کد خبر: ۵۶۹۷۷
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۳
در نشست امروز نمایندگان شمال غرب کشور که با حضور نایب رئیس مجلس و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی برگزار شد، ساز و کارهای توسعه مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
بررسی ساز و کارهای ایجاد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی جدید

به گزارش فرینا به نقل از خانه ملت، دیروز دوشنبه نشستی با حضور نمایندگان شمال غرب کشور ، مسعود پزشکیان، نائب رئیس مجلس شورای اسلامی و مرتضی بانک مشاور رئیس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در خصوص وضعیت مناطق آزاد و ویژه اقتصادی برگزار شد.

بانک: مناطق آزاد به سیستم یکپارچه گمرک متصل می شوند
مرتضی بانک در این نشست به توسعه مناطق و تقویت زیرساخت های اشتغال پایدار، جذب سرمایه گذاری خارجی و ارتقاء مبادلات تجاری اشاره کرد و گفت: براساس قوانین موجود باید در کوران رقابت از سایر کشورها عقب نمانیم لذا به جای مقایسه وضعیت کشورمان با سایر کشورهای دنیا باید نسبت به وحدت و استقلال به عنوان بارزترین شاخص های جمهوری اسلامی ایران تکیه کنیم زیرا جمهوری اسلامی ایران بر پایه وحدت و استقلال در طول 40 سال گذشته تحریم ها را تحمل و در مسیر رشد گام برداشته است.
مشاور رئیس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با بیان اقدامات انجام شده در حوزه اقتصاد مناطق آزاد افزود: در سال های اخیر حدود یک و نیم میلیارد دلار کالا وارد مناطق آزاد شده و این کالاها در بخش های مسافری، تولیدات اولیه، ماشین آلات، تجهیزات و غیره قرار می گیرد.
وی تاکید کرد: در بخش گمرک و جلوگیری از قاچاق توافقاتی صورت گرفته و تا پایان سال مناطق آزاد به طور کامل به سیستم یکپارچه گمرک متصل می شود البته منطقه آزاد اروند در حال حاضر هم در ورود و خروج و فرآیند کالا به این سیستم متصل است.
بانک ادامه داد: ارتباط ما با کمیسیون اقتصادی مجلس برای تقویت و توسعه مناطق آزاد به خوبی برقرار شده، لایحه ای نیز از دولت به کمیسیون رفته تا تعداد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی را بتوانیم افزایش دهیم.
مشاور رئیس جمهور تصریح کرد: برای رفع مشکلاتی چون عملکرد ضعیف دستگاه های دولتی و نظارتی در مناطق آزاد، تقویت بانک ، بیمه و بورس خارجی در مناطق آزاد و تهیه آئین نامه مرتبط با این موارد برنامه هایی در دستورکار قرار گرفته و جلساتی نیز با رئیس جمهور، وزیر اقتصاد و دارایی و معاون اول رئیس جمهور برای تسهیل روند سرمایه اولیه بانک ها برگزار شده است.

تاکید نمایندگان بر ایجاد فرصت سرمایه گذاری و اشتغال زایی در مناطق آزاد
نمایندگان شمال غرب کشور در ادامه توضیحات مرتضی بانک به رفع موانعی چون افزایش صادرات و کاهش واردات در مناطق آزاد، توجه به مناطق ویژه اقتصادی، ایجاد فرصت افزایش سرمایه گذاری و اشتغال زایی و اصلاح مدیریت در برخی مناطق ویژه اقتصادی و آزاد تجاری برای بهبود وضعیت تاکید کردند.

پزشکیان: لزوم استفاده از ظرفیت دانشگاهیان و کارشناسان خارجی برای تقویت مناطق آزاد
مسعود پزشکیان در پایان یادآور شد: تعیین تکلیف لایحه دولت در خصوص توسعه و افزایش مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گامی مثبت در رفع مشکلات این مناطق است به خصوص اینکه توسعه مناطق آزاد در کاهش ورود جمعیت به تهران تاثیرگذار خواهد بود زیرا تقویت و رونق اقتصادی در مناطق به خصوص مرزی سبب اشتغال زایی مردم در این مناطق می شود.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در خاتمه این جلسه و جمع بندی این نشست تاکید کرد: برای بهبود وضعیت مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی علاوه بر درگیر کردن دانشگاه ها باید از ظرفیت کارشناسان خارجی برای بهبود بستر و بازار این مناطق استفاده کرد تا فرصت ها شناسایی و تقویت شود.
نام:
ایمیل:
* نظر: