کد خبر: ۵۶۹۵۰
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۳
کوچ سرمایه ها برای کسب سودهای بادآورده در بازار دلارفروشان
تجارت آنلاین: دلار این روزها نبض اقتصاد ایران را در دست دارد. اقتصادی که حالا بیش از پیش بر محور دلالی می چرخد. جالب اینجاست که با این تب داغ دلار در بازار این روزها زنان خانه‌دار هم به خریداران بازار ارز اضافه شده اند و سودای کسب سود دارند!
زنان خانه دار در چهارراه استانبول چه می کنند؟!
خیابان فردوسی تهران روزهای شلوغی را در معابر خود برای صف‌های طولانی دلار تجربه می‌کند. هر چند ساعت یکبار یکی از صرافی‌ها عنوان می‌کند که فروش دلار بانکی با قیمت مصوب دلار دارد و پس از چند دقیقه صفی طولانی از خریداران ایجاد می‌شود که بیشتر آن‌ها را بنا به اظهارات برخی صرافان، دلالان بازار سیاه تشکیل می‌دهند. در این میان، خریداران واقعی علاقه بسیار کمی برای خرید دلار و سرمایه گذاری دارند و عمدتا برای مصارف شخصی مقداری دلار را می‌خرند که خرید این میزان دلار به صورت دلار بانکی یا دلار آزاد تفاوتی ندارد. امروز در تازه ترین رویدادهای بازار ارز فروش دلار توسط صرافی‌ها متوقف شد و تابلوی نرخ دلار در برخی صرافی‌ها خاموش شده یا صفر درج شده است.

*زنان خانه دار در چهارراه استانبول!

قیمت دلار روز گذشته در حالی از مرز ۴ هزار و ۸۰۰ تومان عبور کرد که مسئولین در هفته‌های اخیر وعده ارزانی و کنترل نرخ را در بازار داده بودند.
نرخ دلار در شش ماهه دوم سال به حدی رشد کرد که در اولین روز از مهر ماه قیمت دلار با رقم ۳ هزارو ۸۹۳ تومان کار خود را آغاز کرد و این در حالی است که در روز جاری قیمت نزدیک به ۴ هزار و ۸۰۰ تومان صعود کرد و این روند افزایشی همچنان ادامه دارد.
در این آشفته بازار برخی کارشناسان بازار ارز پیش بینی می‌کنند قیمت ارز تا پایان سال جاری از مرز ۵ هزار تومان نیز عبور کند.
این در حالی است که سیف رئیس کل بانک مرکزی در صحبت‌های چند هفته پیش خود وعده ارزانی دلار را به مردم داده بود و در این زمینه تاکید کرد: جای هیچ گونه نگرانی در بازار ارز وجود ندارد و قطعا طی روز‌های آینده نرخ ارز کاهش می‌یابد.
در حالیکه با وعده این مقام مسئول در ارزانی قیمت دلار نه تنها کاهش قیمتی در بازار دیده نشد بلکه شیب افزایشی نرخ دلار تندتر از قبل شد و پای خانه دارها را هم به پیاده روهای فردوسی و چهارراه استانبول باز کرد!
دیروز زنان خانه‌دار هم به خریداران بازار ارز اضافه شدند، خریدارانی سرگردان که این روزها سرمایه‌های خردشان را اسیر نوسانات ارزی کرده اند تا بلکه سودی هر چند اندک اما پرریسک را به خانه ببرند.
قیمت دلار روز شنبه  از مرز ۴۷۰۰ تومان  عبور کرد و کمتر کسی باورش می‌شد پتانسیل افزایش قیمت دلار تا این میزان وجود داشته باشد. نرخ دلار دیروز، یکشنبه، نیز از مرز ۴۷۵۰ تومان عبور کرد و در معاملات پایانی عصر دیروز به سمت ۴۸۰۰ تومان خیز برداشت.  
هیجانات در بازار اکنون به اوج رسیده  و هر کسی با هر میزان سرمایه‌ای که دارد، از دور و نزدیک خود را به چهارراه استانبول و سبزه میدان رسانده است تا بلکه بتواند سودی هر چند اندک اما پرریسک را به خانه ببرد.
البته برخی از خریداران بازار ارز، خیلی دیرهنگام وارد این بازار شده و درست در شرایطی تصمیم به ورود برای سرمایه‌گذاری گرفته‌اند که افزایش نرخ دلار بیشتر مسیر خود را طی کرده است و شاید این یک ورود دیرهنگام باشد.
با سیر صعودی قیمت، این روزها حتی زنان خانه‌دار و دارندگان سرمایه‌های خرد هم به خریداران این بازار اضافه شده اند؛ آنها که اندک سرمایه‌ای داشتند و به بهانه کسب سود، به بازار ورود کردند و بعضا اسیر دلالانی شدند که تنورشان این روزها بسیار داغ است و هر سرمایه‌ای ممکن است در این تنور وارد شده و بسوزد.
تمام اینها در شرایطی است که اگر برنامه منسجمی برای هدایت سرمایه های سرگردان تدارک دیده می شد، حجم نقدینگی رو به افزایش در اقتصاد ایران به نوع دیگری هدایت می شد و چنین رفتارهایی را در بازار رقم نمی زد؛ به خصوص اینکه بیشترین ضرر را در میان مدت، دقیقا همان سرمایه گذارانی خواهند داشت که اکنون سودای سود از بازار ارز را در سر دارند.به اعتقاد برخی کارشناسان، کاهش نرخ سود سپرده های بانکی و برنامه دولت برای اخذ مالیات از سپرده ها، موجب شده مردم سرمایه های خرد خود را روانه بازار ارز کنند و همین مساله به افزایش قیمت دامن زده است.
«حسین»، از دلار فروشان خیابان فردوسی سفرهای خارجی را عامل دیگری برای دامن زدن به قیمت دلار معرفی می کند. او به خبرنگار مهر گفت: تقاضای ارز در بازار خیلی زیاد شده و بخش مهمی از آن بخاطر سفرهای خارجی مردم برای ایام نوروز است و معمولا کسانی که برای تعطیلات نوروز به سفرهای خارجی می روند ، از بهمن ماه ارز مورد نیاز خود را از بازار خریداری می کنند.
وی ادامه داد: با توجه به تجربه فروش هر ساله این ایام، فکر می کنم تعداد سفرهای خارجی مردم در ایام نوروز میلیونی باشد و اگر هر کدام چند هزاردلار بعنوان هزینه سفر نیاز داشته باشند، حجم زیادی تقاضا را در بازار شکل می دهد.  

*یورو از ۶۲۰۰  تومان عبور کرد
این روزها البته تنها دلار یکه تاز گرانی نیست. امروز قیمت خرید یورو در بازار ۶ هزار و ۱۰۰ تومان و قیمت فروش هر یورو ۶ هزار و ۲۱۰ تومان بود تا این ارز هم رکوردی جدید به جا بگذارد.
یکی از فروشندگان غیر رسمی ارز در خیابان فردوسی درباره افزایش قیمت یورو گفت: قیمت یورو به دلیل عدم عرضه این ارز در روز گذشته و کاهش توزیع آن در بازار رشد بالایی کرده است و هم اکنون موجودی این ارز در بازار نسبتا پایین است.
وی درباره فروش دلار در صرافی‌ها اظهار داشت: دلار با قیمت ۴ هزار و ۶۹۴ تومان در صرافی‌ها به صورت حواله در حال توزیع است و به آن کارمزد تعلق می‌گیرد بنابراین خرید دلار تعداد پایین توسط مردم به صرفه‌تر است.
قیمت هر دلار در بازار آزاد به ۴ هزار و ۸۰۰ تومان رسید و یکی از فروشندگان آزاد ارز در این زمینه مدعی شد: تا پس فردا در صورت تداوم عرضه محدود دلار، قیمت هر دلار از ۵ هزار تومان عبور خواهد کرد.
یکی از دیگر از صرافان خیابان فردوسی از تداوم عرضه محدود دلار به صرافی‌ها خبر داد و گفت: سیاست بانک مرکزی عرضه محدود دلار به صرافی‌ها است، این در حالی است که دولت به اندازه کافی دلار در اختیار دارد اما به صورت گسترده عرضه نمی‌کند و همان عرضه محدود باعث شده تا سرعت افزایش قیمت دلار کاهش یابد و در برخی موارد قیمت این ارز ثبات داشته باشد.
وی تاکید کرد: برخی صرافی‌ها عنوان می‌کنند دلار ندارند که دروغ است چرا که دلاری که به آنها توزیع می‌شود و ذخیره دارند را فعلا دخیره کرده‌اند تا در زمان مناسب با قیمت بالاتری به فروش برسانند.
هر چند بسیار از فعالان بازار معتقدند خرید ارز این روزها با دید سرمایه گذاری آن هم از سوی سرمایه گذاران خرد و زنان خانه دار به هیچ عنوان سودآوری بلندمدت ندارد و نمی توان خیلی به آن خوشبین بود.
بر این اساس به مردم عادی توصیه می شود که خود را وارد معادلات ارزی پیچیده این روزهای بازار نکنند و در عین حال لازم است مسئولان این روزهای آشفته بازار ارز را بی سر و سامان به حال خود رها نکنند.


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار