کد خبر: ۵۷۰۴۵
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۷
پیش‌بینی ها از ترکیدن حباب و افت شدید بهای سکه حکایت دارد
تجارت آنلاین: بعد از افزایش 50 هزار تومانی قیمت ها حالا اما با حراج سکه و آغاز پیش فروش سکه در بانک ملی زمزمه هایی مبنی بر ترکیدن حباب قیمت و کاهش محسوس قیمت سکه بهار آزادی به گوش می رسد.
صدای پای سقوط قیمت ها در بازار سکه
تجارت آنلاین: در یک ماه گذشته بازار طلا و سکه شبیه به دلار داغ بوده و روند افزایش قیمت سکه سیری صعودی را سپری کرده است. افزایش 50 هزار تومانی قیمت سکه در بازار در یکماه گذشته کم کم پای دلالان را به بازار باز کرد و سرمایه های سرگردان بسیاری را به این سمت سوق داد. حالا اما با حراج سکه و آغاز پیش فروش سکه در بانک ملی زمزمه هایی مبنی بر ترکیدن حباب قیمت و کاهش محسوس قیمت سکه بهار آزادی به گوش می رسد.
در همین راستا رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران معتقد است که سکه دیگر جای گران شدن ندارد و پیش فروش سکه از سوی بانک مرکزی می‌تواند تا حدودی به کنترل و تنظیم بازار سکه کمک کند اما در افزایش تقاضای سرمایه‌گذاری تاثیری نخواهد داشت.
بانک مرکزی در ادامه سیاست‌هایش در مورد سکه، پس از حراجی‌های یک ماه اخیر، طرح پیش‌فروش سکه را با هدف پوشش تقاضای مصرفی خانوارها و تقاضای سرمایه‌گذاری از روز گذشته در شعب بانک ملی ایران آغاز شد که در باره این تصمیم بانک مرکزی و تاثیر آن بر بازار طلا  سکه، ابراهیم محمدولی - رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران -  گفت:‌ این اقدام می‌تواند تاثیرات مثبتی بر بازار داشته باشد و پول‌های سردرگمی که در پیچ و خم بازار هستند را بدست آورد و به سمت خود بکشاند؛ لذا از این جهت می‌تواند موثر واقع شود.  
وی با اشاره به اینکه پیش فروش سکه در کنترل بازار سکه موثر خواهد بود، اظهار کرد: تاثیر دیگر این سیاست این است که تا حدودی روی تنظیم و نظم بازار اثر می‌گذارد و در واقع به تنظیم بازار کمک می‌کند. با استفاده از این روش کنترل نسبی روی بازار ایجاد می‌شود. اما از طرف دیگر این اقدام نمی‌تواند به تقاضای سرمایه‌گذاری کمک کند و به نظر نمی‌رسد بتواند کسانی که صاحب سرمایه هستند را به سمت سرمایه گذاری ترغیب کند.
محمد ولی تصریح کرد: در حال حاضر سکه به قیمتی رسیده است که دیگر جای بالا رفتن ندارد و باید تلاش شود که قیمت آن به سمت کاهش حرکت کند. از طرفی هم باید دید که قیمت طلای جهانی چه وضعیتی خواهد داشت، چون قیمت سکه از قیمت طلای جهانی تاثیر می‌گیرد و تا حدود زیادی از آن تبعیت می‌کند.
هشدار این فعال بازار به ترکیدن حباب سکه در حالی اتفاق می افتد که در بازارهای جهان هم روند سقوط قیمت طلا ادامه دار شده است و موج این سقوط می تواند بازار ایران را هم تحت تاثیر قرار دهد. این سقوط قیمت البته در حالی اتفاق می افتد که بسیاری سال 2018 را سال رشد قیمت طلا و سودآوری ان عنوان می کردند.  
هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور ۰.۳ درصد افزایش یافت و به ۱۳۲۸.۸۶ دلار رسید. بهای معاملات این بازار روز سه‌شنبه بیش از یک درصد ریزش کرده و به پایین‌ترین قیمت در بیش از سه هفته گذشته رسیده بود.
 در بازار آمریکا، هر اونس طلا برای تحویل در آوریل ۰.۲ درصد افزایش یافت و به ۱۳۳۱.۶۰ دلار رسید. بهای معاملات این بازار روز سه شنبه در حالی که ابتدا تا سطح ۱۳۴۹ دلار پیشروی کرده بود، با ۷ دلار یا ۰.۵ درصد کاهش، در ۱۳۲۹.۵۰ دلار بسته شده بود.
 به گفته استفن اینس، مدیر معاملات آسیا – اقیانوسیه شرکت OANDA، تقاضا برای خرید ارزان به دنبال کاهش نوسانات بازار ایجاد شده است.
 بر اساس گزارش رویترز، بازارهای سهام آسیا روز چهارشنبه به دنبال بازگشت آرامش به وال استریت و بهبود شاخص‌های بزرگ بازار آمریکا از افت اخیرشان، تلاش کردند روی پای خود بایستند.
 به گفته تحلیلگران،  به نظر می‌رسد فروش وحشت زده از سوی صندوق‌های سرمایه‌ گذاری در حال حاضر به پایان رسیده و اجازه داده نوسان اندکی فروکش کند با این‌همه دورنمای تحکیم سیاست پولی در سراسر جهان همچنان چالشی برای بلندمدت مانده است.
 تا زمانی که ریزش بازار تشدید نشود و اقتصاد آسیب نبیند، سیاست‌گذاران بانک مرکزی آمریکا بعید است از برنامه خود برای سه دور افزایش نرخ‌های بهره در سال جاری عقب‌نشینی کنند.
در این بین، دارایی‌های طلای "اس پی دی آر گلدتراست” که بزرگترین صندوق سرمایه‌ گذاری تحت پشتوانه طلا در جهان است، روز سه‌شنبه ۱.۴۴ درصد کاهش یافت و به ۸۲۹.۲۷ تن رسید. این ذخایر شاهد بزرگترین کاهش یک روزه خود از دسامبر ۲۰۱۶ بودند.
 به گفته وانگ تائو، تحلیلگر فنی رویترز، بررسی الگوهای فنی نشان می‌دهد هر اونس طلا برای تحویل فوری ممکن است تا محدوده ۱۳۱۶ دلار عقب‌نشینی کند.
با توجه به تاثیرگذاری کاهش قیمت جهانی طلا در بازارهای داخلی احتمالا باید منتظر کاهش قیمت سکه و طلا در بازار باشیم و این مساله می تواند سرمایه کسانی را که به قصد سود بردن و سوداگری در بازار سکه سرمایه گذاری کرده اند به خطر بیاندازد.


نام:
ایمیل:
* نظر: