کد خبر: ۵۶۹۸۶
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۵
دعوای جایگاه داران سوخت و بانک ملت بالا گرفت
موضوع جمع آوری دستگاه های کارتخوان از جایگاه داران سوخت و فروش فرآورده های نفتی تنها با پول نقد موضوعی است که از ابتدا این هفته میان جایگاه داران، بانک عامل و مسئولین مربوطه مطرح و واکنش های متعددی را به دنبال داشت.
مردم قربانی کمکش پمپ بنزین ها و بانک
مشکل جایگاه داران سوخت بر سر کارتخوان های مورد استفاده و زمان دریافت پول خود از بانک عامل موضوعی بود که طی هفته گذشته و با مصاحبه خبرگزاری میزان با رئیس جایگاه‌داران سوخت مشخص و بر سر زبان ها افتاد.
موضوعی که بیژن حاج محمدرضا رئیس جایگاه‌داران سوخت در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان در روز شنبه اعلام کرد: به دلیل مشکلاتی که با بانک‌ها داریم ناچار به جمع آوری دستگاه های کارتخوان کرده ایم و از این پس جایگاه‌ها فقط در قبال دریافت پول نقد بنزین تحویل می‌دهند.
وی در توضیح بیشتر این مشکل گفت: طی توافقات صورت گرفته قرار بود بانک‌ها پول را طی همان شب به حساب‌ها واریز کنند اما اکنون این مدت زمان به 10 تا 12 روز رسیده است که در این بین برخی مواقع مبالغی گم می‌شود و بانک‌ها از این موضوع سوءاستفاده می کنند.
وی با اشاره به اینکه این اتفاق در حالی رخ می دهد که جایگاهداران باید هزینه خرید بنزین را به صورت نقد به شرکت ملی نفت پرداخت کنند، عنوان کرد: رایزنی با بانک مرکزی فایده ندارد و در حال حاضر 3800 تا 4 هزار میلیارد تومان از سیستم بانکی طلبکار هستیم.

* ایجاد مشکل برای جایگاه داران با تعلل 24 ساعته در دریافت پول
پس از انتشار این خبر واکنش های متعددی از سوی مسئولین مربوطه منتشر شد به گونه ای که محمدرضا موسوی‌خواه مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ساعاتی پس از انتشار خبر گفت: حدود یک هفته است که تغییراتی در سامانه شاپرک بانک مرکزی ایجاد شده به گونه ای که در گذشته هر پولی که از طریق این سامانه پرداخت می‌شد، ظرف مدت دو تا سه ساعت در دسترس صاحب حساب قرار می‌گرفت، اما اکنون با تغییراتی که انجام شده، صاحب حساب حدود ۲۴ ساعت بعد به پول خود دسترسی خواهد داشت که این موضوع با توجه به لزوم خرید فرآورده سوختی، برای جایگاهداران مشکلاتی ایجاد کرده است.
وی با اشاره به اینکه درصددیم با انجام تمهیداتی به جایگاه‌های عرضه سوخت در این زمینه کمک کنیم و در کنار آن جایگاه داران را موظف به ارائه خدمات با دستگاه های کارتخوان کرد.

*صحت نداشتن انتقال پول در 12 روز
ناصر حکیمی معاون فناوری های نوین بانک مرکزی در خصوص انتقادات مطرح شده نسبت به تصمیم اخیر درباره اعمال تغییرات در سامانه‌های بین بانکی و تأخیر کمتر از ۲۴ ساعته در تسویه وجوه گفت: این تصمیم چند روزی است اجرایی شده و بر اساس بررسی های به عمل آمده پس از اجرای این بخشنامه، کاهشی در تعداد تراکنش ها به چشم نمی خورد.
وی با اشاره به اینکه به نظر می رسد این تغییرات نگرانی‌هایی را برای برخی اصناف ایجاد کرده که با ارایه توضیحات و شفاف سازی لازم به تدریج این نگرانی ها نیز مرتفع می شود، توضیح داد: در حال حاضر هر تراکنشی که انجام می شود، پنج صبح روز بعد به حساب اصناف و اشخاص واریز می‌شود بنابراین این ادعا که انتقال پول 10 الی 12 روز بعد انجام می‌شود به هیچ‌وجه صحت ندارد و نهایتا ظرف حداکثر ۲۴ ساعت وجوه منتقل می‌شوند.

*تصمیم گیری جدید برای تاخیر 48 ساعته
روز یکشنبه و در کمتر از 24 ساعت بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت در پاسخ به سوالی مبنی بر مشکل نقل و انتقال پول برای جایگاه داران گفت: اقدامات اخیر بانک مرکزی باعث شده پول آن‌ها با تاخیر وارد حساب جایگاه داران ‌شود که این تاخیر با توجه به فروش بالای جایگاه‌ها مشکل ساز شده است.
وی افزود: طی صحبت‌های اخیر با ولی الله سیف رئیس بانک مرکزی، از تاخیر 3 الی 4 ساعتی خبر داد که این میزان تاخیر مشکل ساز نیست اما تاخیر 48 ساعته مورد دیگری است که باید برای آن تصمیم‌های جدیدی صورت گیرد.

*بدهی به جایگاه‌داران نداریم
بانک ملت به عنوان بانک عامل نیز عقب ننشست هادی سپانلو، مدیرامور طرح و برنامه بانک ملت، در مورد بدهی بانک ملت به جایگاه‌داران اظهار کرد: بانک ملت هیچ بدهی‌به جایگاه‌داران ندارد.

*مدارک بدهی 11 هزار میلیارد تومانی را به به مراجع قضایی ارجاع می دهیم
این صحبت کافی بود برای پیگیری مجدد این موضوع از رئیس اتحادیه جایگاه‌داران سوخت.
حاج محمد رضا در گفت وگو با خبرگزاری میزان در خصوص واکنش بانک ملت بدهی به جایگاه داران ندارد گفت: این موضوع صحت ندارد و در صورت نیاز مدارک مربوط به آن را به مراجع قضایی ارجاع می دهیم، این بانک مبلغ بسیار زیادی به جایگاه داران سوخت بدهکار است و به جای واریز وجه در 12 نهایت 24 ساعت به حساب جایگاه داران این موضوع روزها زمان می برد و برخی از واریز ها در این میان از بین می رود.
وی در ادامه افزود: مدارک مربوط به بدهی این بانک به جایگاه داران سوخت را به مراجع قضایی انتقال خواهیم داد تا از سوی این ارگان به مشکل جایگاه داران رسیدگی شود.
رئیس اتحادیه جایگاه‌داران سوخت در توضیح میزان بدهی بانک ملت به جایگاه داران سوخت تصریح کرد: بانک ملت حدود 11 هزار میلیارد تومان به جایگاه داران بدهکار است.
در شرایطی که در کلان شهرها برای کوچکترین خرید از دستگاه کارتخوان استفاده می شود و این سبک از خرید به یک عادت رفتاری برای شهروندان تبدیل شده بود قطعا اختلاف ایجاد شده میان جایگاه داران و سیستم بانکی باعث نادیده گرفته شدن حقوق شهروندی خواهد شد که باید هر چه زودتر در راستا حل آن قدم برداشت.


نام:
ایمیل:
* نظر: