کد خبر: ۵۶۸۳۱
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۲
به دلیل تاخیر در تسویه بانک با جایگاه‎داران سوخت صورت گرفت؛
تجارت آنلاین: یک کارشناس اقتصادی گفت: به نظرم اقدام بانک مرکزی به دلیل جلوگیری از پولشویی و نیز افزایش شفافیت مالی در تراکنش‌ها صورت گرفته و به همین دلیل قرار است که تسویه انی صورت نگیرد و پس از 24 ساعت صورت بگیرد تا بتوانند تراکنش ها را رصد کنند.

گروه انرژی – مجتبی آزادیان: کاظم دوست حسینی کارشناس اقتصادی در گفتگو با «تجارت» در خصوص مصوبه جدید بانک مرکزی در خصوص افزایش مدت زمان تسویه توسط دستگاه های کارتخوان و سامانه شاپرک و مشکلی که در این زمینه بین صنوف مختلف و به ویژه جایگاه داران سوخت با بانک مرکزسی پیش امده، گفت: به نظرم این اقدام بانک مرکزی به دلیل جلوگیری از پولشویی و نیز افزایش شفافیت مالی در تراکنش‌ها صورت گرفته و به همین دلیل قرار است که تسویه انی صورت نگیرد و پس از 24 ساعت صورت بگیرد تا بتوانند تراکنش ها را رصد کنند.

وی افزود: علت اصلی این اقدام همانطور که گفتم به دلیل مطرح شدن بحث های پولشویی است، و البته این امر در مورد جایگاه داران خیلی صدق نمی کند و احتمالا مشکل جایگاه داران و بانک مرکزی این موضوع نیست، اما به هر حال این مصوبه بسیار مورد نیاز بود چراکه پول هایی رد و بدل می شود که مبدا و مقصد مشخص نیست و نیاز به نظارت بیشتری دارد.

دوست حسینی ادامه داد: اگرچه مقررات به صورتی است که لازم است نظارت در این زمینه وجود داشته باشد اما به نظر میرد موضوع فراتر از این باشد چراکه به هر حال در روز نزدیک به 90 میلیون لیتر بنزین فروخته می شود و پول کلانی که به حساب جایگاه داران می آید برای 24 ساعت و به صورت سالانه حساب کنیم، مبلغ قابل توجهی است. از طرفی آنطور که انجمن جایگاه داران سوخت می گوید، فکر نمی کنم رخ دهد و قطعا بین شرکت ملی نفت و جایگاه داران نیز تبادل انی صورت نمی گیرد و تاخیری در پرداخت مبلغ سوخت به شرکت ملی نفت در نظر گرفته شده است.

در همین زمینه رئیس جایگاه‌داران سوخت گفت: به دلیل مشکلاتی که با بانک‌ها داریم از این پس جایگاه‌ها فقط در قبال دریافت پول نقد بنزین تحویل می‌دهند.

واریز با تاخیر پول از طریق کارت‌های اعتباری و دستگاه‌های پوز به حساب جایگاه‌داران سوخت موجب ایجاد مشکلات برای مردم و جایگاه‌داران شده است.

بر اساس این گزارش جایگاه‌داران با قطع کردن دستگاه‌های کارت خوان جایگاه‌های سوخت فقط وجه بنزین را نقدا دریافت می‌کنند و به هیچ عنوان کارت بانکی نمی‌پذیرند.

در همین باره رئیس جایگاه‌داران سوخت در گفت‌وگو با میزان اظهار کرد: به دلیل مشکلاتی که با بانک‌ها داریم ناچار به اتخاذ این تصمیم شدیم و از این پس جایگاه‌ها فقط در قبال دریافت پول نقد بنزین تحویل می‌دهند.

بیژن حاج محمدرضا افزود: طی توافقات صورت گرفته قرار بود بانک‌ها پول را طی همان شب به حساب‌ها واریز کنند اما، اکنون این مدت زمان به 10 تا 12 روز رسیده است.

رئیس جایگاه‌داران سوخت با بیان اینکه در این بین برخی مواقع مبالغی گم می‌شود، گفت: بانک‌ها از این موضوع سوءاستفاده می کنند.

وی تاکید کرد: این اتفاق در حالی رخ می دهد که جایگاهداران باید هزینه خرید بنزین را به صورت نقد به شرکت ملی نفت پرداخت کنند.

حاج محمدرضا خاطرنشان کرد: رایزنی با بانک مرکزی فایده ندارد و در حال حاضر میلیاردها تومان از بانک‌ها طلبکار هستیم.

رئیس جایگاه‌داران سوخت تصریح کرد: 3800 تا 4 هزار میلیارد تومان از سیستم بانکی طلبکار هستیم.

*شرکت پخش از جایگاه‌داران بابت تحویل سوخت پول نقد نمی‌گیرد

سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با بیان اینکه شرکت پخش از جایگاه داران بابت تحویل سوخت پول نقد نمی‌گیرد، گفت: تاخیر بابت حساب و مراودات مالی که بین جایگاه‌دار و بانک‌ها است، ارتباطی به شرکت پخش ندارد.

فاطمه کاهی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره انتشار خبری مبنی بر اینکه شرکت ملی پخش از جایگاه داران پول نقد می‌گیرد و پول به حساب جایگاه دار با تاخیر وارد می‌شود، اظهار داشت: این مسئله ارتباطی به شرکت پخش فرآورده ندارد، موضوع تراکنش مالی بین جایگاه‌دار از سیستم شاپرک با بانک‌ها است.

وی توضیح داد: قبلا در مدت زمان کوتاهی پول به حساب جایگاه‌دار می‌رفت، اکنون زمان می‌برد و بیشتر طول می‌کشد، البته سیستم شاپرک که تحت نظر بانک مرکزی است، تاکید دارد که بیشتر از 24 ساعت طول نمی‌کشد اما برخی بانک‌ها تاخیر دارند.

سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با بیان اینکه شرکت پخش از جایگاه داران بابت تحویل سوخت پول نقد نمی‌گیرد،تاکید کرد: ما اجازه نمی‌دهیم امکاناتی که در پرداخت الکترونیک لحاظ شده حذف شود.

وی یادآور شد: تاخیر بابت حساب و مراودات مالی که بین جایگاه‌دار و بانک‌ها است ارتباطی به شرکت پخش ندارد.

*تسویه بانک با جایگاهداران سوخت یک بار در روز

رئیس جایگاه داران سوخت در گفت‌وگویی اعلام کرد که به دلیل مشکلاتی که با بانک‌ها داریم از این پس جایگاه‌ها فقط در قبال دریافت پول نقد بنزین تحویل می‌دهند.

این اظهارات رئیس جایگاه داران سوخت البته به دلیل واریز با تاخیر پول از طریق کارت‌های اعتباری و دستگاه‌های پوز به حساب جایگاه‌داران سوخت است که موجب ایجاد مشکلات برای مردم و جایگاه‌داران شده است.

بانک ملت متولی امور بانکی در جایگاه های سوخت است چراکه از سال 85 از طریق کیف پول و بعد از آن با نصب کارتخوان‌ در جایگاه‌های سوخت، نقل و انتقال پول در پمپ بنزین‌ها را برای مردم و جایگاه داران تسهیل کرد.

در همین زمینه تبریزی مدیر امور فناوری بانک ملت درباره تسویه پول در جایگاه‌های سوخت با تاکید براینکه سیاست جدید بانک مرکزی به نفع تمام مردم است، گفت: دستگاه هایی که از سال 85 در جایگاه های سوخت نصب شده از نظر فنی و ایمنی دقیقاً مشابه همان سیستمی است که در شعب بانکی فعال است.

مدیر امور فناوری بانک ملت با تاکید بر پرداخت امن, مطمئن و سریع در جایگاه های سوخت، تصریح کرد: در تمام این سال ها مشتریان به سرعت کارشان را از طریق سیستم های نصب شده در جایگاه های سوخت انجام داده اند.

نام:
ایمیل:
* نظر: