبندان هفته گذشته نیز به نوبه خود بر روند عرضه خودروها به بازار اثر منفی گذاشت؛ بهنحویکه عرضه برخی محصولات از سوی اداره تحویل خودروسازان عملا متوقف شد. این در حالی است که در این بازار کساد و کم رونق قیمت خودروها افزایش می یابد.
بعضی از کارشناسان دلیل افزایش قیمت خودرو در روزهای گذشته را کاهش عرضه خودرو از سوی خودروسازان میدانند. به اعتقاد آنها، در صورتی که خودروسازان، خودروهایی را که در پارکینگ خود دارند، به بازار عرضه کنند، قیمتها کاهش پیدا خواهد کرد.
آخرین تحولات بازار خودرو نشان می دهد خودروسازان بهگونهای رفتار میکنند که عطش خریداران در روزهای پایانی سال برای خرید خودرو تشدید شود و در عین حال، بازار فروش خودروهای قسطی جان گرفته است.
البته آن طور که نمایشگاهداران خودروی پایتخت میگویند، قیمتها طی هفته گذشته تغییر چندانی نکرده و ثباتی نسبی بر بازار حکمفرما بوده است. به گفته آنها، با توجه به بی جانی بازار در این روزها، بعید به نظر میرسد شب عید امسال نیز با رونق خرید و فروش خودرو مواجه شویم. اما در بازار وارداتیها نیز مشتریان همچنان با قیمتهایی به اصطلاح نجومی روبهرو هستند. این در شرایطی است که فعالان بازار تاکید میکنند خرید و فروش در بازار خودروهای وارداتی در رکود بهسر میبرد. در واقع بسیاری از مشتریان حاضر نیستند با توجه به وجود قیمتهای نجومی در بازار خودروهای وارداتی، اقدام به خرید کنند. خودروهایی که تا همین هفت ماه پیش قیمتهایی نسبتا منطقی داشتند، در این مدت چند ده میلیون تومان افزایش قیمت را تجربه کردند تا صعودی کمسابقه را در بازار وارداتیها شاهد باشیم. سیر صعودی قیمت وارداتیها البته در بازار خودروهای وارداتی، از اوایل تابستان امسال و پس از بسته شدن سایت ثبتسفارش آغاز شد. هرچند گمان میرفت با اعلام ضوابط جدید واردات خودرو، اوضاع قیمتی آرام و خودروها در مسیر کاهش قیمت قرار گیرند، با این حال این اتفاق رخ نداد. طبق تصمیم دولت، تعرفه واردات خودرو از حدود دو هفته پیش افزایش یافت و همچنین ورود خودروهای دارای قیمت بیش از ۴۰ هزار دلار نیز ممنوع شد و کارشناسان، این دو عامل را دلایل اصلی صعود شدید قیمتها میدانند.
*فراز و فرود قیمت در بازار داخلیها
نگاهی اما به بازار خودرو بیندازیم و ببینیم طی هفته گذشته چه تغییراتی در قیمتها رخ داده است. در این بین، از بازار خودروهای داخلی خبر میرسد که تقاضای چندانی برای خرید وجود ندارد و قیمت برخی خودروها نیز به همین خاطر ثباتی نسبی یافتهاند.
هر چند گزارشها حاکی از آن است که در روزهای اخیر قیمت برخی خودروهای تولید داخل، با افزایش حدود 200 تا یک میلیون و 700هزار تومان مواجه شده است، بهطوری که قیمت دنا در حدود یکمیلیون و 100هزار تومان افزایش قیمت داشت و در حال حاضر در بازار با قیمت 46میلیون و 100 هزار تومان به فروش میرود.
در همین حال، پژوپارس سال با افزایش 300هزار تومانی قیمت مواجه شد و هماکنون 38میلیون و 700هزار تومان است.
بررسیها در بازار خودرو نشان میدهد قیمت پژو پارس مدل TU5 حدود یکمیلیون و 500هزار تومان افزایش پیدا کرد و با نرخ 43 میلیون تومان در بازار به فروش میرود.
آن طور که فعالان بازار میگویند، در حال حاضر تندر ۹۰ مدل E۲ پارسخودرو با قیمتی برابر با ٤٣ میلیون و ٥٠٠ هزار تومان خرید و فروش میشود که نشان از تثبیت قیمت این محصول طی هفته گذشته دارد. همچنین پارستندر نیز که مدل ۹۷ آن عرضه شده است، در حال حاضر ۴۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان خرید و فروش میشود. تیبا نیز تغییر قیمت خاصی را تجربه نکرده و در حال حاضر ۲۵ میلیون و ٧٠٠ هزار تومان در مدل معمولی به فروش میرسد. تیبا ۲ یا همان تیبایهاچبک نیز قیمتی برابر با ۲۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان دارد که این موضوع از تثبیت قیمت آن حکایت میکند. در خانواده پراید نیز مدل ۱۳۱ با همان قیمت ۲۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی خود خرید و فروش میشود. همچنین از بازار ساینا هم خبر میرسد که این محصول ۲۸ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان قیمت دارد. فعالان بازار اما در مورد پژو ۲۰۶ تیپ ۵ عنوان میکنند که این محصول با قیمتی برابر با ٣٨ میلیون و ٨٠٠ هزار تومان به فروش میرود و پژو ۲۰۶ تیپ ۲ نیز با قیمتی معادل ۳۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان خرید و فروش میشود. همچنین پژو ۲۰۷ صندوقدار اتومات هم ۵۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش میرسد. در بین دیگر خودروهای داخلی اما پژو ۴۰۵ بدون تغییری خاص، ۳۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قیمت دارد و پژوپارس هم ۳۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان به فروش میرود. نمایشگاهداران خودروی پایتخت اما در مورد رانا از قیمت ۳۴ میلیونی آن صحبت به میان آورده و همچنین تاکید میکنند که سمند EF۷ نیز کماکان ۳۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارد. اما از بازار ساندرو هم خبر میرسد که این محصول در مدل استپوی و با پلاک ۹۶، با قیمتی معادل ٦٤ میلیون تومان به فروش میرود. همچنین برلیانس H۳۳۰ هم در حال حاضر قیمتی برابر با ۵۷ میلیون تومان دارد.
*افزایش 40 میلیونی قیمت در بازار وارداتیها
اما به گفته فعالان بازار، در حال حاضر برای خرید هیوندایی سوناتای هیبرید مدل ۲۰۱۸، باید٢٥٥ میلیون تومان هزینه کرد و این موضوع نشان میدهد ١٠ میلیون تومان به قیمت سوناتا اضافه شده است. این در شرایطی است که توسان جدید بدون تغییر قیمت، ۲۶۰ میلیون تومان خرید و فروش میشود. این دو خودرو در مقایسه با مدلهای ۲۰۱۷ خود بیش از ۴۰ میلیون تومان افزایش قیمت را تجربه کردهاند. همچنین هیوندای النترا نیز که تغییر قیمت خاصی نداشته، در حال حاضر ۱۸۳ میلیون تومان به فروش میرود و این در شرایطی است که مدل ۲۰۱۷ آن ۱۶۵ میلیون تومان قیمت داشت. از سوی دیگر اما برای خرید کیاسراتو نیز باید ١٨٠ میلیون تومان هزینه کرد. قیمت تویوتا R۴ نیز فعلا روی ٣٣٥ میلیون تومان مانده و کمری هیبرید نیز ٢٦٠ میلیون تومان به فروش میرسد. فعالان بازار اما در مورد کیا اسپورتیج نیز عنوان میکنند این محصول در بازار نایاب شده و به اصطلاح گیر نمیآید.
*ایرانی ها چه خودروهایی سوار می شوند؟
اما در شرایطی قیمت خودروهای تولید داخل بالا رفته است که بررسی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در نظرسنجی با مشتریان خودروهای داخلی و وارداتی نشان میدهد خودروهای با سطح قیمتی 25 تا 50 میلیون تومان، بیشترین تقاضای بازار را به خود اختصاص داده و 63.3 درصد از بازار خودروهای سواری را در اختیار دارند.
بعد از خودروهای 25 تا 50 میلیون تومانی، خودروهای با سطح قیمتی کمتر از 25 میلیون تومان پرتقاضاتر بوده و معادل 18.9 درصد سهم بازار را به خود اختصاص دادهاند.
بعد از اینها خودروهای با سطح قیمتی 50 تا 75 میلیون تومان 5.9 درصد سهم بازار، خودروهای با سطح قیمتی 75 تا 100 میلیون تومان 5.7 درصد سهم بازار، خودروهای با سطح قیمتی 100 تا 125 میلیون تومان معادل 3.3 درصد سهم بازار، خودروهای با سطح قیمتی بیشتر از 200 میلیون تومان 1.8 درصد سهم بازار و خودروهای با سطح قیمتی 125 تا 200 میلیون تومان نیز 1.1 درصد سهم بازار را به خود اختصاص دادهاند.