کد خبر: ۵۶۸۴۶
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۵
وزیر نفت در پاسخ به سئوال خبرنگار روزنامه تجارت اعلام کرد؛
وزیر نفت در پاسخ به سئوال روزنامه تجارت درباره ادعایی مبنی بر فروش یک میلیون بشکه به روسیه در ازای دریافت هواپیمای جنگنده، گفت: فروش نفت به روسیه در ازای دریافت جنگنده دروغ است.
تکذیب خبر فروش نفت در ازای دریافت جنگنده روسی
وزیر نفت در پاسخ به سئوال روزنامه تجارت درباره ادعایی مبنی بر فروش یک میلیون بشکه به روسیه در ازای دریافت هواپیمای جنگنده، گفت: فروش نفت به روسیه در ازای دریافت جنگنده دروغ است.
بیژن نامدار زنگنه در نشست خبری در جمع خبرنگاران گفت: در زمینه نفت باید از تولید حرف زد، ما یکسری اولویت‌هایی داریم که برای ما ملاک هستند و آنها را به مجلس ارائه کرده‌ایم.
وی افزود: در ١٠ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه آن در سال ٩٥، از نظر تولید نفت خام ١٦٥ هزار بشکه افزایش تولید و ٦٩ هزار بشکه افزایش صادرات داشته‌ایم، البته نسبت به ٥ ماهه سال ٩٥ یک میلیون و ١٨٩ هزار بشکه افزایش تولید داشته‌ایم.
وزیر نفت با بیان اینکه بعد از برجام میزان تولید و صادرات نفت ١ میلیون بشکه افزایش یافت، افزود: در سال ٩٥ تولید در غرب کارون ١٦٠ هزار بشکه بود که امسال به ٣٠٥ هزار بشکه رسیده و برای اولین بار در لایه نفتی پارس جنوبی و یاران جنوبی و آذر ٦٣ هزار بشکه تولید داشتیم.
وزیر نفت با بیان اینکه تولید از میادین مشترک در اولویت ما است، گفت: در این ٤ سال تکلیف تمام میادین روشن می‌شود یا توسعه داده و یا به پیمانکار می‌دهیم.
زنگنه گفت: در بخش گاز در سال ٩١، ٢٨٥ میلیون متر مکعب از پارس جنوبی تولید داشتیم. این میزان در دی ماه پارسال به ٤٧٠ میلیون متر مکعب رسید و دی ماه امسال به ٥٥٣ میلیون متر مکعب رسید؛ یعنی ٢ برابر سال ٩١ و ٨٣ میلیون متر مکعب بیشتر از سال گذشته است.
زنگنه بیان کرد: امسال با همین ٨٣ میلیون متر مکعب از سرما عبور کردیم. در عین حال که افزایش صادرات داشتیم و واردات نداشتیم و محدودیتی هم برای صنایع نداشتیم.
وی افزود: ما در فروردین سال گذشته شش فاز جنوبی را افتتاح کردیم و برای سال آینده نیز معادل پنج فاز به تولید خواهیم رسید.
زنگنه تصریح کرد: برای سال 97 فازهای 13، 22، 23، 24 و نیمی از فاز 14 به بهره‌برداری خواهد رسید و فقط یک واحد از فاز 14 و 11 باقی می‌ماند.
وی درباره بهره‌مندی خانوارها از گاز بیان کرد: تا دی ماه 96، 76 درصد جمعیت روستایی و 92 درصد کل کشور از گاز برخوردار شده‌اند. در حالی که این رقم در سال 91 در بخش روستایی 76 درصد بوده است.
وزیر نفت همچنین به تحویل گاز به نیروگاه‌ها اشاره کرد و اظهار داشت: در سال 92، 42 درصد سوخت تحویلی به نیروگاه‌ها مایع بود اما سال جاری علی‌رغم اینکه میزان مصرف 9 درصد اضافه شده امیدواریم که مقدار سوخت مایع به زیر 10 درصد برسد.
وی در پاسخ به سئوال روزنامه تجارت درباره ادعایی مبنی بر فروش یک میلیون بشکه به روسیه در ازای دریافت جنگنده گفت: این سخنان دروغ مطلق است، سلاح طبق سیاست‌های خودش خریداری می‌شود، نفت هم طبق سیاست‌های خودش فروخته می‌شود، عملیات تهاتر نداشته‌ایم.
وی درباره فروش نفت به چین و کره و دریافت پول اظهار داشت: پولمان را از چین به صورت یورو دریافت می کنیم اما برای انتقال آن مشکل داریم. از کره هم بخشی را به صورت وون و بخشی از پول را به صورت یورو دریافت می کنیم که برای حل این مساله درحال مذاکره هستیم.

*خروج نیروهای نظامی بستگی به تصمیم خودشان و فرماندهی دارد
زنگنه در پاسخ به ایلنا درباره دستور رهبری مبنی بر خروج نیروهای نظامی از اقتصاد توضیح داد: قرارگاه خاتم در فازهای متعدد کار کرده که سال آینده تمام می‌شود. قرارگاه در کارهای لوله‌کشی، خطوط و NGL حضور داشته که خروج شان بسته به تصمیم خودشان و فرماندهی است.
وی درباره موضع صادرات گاز گرجستان بیان کرد: بنده خبر ندارم،  خیلی مراجعه می کنند که گاز شما را خریداریم اما فقط حرف است، برخی می گویند سواپ می کنیم و یا تبدیل به برق می کنیم، هر وقت به جایی برسیم که بتوانیم به پول برسیم وارد مذاکره جدی می شویم.

*موضوع صادرات گاز به پاکستان باید وارد دعوای حقوقی شود
 زنگنه درباره صادرت به پاکستان نیز گفت: ما خرج عظیمی کردیم و لوله را تا لب مرز رساندیم، پاکستان به تعهدات قراردادی خودش عمل نکرده، از نظر ما باید وارد پیگیری حقوقی شود و البته سیاسی هم هست، باید تصمی گیری کرد و در کل از نظر شرکت نفت باید باید دعوای حقوقی شود و مجموعه مسائل دیده شود.

*ترکمنستان ادعای طلب از ما دارد، ما می‌گوییم به ما خسارت زده‌اند
وی همچنین به مسئله واردات گاز از ترکمنستان اشاره و تصریح کرد: این کشور پارسال زمستان گاز را قطع کرد امسال ما هم واردات نداریم، فقط در مقطعی سواپ شد، جا باز است که سواپ شود به عنوان همسایه علاقه مندیم که با آنها کار کنیم اما آنها به داوری بابت اینکه طلب دارند از ما شکایت کرده اند،ما اعتقاد داریم که خسارت زده اند و این دو موضوع باید یک جا دیده شوده و تسویه حساب شود.
وی درباره قرارداد باتوتال CNPC و پتروپارس در فاز 11 گفت: به صراحت اعلام می‌کنم که این قرارداد طبق زمان‌بندی جلو می‌رود.
زنگنه درباره احتمال خروج توتال از قرارداد توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی گفت : شما که در فرانسه هستید از خودشان بپرسید
وی ادامه داد: توتال با من مذاکره داشته و در مذاکره هم کاملا جدی بوده است. روند قرارداد هم مشخص است. اما بی ثبات کردن بازار توسط ترامپ بی تاثیر نیست. البته می گویند زیر بار زور نمی رویم مگر اینکه خیلی پرزور باشد، این را نمی دانم.
زنگنه ادامه داد: ما حدود 20 قرارداد با خارجی‌ها در دست مذاکره داریم که برخی از آنها اولویت بیشتری دارند.
وی درباره طرح پنج میلیارد دلاری که قرار است به شرکت‌های داخلی ارجاع شود اظهار داشت: در این طرح قرار است که 20 قرارداد و مناقصه برگزار شود. مقدمات آن پیش می‌رود و پول آن هم به این صورت است که اوراق مشارکت ارز ریالی عرضه شود و ظرف دو سال یعنی در سال‌های 98 و 99 به نتیجه خواهد رسید. بخشی از هزینه های آن نیز از محل درآمد خودشان است.
زنگنه درباره پروژه‌های مربوط به پتروشیمی نیز اظهار داشت: تعدادی از طرح‌ها در فروردین امسال همزمان با فازهای پارس جنوبی افتتاح شد که ارزش تولید آنها دو میلیارد دلار بوده، امسال نیز تعدادی پتروشیمی جدید افتتاح خواهد شد.
وی با بیان اینکه در سال 95، 5.1 میلیون تن فروش داخلی پتروشیمی داشته‌ایم اظهار داشت: پیش‌بینی می‌شود که این رقم در سال جاری به شش میلیون تن برسد که 17 درصد رشد داشته و به معنای این است که تقاضای داخلی بیشتر شده و صنایع پایین‌دست داخلی فعال شده‌اند.
وزیر نفت درباره  رقم تولید بنزین نیز اظهار داشت: در سال جاری نسبت به سال گذشته 16.5 میلیون لیتر بنزین بیشتر تولید کرده‌ایم که 12 میلیون لیتر از آن مربوط به ستاره خلیج فارس بوده و امیدواریم فاز دوم پالایشگاه ستاره تا آخر سال به نتیجه برسد. برنامه این است که واحد تقطیر پالایشگاه طی روزهای آتی وارد مدار شود و تا سال آینده هر سه فاز وارد مدار شود.
وی درباره صادرات گاز به عراق بیان کرد: خط صادراتی گاز از مسیر بصره و نفت‌شهر آماده شده از خط بصره هنوز طرف عراقی آماده نیست اما از نفت‌شهر 13 میلیون متر مکعب صادرات داشتیم.

*توضیح پیرامون دزدی از شرکت اکتشاف
مقام عالی وزارت نفت درباره اختلاس نفتی در شرکت اکتشاف توضیح داد: فردی که اختلاس کرده فرار کرده و موضوع از طریق قوه قضائیه و پلیس بین الملل دنبال می‌شود. کار او قابل دفاع نیست. ما هیچ مورد مشابهی تاکنون نداشته‌ایم که کسی از خزانه شرکت دزدی کند و این نشان می‌دهد که در سیستم‌های نظارتی از جمله اطلاعات، دیوان محاسبات، سازمان بازرسی و حسابرسی اشکال وجود دارد.
وی ادامه داد: این فرد هشت سال کار اختلاس را انجام می‌داد و این نشان می‌دهد که جایی از سیستم اشکال دارد. او فردی زیرک بود و از همکاران خود نیز پول قرض می‌گرفت که کسی شک نکند اما در هر صورت ما امیدواریم که برگردد و اموال بیت‌المال به کشور بازگردانده شود.
زنگنه درباره تولید نفت از خزر بیان کرد: فعلا تولید نفت از خزر اقتصادی نیست اما در هر صورت ما باید سهم و جایگاه خود را احصاء کنیم ولی تولید نفت از خزر گران است و 30 دلار در هر بشکه هزینه در بر دارد. تاکنون با لوک اویل و یک شرکت نروژی و آذربایجان مذاکره کرده‌ایم اما حفاری در آب‌های عمیق که هیچ دسترسی به آب‌های آزاد ندارد سخت است و به تنهایی یک کشور نمی‌تواند این کار را انجام دهد.  

*در نفت تبدیل وضعیت و استخدام نداریم
وزیر نفت درباره ایجاد شغل توسط وزارت نفت گفت : ما در نفت تبدیل وضعیت و استخدام نداریم. اشتغال باید در صحنه عمومی فعالیتهای صنعت نفت ایجاد شود. ساخت تجهیزات در داخل به معنای ایجاد 600 – 700 هزار شغل است. مثل طرح هایی که اعلام کردم برای نگهداشت و افزایش تولید تولید داریم که با تاکید بر ارجاع کار به نیروهای داخلی و خرید تجهیزات ایرانی داریم که حداقل 100 هزار شغل ایجاد می کند.
زنگنه ادامه داد : من طرح نوسازی تاسیسات فرسوده صنعت نفت را داده ام که دهها میلیارد پول می خواهد. پول را ما می دهیم و در قبال آن کار ایجاد می شود. همچنین با ایجاد هر چاه و استقرار دکل حفاری، 250 تا 300 شغل ایجاد می شود. یعنی با فعال شدن 100 دکل حفاری تا 30 هزار شغل ایجاد می شود.

*آخرین خبر از دریافت طلب از بابک زنجانی
وزیر نفت درباره بدهی بابک زنجانی نیز گفت: حکم دادگاه ۱.۹ میلیارد یورو بوده است. اما ما ۱.۵ میلیارد یورو دیگر هم دادخواست داده ایم.
وی ادامه داد: تاکنون زنجانی معادل ۲۰۰۰ میلیارد تومان اموال به ما داده و هر روز از طرف او می گویند پرداخت می کند. ما اعتقاد داریم احتمال پرداخت این مبلغ کمتر از یک درصد است اما چون یک درصد آن هم مبلغ بالایی است همه می گویند تامل کنید.

*فضای سیاسی برای افزایش قیمت بنزین مناسب نبود
وی درباره افزایش قیمت بنزین اظهار داشت: برای افزایش قیمت فضای سیاسی مناسب نبود برخی در مجلس نگران شدند اما همه قبول دارند که قیمت بنزین باید افزایش پیدا کند. در همه جای دنیا قیمت بنزین و گازوئیل یکی است. درباره افزایش قیمت بنزین مساله افزایش درآمد نبود بلکه اجرایی شدن سیاست‌های انرژی و صرفه‌جویی در مصرف بوده است.

*عدم بازگشت پول های نفتی ربطی به برجام ندارد، سیاست های امریکا دخیل است
وی درباره سوالی مبنی بر پول‌های بلوکه نفتی توضیح داد: عدم بازگشت برخی از پول فروش نفت به کشور ربطی به برجام ندارد. مربوط به تحریم و یا اقدامات محدودکننده آمریکاست. در حال حاضر هیچ ممنوعیت بانکی و شرکتی به لحاظ قانونی برای کار با ما وجود ندارد. اما برخی بانک‌ها سهام آمریکایی دارند و برخی نیز سهام آمریکایی ندارند اما ترنس اکشن دلار زیاد است و ریسک نمی‌کنند. بنابراین ربطی به برجام ندارد، نمی‌خواهند با ما کار کنند.
زنگنه ادامه داد: اگر برجام نبود نه می‌توانستیم نفت بفروشیم و نه شش فاز پارس جنوبی را راه‌اندازی کنیم و نه اینکه ستاره خلیج فارس را داشتیم. برجام گیر ندارد یک سری از طرح‌ها را آمریکا تحریم کرده و شرکت‌ها خودشان نمی‌آیند و برخی نیز مربوط به FATF و پولشویی است که باید حل شود.
وی تصریح کرد: ما همچنان در مسائل بانکی و موضوعاتی که مربوط به حمایت از تروریسم مطرح می‌شود گیر داریم در حالی که ما خودمان قربانی تروریسم هستیم. در این خصوص دنیا قواعدی گذاشته که برخی شرکت‌ها قبول نمی‌کنند با ما کار کنند می‌گویند فرآیند آن باید طی شود. مثلا ما برای پولی که بابت صادرات گاز به عراق باید دریافت کنیم مشکل داریم. عراق کوچک‌ترین تعاملی نمی‌کند و ما پول را با مشکل دریافت می‌کنیم.
وی درباره دریافت پول از چین نیز گفت: پول نفتی که به چین می‌فروشیم را دریافت می‌کنیم اما در مسیری که پول به ذی‌نفع برسد پنج یا شش درصد باید هزینه شود اما پول قفل نشده، یک زمانی ما حتی به اصل پول هم دسترسی نداریم اما اکنون فقط درصدی ریزش داریم که باید مردم و رسانه‌ها کمک کنند تا بتوانیم از این مشکلات عبور کنیم. ضمن اینکه ما نمی‌توانیم تافته جدابافته زندگی کنیم. باید بتوانیم محدودیت‌هایی را که دشمنان برای ما درست کرده‌اند برداریم.


نام:
ایمیل:
* نظر: