کد خبر: ۵۶۸۹۰
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۷
طرح پیش فروش سکه بانک مرکزی با عاملیت بانک ملی از ۱۷ بهمن ماه در سراسر کشور و در مرحله اول با اخذ ۱۰ میلیون ریال برای پیش فروش هر قطعه سکه از مشتریان آغاز می شود.
پیش فروش سکه از ۱۷ بهمن در سراسر کشور آغاز می شود

پیش فروش سکه از ۱۷ بهمن در سراسر کشور آغاز می شودطرح پیش فروش سکه بانک مرکزی با عاملیت بانک ملی از ۱۷ بهمن ماه در سراسر کشور و در مرحله اول با اخذ ۱۰ میلیون ریال برای پیش فروش هر قطعه سکه از مشتریان آغاز می شود. سررسید تحویل سکه ها با اختیار خریداران مقاطع شش ماهه و یکساله در نظر گرفته شده و بهای سکه ها نیز در روز تحویل به نرخ روز با تخفیف ۹ درصد برای پیش خریدهای یکساله و ۴ درصد برای پیش خریدهای شش ماهه خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری تجارت آنلاین به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، مسعود رحیمی در نشست خبری صبح امروز با تشریح این طرح گفت: پیش فروش سکه با اخذ ۱۰ میلیون ریال برای هر سکه انجام می شود که با توجه به تخفیف های درنظر گرفته شده و تحولات و شاخص های پیش بینی کننده بازار، بیانگر بازه سود ۱۵ درصد برای خریداران است. همچنین در این طرح هیچ کارمزدی از خریداران اخذ نمی شود.

مدیرکل ریالی و نشر بانک مرکزی با اشاره به افزایش نرخ سکه بهار آزادی از ابتدای نیمه دوم سال جاری و تصمیم بانک مرکزی برای ورود به این بازار، گفت: بانک مرکزی در آن مقطع از طریق حراج در بانک کارگشایی به صورت محدود به بازار سکه ورود کرد و در مدت کوتاهی از آذرماه سال جاری تاکنون تعداد ۱۰۷ هزار قطعه نیم سکه و ۱۲۰ هزار قطعه سکه تمام بهار آزادی به صورت نقدی به خریداران فروخته شد و با این ورود، حباب ۲۵۰ هزار تومانی سکه به طور کامل تخلیه شد.

مسعود رحیمی با تاکید بر اینکه حراج سکه در بانک کارگشایی فرصت محدودی برای شهروندان تهرانی بود که به صورت تسویه آنی انجام می شد، خاطرنشان کرد: با توجه به این موضوع و با هدف در اختیار قرار دادن فرصت سرمایه‌گذاری و تامین نیاز خریداران سکه، بانک مرکزی نسبت به پیش فروش سکه را در سراسر کشور برای استفاده افرادی که قصد خرید آتی داشتند، در دستور کار قرار داده است.

وی درخصوص عدم اعلام قطعی قیمت سکه در این طرح گفت: در پیش فروش های قبلی که توسط بانک مرکزی انجام شده بود، قیمت سکه در زمان پیش خرید به صورت مقطوع بود اما در این طرح، قیمت ها با تخفیف درنظرگرفته شده، به نرخ روز تحویل محاسبه و مابه التفاوت دریافت می شود.

مدیرکل ریالی و نشر بانک مرکزی با بیان اینکه پیش فروش سکه در ۱۳۱۲ شعبه بانک ملی (که اطلاعات آن در پایگاه اطلاع رسانی آن بانک موجود است) انجام می شود، گفت: طرح پیش فروش سکه تا اطلاع ثانوی ادامه پیدا می کند و در مرحله اول این طرح فقط سکه تمام بهار آزادی عرضه خواهد شد.

هدف بانک مرکزی از پیش فروش سکه، متعادل سازی بازار است
مدیر اداره بررسی ها و سیاست های اقتصادی بانک مرکزی در این نشست خبری خاطرنشان کرد: بانک مرکزی حسب وظایف قانونی و با توجه به اهمیتی که برای ثبات اقتصادی در کشور قائل است حسب مورد، حضور مشهودی در بازارها دارد و بر همین اساس، طرح پیش فروش سکه با هدف پوشش تقاضای مصرفی خانوارها و تقاضای سرمایه گذاری از ۱۷ بهمن ماه آغاز می شود.


جعفر مهدی زاده با مثبت ارزیابی کردن رشد نقدینگی در سال جاری نسبت به سال گذشته و نرخ رشد کمتر آن، تصریح کرد: ما همواره در پایان سال فشار نقدینگی داریم که پیش فروش سکه می تواند به کنترل بیشتر آن کمک کند.

وی با تاکید بر اینکه با توجه به مکفی بودن ذخایر طلا و سکه بانک مرکزی دغدغه ای دراین خصوص وجود ندارد، افزود: هدف بانک مرکزی، متعادل سازی بازار است و با توجه به این موضوع، طرح پیش فروش سکه انجام می شود.
نام:
ایمیل:
* نظر: