کد خبر: ۵۶۹۳۳
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۵
صادرات گاز رایگان به ترکیه به پایان رسید
مدیرعامل شرکت ملی گاز از پایان صادرات گاز رایگان به ترکیه و تسویه کامل بدهی گازی به این کشور خبر داد و گفت: از این به بعد صادرات گاز به ترکیه به روال معمول انجام خواهد شد و پول آن دریافت می‌شود.
پایان مفت فروشی گاز به ترک ها
مدیرعامل شرکت ملی گاز از پایان صادرات گاز رایگان به ترکیه و تسویه کامل بدهی گازی به این کشور خبر داد و گفت: از این به بعد صادرات گاز به ترکیه به روال معمول انجام خواهد شد و پول آن دریافت می‌شود.
حمید رضا عراقی در یک نشست خبری از پایان یافتن صادرات گاز رایگان به ترکیه و تسویه کامل بدهی گازی به این کشور خبر داد و گفت: از این به بعد صادارت گاز به ترکیه به روال معمول انجام خواهد شد و پول آن دریافت خواهد شد.
وی افزود: تا کنون حدود ۸ میلیارد متر مکعب گاز رایگان به ترکیه داده‌ایم و از این به بعد صادرات گاز به روال عادی بازخواهد گشت.

* ۹۲ درصد جمعیت ایران گاز دارند
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۸۰۰ میلیون مترمکعب گاز در کشور تولدی می‌شود که این گاز باید از طریق شبکه‌های سراسری به اقصی‌نقاط کشور انتقال یابد، گفت: ۹۲ درصد از مردم ایران از نعمت گاز طبیعی برخوردارند که ۹۸ درصد جمعیت شهری و ۷۶ درصد جمعیت روستایی را شامل می‌شود.
این مقام مسئول با تأکید بر اینکه افتخار ماست که در مدت چهل سال توانستیم گاز را به دورترین نقاط کشور منتقل کنیم، خاطرنشان کرد: ما در خصوص محرومیت‌زدایی وفای به عهد کردیم و تمام تلاش خود را به کار بردیم که در جهت رفاه مردم گام برداریم.

* رفع نگرانی درباره صادرات گزا به عراق و ترکیه با بهره‌برداری از خط ششم
وی ادامه داد: در طول یک سال گذشته، خط کیاسر ـ نکا را مورد بهره‌برداری قرار دادیم تا استان‌های شمالی کشور بتوانند با خیال آسوده‌تر گاز مصرف کنند و دیگر نیاز به گاز ترکمنستان نداشته باشیم، به طوری که اگر در گذشته شرایط ما به صورت اضطرار بود، اما الان از آن شرایط خارج شدیم و به دنبال بیزینس هستیم.
عراقی با تأکید بر دیگر برنامه‌های اجراشده در شرکت ملی گاز گفت: قسمت اعظمی از خط ششم سراسری آماده شد که بخش کوچکی از آن مانده که به نظر می‌رسد تا اوایل سال آینده این بخش نیز آماده شود که دیگر نگرانی بابت گازرسانی به مناطق غربی کشور و همچنین صادرات گاز به ترکیه و عراق نخواهیم داشت.

* ۳ هزار پروژه به ارزش ۱۲ هزار میلیارد تومان برای گازرسانی اجرا شد

این مقام مسئول با اشاره به تأسیسات شرکت ملی گاز ایران گفت: ۹ ایستگاه توربوکمپرسور به بهره‌برداری رساندیم که بر روی خطوط سراسری قرار دارد و به غیر از آن، ۳ هزار پروژه نیز به ارزش ۱۲ هزار میلیارد تومان که ۹ هزار میلیارد تومان آن مربوط به خطوط انتقال و ایستگاه‌های تقویت فشار و ۳ هزار میلیارد تومان بابت گازرسانی به روستاها هزینه شده است.
وی ادامه داد: حدود ۷ تا ۸ هزار روستای دیگر که می‌شود گازرسانی کرد باقی‌مانده که انتظار ما این است تا دو سال آینده بتوانیم در صورت وجود منابع، گاز را به این روستاها نیز برسانیم.

* حذف آبونمان را قبول نداریم

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با اشاره به حذف آبونمان از قبوض گاز گفت: این موضوع از نظر ما قابل قبول نیست، ولی چون قانون است لازم‌الاجراست، به طوری که با حذف آبونمان یک‌هزار میلیارد تومان از بودجه شرکت ملی گاز کاهش پیدا کرد و وجود این بند به این دلیل بود که بتوانیم سرویس مطلوب را به مشترکین گاز ارائه کنیم. شما ببینید شرکت گاز در کنار فعالیت‌های توسعه‌ای باید به دنبال ایجاد شبکه هوشمند برود که این شبکه هوشمند پولش باید از این بخش تأمین می‌شد، اما قانون جلوی اخذ آبونمان را گرفت.

*جزئیات مصرف ۱۷ هزار میلیارد تومان پول گاز

عراقی با اشاره به درآمد ۱۷ هزار میلیارد تومانی که از مردم اخذ می‌شود، تصریح کرد: ۸ هزار میلیارد تومان آن سهم یارانه‌هاست و مابقی سود سهام و مالیات و مقداری نیز ارز حاصل از صادرات است که مستقیم در صندوق توسعه می‌رود. با این شرایط ما ۴۵۰۰ میلیارد تومان هم هزینه‌های جاری داریم، حالا شما آبونمان را هم حذف کنید، چه مقدار باید درآمد کسب کنید تا آن را جبران کرده و بتوانید فعالیت خود را انجام دهید؟ این موضوع مستقیماً در بیانیه‌ای که شرکت ملی گاز خطاب به دیوان محاسبات نوشته بود، آمد و رئیس دیوان محاسبات نیز اعلام کرده بود این یک موضوع حسابداری است، اما در هر صورت ما آماده هستیم که در این زمینه شفاف‌سازی کنیم.
وی در ادامه این نشست به اشاره به زلزله کرمانشاه، گفت:‌ در بدو وقوع این اتفاق، خود را به کرمانشاه رساندم و با کمک استان‌های همجوار، تیم‌های امدادی و استان‌های معین را به منظور خدمت‌رسانی به زلزله‌زدگان ایجاد کردیم که خوشبختانه این حادثه موجب شد فعالیت شرکت گاز به موقع صورت گیرد و حادثه بعدی وجود نداشته باشد.
وی در ادامه با اشاره به احداث ۹۰۰ کیلومتر از خط ششم سراسری گفت: تنها بخش اندکی از این خط باقی مانده که انتظار داریم سال آینده هم‌زمان با ارسال گاز به بخش بصره، آن را نیز مورد بهره‌برداری قرار دهیم.

* همه گاز تولیدی را خودمان مصرف می‌کنیم و گازی برای صادرات نمی‌ماند
این مقام مسئول در پاسخ به این سؤال که چرا شرکت گاز در بازاریابی صادرات گاز ضعیف عمل می کند، گفت: مهم‌ترین علت این است که ما هر چه را که تولید می‌کنیم مصرف می‌کنیم و اگرچه شرایط سوق‌الجیشی ایده‌آلی داریم، ولی این موضوع موجب شده است که نتوانیم بازارهای خوبی را پیدا کنیم، هر چند که با کشور عراق دو قرارداد و با کشور ترکیه نیز یک قرارداد داریم، وقتی مردم و نهادهای دولتی و خصوصی صرفه‌جویی نمی‌کنند و قانون‌گذار نیز کاری انجام نمی‌دهد تکلیف ما چیست؟ و هر آنچه را که تولید می‌کنیم باید مصرف کنیم، هر چند که براساس آمارهای موجود، مردم در بخش خانگی بیشترین صرفه‌جویی را در مصرف گاز طی سال ۹۵ داشته‌اند.
عراقی با اشاره به قراردادهایی که بین انستیتوی دانشگاه تهران و یک شرکت کره‌ای به منظور مطالعه بر روی یک مینی‌ال‌ان‌جی منعقد شده است، گفت:‌خوشبختانه این کار در حال انجام است و اگر بتوانیم سرعت کار را بالا ببریم، اولین بار خواهد بود که ایران و کره بر روی یک لایسنس به تفاهم و توافق رسیده و می‌توانیم آن را صادر کنیم.
وی ادامه داد: همچنین چند کار پژوهشی و تحقیقاتی در جاده هراز و استان مازندران و برخی از شهرهای این استان در حال انجام است که البته باید سرعت کار را بالا ببریم.

* روسیه برای صادرات گاز به کویت راهی جز ایران ندارد

این مقام مسئول همچنین با اشاره به صادرات گاز به کویت گفت: اگر روسیه بخواهد گاز خود را به کویت صادر کند چاره‌ای جز عبور آن از طریق ایران ندارد و ما نیز مذاکرات خوبی را با کره‌ای‌ها داشتیم، ولی حادثه‌ای که برای سفارت عربستان رخ داد موجب شد که مذاکرات ما با کویت متوقف شود.
وی ادامه داد: در حال حاضر ما صادرات گاز را به ترکیه داریم و به عراق نیز بین ۸ تا ۱۰ میلیون مترمکعب گاز صادر می‌کنیم.

* پول صادرات گاز به عراق را از راه ویژه‌ای دریافت می‌کنیم
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با اشاره به صادرات گاز به عراق گفت: ما گازی را که به عراق می‌دهیم پولش را می‌گیریم، اما نمی‌توانم بگویم این پول چگونه می‌آید، زیرا اگر آن را اعلام کنم، قطعاً مشکلاتی برای ما ایجاد خواهد شد. همچنین در خصوص ترکیه نیز باید بگویم که ماجرای ارسال گاز به این کشور براساس رأی دادگاه به پایان رسید و ما حدود ۸ میلیارد مترمکعب گاز را به این کشور براساس آن رأی صادر کردیم و هم‌اکنون گازی را که می‌دهیم پولش را می‌گیریم.
عراقی در ادامه این نشست با اشاره به برنامه شرکت ملی گاز در برنامه ششم گفت: ما باید یک میلیارد مترمکعب گاز تولید و انتقال دهیم و خطوط نهم و یازده سراسری را نیز که شروع شده است را به اتمام برسانیم و همچنین ۲۰۰ میلیون مترمکعب گاز را برای صادرات اختصاص دهیم که باید برای آن کار ویژه‌ای انجام شود، همچنین ۳۸ ایستگاه تقویت فشار و ۸ هزار روستا را نیز گازرسانی کنیم.

* دو سناریو برای خصوصی‌سازی ملی گاز
این مقام مسئول با اشاره به برنامه این شرکت به منظور خصوصی‌سازی گفت: ما دو سناریو را برای این منظور پیگیری می‌کنیم که سناریوی اول، برون‌سپاری فعالیت‌ها به بخش خصوصی است، به طوری که مالکیت در اختیار دولت و اجرای کار برعهده بخش خصوصی است که این کار هم‌اکنون در شرکت ملی گاز در حال انجام است، اما سناریوی دوم که وزارت نفت پیگیری می‌کند، مطالعه بر روی ساختار صنعت نفت ایران است که مشخص شود کدام بخش‌ها باید در حاکمیت باقی بمانند و کدام بخش‌ها به بخش خصوصی منتقل شوند.
عراقی در پایان با اشاره به گازرسانی به نیروگاه‌ها و همچنین ذخیره‌سازی گاز، گفت:‌در سال ۹۲، ۳۵ میلیارد مترمکعب گاز در نیروگاه‌ها مصرف شد که برنامه ما در سال ۹۶ این است که مصرف گاز را در این بخش به ۶۷ میلیارد مترمکعب برسانیم و همچنین وضعیت ذخیره‌سازی ما در دو میدان شوریجه و سراجه مطلوب است به طوری که در زمستان امسال ۱.۳ دهم میلیارد مترمکعب گاز از سراجه و ۲.۵ میلیارد مترمکعب از شوریجه برداشت شده است.


نام:
ایمیل:
* نظر: