کد خبر: ۵۶۹۲۳
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۶
خرید و فروش سانتافه 22 میلیون زیر قیمت نمایندگی در بازار
تجارت آنلاین: در سال 96 و با بسته شدن سايت ثبت سفارش خودروهاي وارداتي از سوي وزارت صنعت معدن وتجارت، شاهد افزايش بسيار زياد قيمت اين نوع خودروها هستيم و اين روند با افزايش قيمت دلار سرعتي دوچندان گرفته است
گرانی دلار بازار خودروهای وارداتی را کساد کرد
در سال 96 و با بسته شدن سايت ثبت سفارش خودروهاي وارداتي از سوي وزارت صنعت معدن وتجارت، شاهد افزايش بسيار زياد قيمت اين نوع خودروها هستيم و اين روند با افزايش قيمت دلار سرعتي دوچندان گرفته است به نحوي كه قيمت خودرو سراتو وارداتي از 125 ميليون در سال 95 به 200 ميليون تومان در سال 96 رسيده است و رشد 60 درصدي را تجربه كرده است و يا خودرو هيوندايي النترا كه قيمت آن از 128 ميليون تومان در سال 95 به 161 ميليون در سال 96 افزايش يافته و رشدي نزديك به 26 درصد را تجربه كرده است.
رکورددار افزایش قیمت هم رنو کولئوس و سانتافه بودند که هر یک با 80 و 66 میلیون تومان افزایش قیمت خریداران را شوکه کردند.حالاو با افزایش قیمت دلار به 4800 تومان باید منتظر شوک جدید قیمتی در بازار وارداتی ها بود هرچند خریداران به نظر می رسد خسته از این موج افزایشی قیمت تنها نظاره گر تحولات بازار هستند. بازاری که با گذشت بیش از یک ماه از ابلاغ تعرفه های جدید و رفع ممنوعیت واردات خودرو ، همچنان خبرها حاکی از آشفتگی قیمت ها در ان حکایت دارد و با وجود بازشدن دست واردکنندگان برای واردات مدل های جدید ، بسیاری از نمایندگی های رسمی از فرصت ایجاد شده بهره برده و با محاسبه نرخ جدید تعرفه ها و تاثیر افزایش نرخ ارز بر محصولات ، اقدام به اعلام نرخ جدید خودروها و پیش فروش های مدت دار از متقاضیان می کنند.
این شرایط در حالی است که با آغاز ثبت سفارش انتظار می رفت که به تدریج، نگرانی های ایجاد شده در بازار وارداتی ها کاهش یافته و با ورود خودروهای جدید شاهد تغییراتی در بازار وارداتی ها باشیم اما متاسفانه نوسانات ارزی در هفته های اخیر و از سویی نرخ جدید تعرفه ها شرایط خاصی را برای بازار وارداتی ها ایجاد کرده و بسیاری از شرکتها نیز از این وضعیت تنها نفع خود استفاده می کنند.
رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو با اعلام آخرین وضعیت بازار خودروهای وارداتی و ادامه شرایط هفته های گذشته بر بازار خودروهای وارداتی گفت : در آشفته بازار خودروهای وارداتی و در شرایطی که بسیاری از شرکتها اقدام به اعلام نرخ های جدید در بازار کردند، بسیاری از فروشندگان به جهت رکود طولانی و عدم وجود تقاضا در بازار، اغلب خودروها را زیر قیمت نمایندگی ها خرید و فروش می کنند.
سعید موتمنی در گفتگو با خبر خودرو با انتقاد از عدم نظارت بر بازار و سوء استفاده برخی از شرکتها از وضعیت کنونی بازار ، اظهار داشت : با وجود اینکه به یکباره شرکت کرمان موتور قیمت سانتافه را 68 میلیون افزایش داد و قیمت رسمی آن را به 335 میلیون تومان افزایش داد اما در حال حاضر به دلیل نبود تقاضا ، این خودرو 22 میلیون زیر قیمت رسمی نمایندگی و با قیمتی در حدود 313 میلیون در نمایشگاهها خرید و فروش می شود.
وی تصریح کرد : این شرایط در حالی بر بازار اغلب خودروهای وارداتی حاکم است که بسیاری از نمایندگی ها با وجود اعلام نرخ های جدید ، خودرویی را به بازار عرضه نمی کنند و بازار وارداتی ها شدیدا با کمبود خودرو مواجه است.
وی تاکید کرد : همچنین شرکت نگین خودرو در حالی قیمت جدید مدل های 2017 و 2018 دو خودرو کلئوس و تالیسمان را اعلام کرده که کلئوس با وجود اعلام قیمت جدید 298 میلیون تومان ، در بازار زیر قیمت نمایندگی معامله می شود.
رئیس اتحادیه نمایشگاه داران با اشاره به طرح برخی از گزارش ها در خصوص علت ایجاد حباب قیمتی در بازار وارداتی گفت : متاسفانه در برخی از خبرها علت ایجاد حباب قیمتی در بازار وارداتی ها را وجود دلالان در بازار مطرح عنوان می کنند در حالی که طرح این گزارش ها نشان از عدم اطلاع از وضعیت بازار خودرو است چرا که هر گونه بر هم خوردن تعادل در بازار عرضه و تقاضا ، چنین وضعیتی را در بازار هر کالایی ایجاد می کند بنابراین بازار خودروهای وارداتی نیز متاثر از ایجاد چنین شرایطی و برهم خوردن تعادل ، با آشفتگی و حباب قیمتی مواجه شده است.
موتمنی افزود : بی شک هنگامی که کالایی در بازار با محدودیت عرضه روبرو شود به طور خودکار در بازار ارزش قیمتی یافته و با سیر صعودی قیمت همراه می شود.
وی ضمن تاکید بر نقش مهم کمبود عرضه در ایجاد شرایط کنونی قیمتی در بازار خودروهای خارجی ،تصریح کرد : متاسفانه در چنین وضعیتی شرکتها تنها اقدام به پیش فروش می کنند و مشخص نیست چه زمانی می خواهند به تعهداتشان عمل کنند.
وی گفت : تا زمانی که خودروها به صورت نقدی یه بازار عرضه نشود همین شرایط حاشیه قیمتی و رقم های نجومی بر جریان بازار خودرو ادامه خواهد داشت.
در جدول زیر قیمت روز انواع خودروی های وارداتی را مشاهده می کنید:

گرانی دلار بازار خودروهای وارداتی را کساد کرد
نام:
ایمیل:
* نظر: